Nowa jakość w PKP Intercity. Wi-Fi we wszystkich Pendolino i sposób wyboru miejsc wygodny jak w samolocie
Czekaliśmy na to długo, ale w końcu się udało! Wszystkie pociągi Pendolino należące do PKP Intercity oferują już pasażerom bezpłatny dostęp do sieci Wi-Fi. Udostępniono również nowy sposób wyboru miejsc w wagonach podczas zakupów biletów online.
Wi-Fi w Pendolino pojawiło się zgodnie z planem
Pociągi Pendolino są w PKP Intercity od paru lat. Jednak dopiero 28 sierpnia 2018 r. spółka podpisała z producentem pociągów, firmą Alstom, umowę na instalację urządzeń Wi-Fi w składach Express InterCity Premium. Potem poszło już w górki.
Sieć Wi-Fi została udostępniona w pierwszej jednostce Pendolino jeszcze pod koniec 2018 r. Przez cały 2019 r. trwały prace, aby bezprzewodowy dostęp do internetu zapewnić w pozostałych pociągach tego typu, funkcjonujących w ramach kategorii Express InterCity Premium. Udało się. Do końca listopada 2019 r., czyli zgodnie z planem, wszystkie Pendolino jeżdżące po Polsce mają na pokładzie Wi-Fi, z którego mogą korzystać pasażerowie.
Akcję montażu Wi-Fi należy uznać za sukces. Po pierwsze udało się zrealizować ją w wyznaczonym terminie, a po drugie przeprowadzono ją tak, że instalacja niezbędnych urządzeń rzeczywiście nie miała wpływu na realizację planowanych połączeń zgodnie z rozkładem jazdy.
Niezbędne prace wykonały zespoły Alstom w Warszawie. Firma jest odpowiedzialna nie tylko za montaż urządzeń, ale również za jego konserwację oraz szkolenie personelu PKP Intercity.
Wi-Fi nie tylko w Pendolino
PKP Intercity może pochwalić się już 341 składami i wagonami, w których działa Wi-Fi. Z bezprzewodowego dostępu do internetu korzystać można w 19 pociągach Pendolino, 20 jednostkach PesaDART i 20 składach FLIRT3 oraz 282 wagonach należących do PKP Intercity.
Dalsze plany są takie, aby do 2023 r. 77 proc. pociągów PKP Intercity oferowało pasażerom Wi-Fi.
Pasażerowie Express InterCity Premium pokochali Wi-Fi
Codziennie 4846 osób korzysta z darmowego bezprzewodowego internetu w pociągach EIP (dane za październik 2019 r.). Przez 10 miesięcy funkcjonowania usługi skorzystało z niej ponad 708 tys. pasażerów, a tendencja jest wzrostowa. Im więcej składów i wagonów z Wi-Fi, tym więcej pasażerów, którzy podczas podróży buszują w internecie.
PKP Intercity podało, że od stycznia do października 2019 r. wszyscy podróżni pobierali średnio 583 GB danych dziennie. Natomiast w październiku każdy zalogowany użytkownik korzystał z Wi-Fi średnio przez 1 godzinę i 58 minut. Można więc wysnuć wniosek, że Wi-Fi przydaje się i towarzyszy pasażerom przez znaczną część podróży.
Wybór miejsc wygodny jak w samolocie
Do tej pory podróżni kupujący bilety online mogli wybierać sobie konkretne miejsce, ale korzystali z opisowego trybu. Korytarz. Okno. Przedział. Bez przedziałów. Przy stoliku. Podobnymi hasłami posługiwała się strona internetowa, a klient musiał sobie wyobrazić, gdzie właściwie będzie siedział.
Teraz to się zmienia. Pasażerowie pociągów Pendolino, Flirt3 i PesaDART, czyli tych nowoczesnych składów zespolonych, mają możliwość łatwego wyboru miejsc na mapie członu pociągu, w którym planują podróżować.
Czytelny widok wagonu z góry pozwala sprawdzić, gdzie właściwie usiądziemy. Dowiemy się, jak daleko jest do drzwi, a co za tym idzie - do toalety. Na własne oczy zobaczymy też, że kupione miejsca dla naszych współpasażerów rzeczywiście znajdują się obok nas. Graficzna prezentacja miejsc pojawia się po wyborze konkretnego połączenia oraz wskazaniu liczby pasażerów i ewentualnych ulg im przysługujących, a także określeniu, czy pasażer potrzebuje skorzystać z miejsc specjalnych, takich jak np. dla osób z niepełnosprawnościami, w przedziale rodzinnym czy dla osób podróżujących z rowerem.
Z tego rozwiązania można skorzystać już teraz. Dostępne jest jednak dla połączeń realizowanych od 15 grudnia 2019 r. Wtedy też wchodzi w życie nowy rozkład jazdy.
Polacy chętnie kupują bilety online, więc PKP Intercity inwestuje w towarzyszące temu platformy. Spółka podała, że w pierwszych trzech kwartałach 2019 r. bilety za pośrednictwem strony internetowej intercity.pl lub aplikacji mobilnej kupiło 46 proc. pasażerów, kasy wybrało 42 proc. W pierwszych dziewięciu miesiącach ubiegłego roku udział sprzedaży biletów zakupionych zdalnie wyniósł 41 proc., a w kasie - 47 proc.
Jak na dłoni widać, że w ciągu roku doszło do istotnej zmiany - kasy przestały królować, a wygrał online. A to jeszcze nie koniec. Nowy system rezerwacji miejsc sprawi, że jeszcze więcej osób będzie chętnie z niego korzystało.
*Materiał powstał we współpracy z PKP Intercity