Tak wygląda nowy Facebook. Przypomina rozciągniętą apkę mobilną
Facebook przechodzi kolejny lifting. W sieci można już obejrzeć zrzuty ekranu prezentujące odświeżoną wersją portalu na komputery osobiste. Sprawdzamy, co się zmieniło.
Od miesięcy wiemy, że Facebook na komputerach osobistych będzie wyglądał inaczej. Twórcy największego portalu społecznościowego świata chcą upodobnić wersję przeglądarkową do tej znanej ze smartfonów. Teraz dzięki Słowakom z portalu vosveteit.sk możemy podziwiać pierwsze efekty prac zespołu projektantów.
Facebook 2020 - nowy wygląd portalu na desktopach
Interfejs serwisu Facebook w odświeżonej wersji zachowa co prawda trzykolumnowy układ i nadal w centralnej części wyświetlane będą posty znajomych oraz obserwowanych stron, ale na tym podobieństwa pomiędzy starą a nową wersją Facebooka się kończą.
Zmiany widać już na lewym pasku nawigacyjnym.
Teraz lewa kolumna była pełna tekstowych odnośników opatrzonych mikroskopijnymi ikonami. Z jej poziomu można uzyskać dostęp do takich sekcji jak Aktualności, Messenger, Watch i Marketplace. Nieco niżej dostępne są skróty, gdzie można dodać Strony, Grupy oraz np. Wydarzenia oraz inne odnośniki do innych sekcji.
W nowej wersji odnośniki na tym pasku staną się znacznie większe, a zapewne tożsame też z tymi, które widać w hamburgerowym menu aplikacji mobilnej. Wygląda przy tym na to, że tym samym stracimy opcję wybierania samodzielnie, co się na tym pasku znajduje, a niektóre przyciski zmienią lokalizację.
Opcja przejścia do najważniejszych sekcji portalu powędruje na samą górę strony.
Ikony zakładek Aktualności oraz sekcji takich jak Watch, Marketplace, Grupy i Wideo z grami na zrzutach ekranu są mniej-więcej spójne z tymi na dolnym pasku nawigacyjnym w mojej aplikacji mobilnej. Liczę na to, że po redesignie będą się one wreszcie synchronizowały pomiędzy urządzeniami.
Najmniej zmian zobaczymy zaś w tej najważniejszej, środkowej kolumnie. Na samym szczycie wyeksponowane są relacje, a zaraz pod nimi znalazło się pole dodawania postu. Obok niego wyszczególniono trzy przyciski służące do dodawania zdjęć i wideo, tagowania znajomych oraz opisywania swojego statusu.
Znamienne jest, że nawet w wersji desktopowej po otwarciu strony nie widać nawet jednego pełnego posta.
Post tekstowy z grafiką nie mieści się w pionie, a by go zobaczyć, trzeba przescrollować ekran. Tyle dobrego, że pierwsza na liście nie jest reklama, aczkolwiek takowa pojawia się zaraz obok na szczycie prawej kolumny. Pod nią widać informację o nadchodzących urodzinach znajomych oraz listę kontaktów.
W prawym dolnym rogu nad listą znajomych wyszczególniono przycisk tworzenia nowej wiadomości. Odnośnik do Messengera można znaleźć też na głównym pasku nawigacyjnym po prawej stronie. Pomiędzy nim a przyciskiem ze zdjęciem profilowym użytkownika znalazł się guzik wyświetlający panel powiadomień.
Facebook 2020 - post i powiadomienia
Tak jak to ma miejsce teraz, po otwarciu widoku posta lewa kolumna ze skrótami znika. W nowym widoku w lewym górnym rogu pojawia się natomiast przycisk pozwalający zamknąć widok posta. Po jego kliknięciu najpewniej użytkownik wróci do widoku aktualności lub innego ekranu, który otwierał wcześniej.
Panel powiadomień nie jest z kolei już wyświetlany w formie małego okienka typu pop-up. Lista dzieląca je na nowe i wcześniejsze wyświetlana jest w formie kolumny i przykrywa teraz całą prawą stronę ekranu. Szczerze mówiąc, nie jestem przekonany, czy to zmiana na plus.
Facebook nie rezygnuje też z Relacji.
Skopiowany ze Snapchata format Stories króluje na Instagramie, ale na Facebooku zbytnio się nie przyjął. Mimo to firma poświęca im bardzo dużo miejsca na stronie głównej. Twórcy nowej wersji portalu przygotowali całą dedykowaną im dwukolumnową sekcję z opcją dodawania nowych Relacji z poziomu komputera.
Profil na Facebooku - nowy wygląd
Nie mogło zabraknąć zmian w widoku profilu, aczkolwiek tutaj najbardziej widać ducha starego Facebooka. Zdjęcie profilowe umieszczone jest centralnie nad zdjęciem w tle, a pod nim widać cytat. Z kolei odnośniki do konkretnych kategorii - takich jak Oś czasu, Znajomi, Zdjęcia itp. - nie mają ikon.
Facebook w 2020 r. w wersji desktopowej otrzyma również tryb ciemny.
Co ciekawe, tej funkcji nie ma jeszcze aplikacja mobilna Facebooka. Tryb ciemny wspiera jedynie Messenger, który w dodatku nie respektuje ustawień systemowych w iPhone’ach, które doczekały się systemowego trybu ciemnego już we wrześniu ubiegłego roku.