Czy kalkulatory OC podbijają rynek ubezpieczeń?
Kalkulator OC to obecnie najprostszy i najszybszy sposób na porównanie różnych ofert ubezpieczycieli na polskim rynku. Niestety wciąż jesteśmy nieufni wobec zakupów ubezpieczeniowych przez Internet. Czy słusznie?
![Czy kalkulatory OC podbijają rynek ubezpieczeń?](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2019%2F04%2Fkalkulator-oc-online.jpg&w=1200&q=75)
Ubezpieczenie OC jest jedynym rodzajem ubezpieczenia majątkowego, które każdy kierowca musi posiadać. Niezależnie od tego, czy zamierza jeździć samochodem, czy też auto stoi wyłącznie na parkingu lub w garażu, nie można z niego zrezygnować.
Zakres każdego ubezpieczenia OC oferowanego w Polsce jest taki sam, regulują to Ustawa o Ubezpieczeniach Obowiązkowych, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny oraz Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Ubezpieczenia OC przez internet - czyżby zmierzch ery agentów?
W Polsce już piętnaście lat temu rozpoczęła się sprzedaż ubezpieczeń przez telefon, a już chwilę później przez Internet. Bezpośrednie podejście do zaprezentowania klientom warunków zakupu ofert OC i AC nieodwracalnie zmieniło rynek ubezpieczeniowy i otworzyło drzwi dla nowoczesnej formy porównywania ofert wielu firm.
W trzech kwartałach 2018 r. wśród ubezpieczeń osobowych i majątkowych bezpośrednich dominowały ubezpieczenia komunikacyjne stanowiące łącznie 62,44 proc., z czego OC komunikacyjne to 40,63 proc. według Komisji Nadzoru Finansowego, a całkowity wynik sprzedażowy w OC w roku ubiegłym sięgnął 15 182,48 mln zł . Przesunięcie modelu sprzedaży z tradycyjnego na Internet, czyli również kalkulatory i porównywarki ubezpieczenia OC, może stanowić o znaczącym rozwoju tego sektora w kolejnych latach.
Jak duży jest udział ubezpieczeń sprzedawanych online?
Udział w rynku sprzedaży ubezpieczeń przez Internet lub telefon to jedynie ok. 3,5 proc. - ale z dużym prawdopodobieństwem są to dane niedoszacowane. Polska wyprzedza takie kraje jak Bułgaria, Chorwacja, Turcja, Rumunia czy Serbia. Wciąż jednak pozostaje w tyle za Węgrami czy Wielką Brytanią, gdzie udział procentowy w rynku wynosi odpowiednio 40 proc. i 50 proc. sprzedaży ogólnej polis.
W przebadanych 34 krajach średni udział procentowy sprzedaży poprzez kanały direct, czyli Internet i telefon, to 10-15 proc. Na szczególną uwagę zasługuje rynek brytyjski, gdzie 60-70 proc. zakupu ubezpieczeń komunikacyjnych odbywa się online. Szacunkowo ponad 40 proc. dorosłych Brytyjczyków zakupiło polisę ubezpieczeniową w Internecie w 2017 roku. Tuż za Wielką Brytanią plasują się Węgry, gdzie ocenia się, że 20 proc. sprzedaży odbywa się kanałami direct, a wartość całego rynku ubezpieczeniowego wycenia się na ok. 1,5 mld euro. Niezwykle ciekawym przykładem pozostaje nadal Łotwa z 1 milionem kierowców, czyli rynkiem stosunkowo niewielkim. Szacuje się, że ponad kilkadziesiąt procent sprzedaży w tym kraju odbywa się online. Jest to prawdopodobnie związane również z mniejszą wysokością opłat za ubezpieczenie OC - ok. 40-60 euro za polisę, gdzie dla przykładu w Polsce jest to ok. 240 euro, a więc znacząco więcej.
Jak kalkulator OC zmieni rynek ubezpieczeniowy i myślenie Polaków?
Polacy z nieufnością podchodzą do sprzedaży ubezpieczeń online. Wynika to z kilku czynników. Po pierwsze, nadal niezwykle cenimy bezpośredni kontakt z pośrednikiem ubezpieczeniowym, czyli agentem. Możliwość zadania pytania i bezpośrednia rozmowa stanowią dla klientów dużą wartość. Po wtóre, Polacy chętnie dokonują mikropłatności przez Internet, jednak opłat, które znacząco odbijają się na domowym budżecie, wolą dokonać osobiście w postaci gotówkowej lub przelewem na konto bankowe. Kolejnym zagrożeniem, które widzą polscy klienci to zabezpieczenia sieci oraz przekazywanie danych osobowych i wrażliwych.
Kalkulator ubezpieczeń OC i porównywarki ubezpieczeń wychodzą naprzeciw tym wyzwaniom, a i świadomość polskiego klienta znacząco się zmienia z każdym rokiem.
Pierwszym i kluczowym elementem, działającym na korzyść kalkulatora OC online to wygoda. Prostota, z jaką działa kalkulator składek OC powoduje, że chętnie korzystamy z porównania ofert wielu ubezpieczycieli w jednym miejscu. Wystarczy zaznaczyć najważniejsze dane, dotyczące pojazdu i kierowcy, a możemy porównać kilkadziesiąt ofert różnych ubezpieczycieli. Nie musimy samodzielnie przechodzić przez strony znanych nam towarzystw ubezpieczeniowych, sprawdzać zakresy i porównywać polisy. Znaczną część tej żmudnej i zajmującej czas pracy wykonuje za nas kalkulator OC. Z takiej skróconej listy towarzystw kierowca wybiera to, które najbardziej spełnia jego oczekiwania. Samo uzupełnienie wniosku trwa chwilę, co pozwala zaoszczędzić czas i wybrać najkorzystniejszą ofertę. Ponieważ ubezpieczenie OC jest obligatoryjne, klienci już dziś coraz odważniej kierują się w stronę kalkulatora ubezpieczeń OC. W początkowej fazie korzystając jedynie z niego w celu porównania z ofertami agentów. Niejednokrotnie jednak kwoty za polisę OC oferowane przez porównywarki prezentują się o wiele korzystniej od pozostałych.
Kalkulatory i porównywarki - jaka będzie przyszłość?
Badanie „Global Car Insurance Market Size, Status and Forecast 2025” wskazuje bardzo optymistyczne prognozy na lata 2018 - 2025 dla ubezpieczeń komunikacyjnych na świecie. W raporcie przeanalizowano Stany Zjednoczone, Chiny, Europę, Japonię czy Indie.
Przypuszczalnie w Polsce zjawisko to będzie analogiczne, związane z postępującym procesem cyfryzacji samych towarzystw ubezpieczeniowych, ale również swobodą poruszania się po sieci polskich klientów.
W innych gałęziach sprzedaży online oczekiwania klientów odnośnie cyfryzacji są zazwyczaj wysokie. Dlatego też narzędzie takie jak kalkulator OC powoli i sukcesywnie będzie przejmować część klientów, dziś korzystających z tradycyjnych modeli sprzedaży bezpośredniej.
Małgorzata Dawid - Ekonomistka i specjalistka ds. e-commerce. Zdobyła doświadczenie w takich branżach, jak logistyka, sprzedaż i szkolenia. Redaktor naczelna Akademii Mfind, content manager, autorka książek i specjalista ds. marketingu sieciowego. Na co dzień tworzy treści na strony internetowe, jest autorką bloga, pisze do prasy i zajmuje się doradztwem w zakresie social media.