REKLAMA

Czy kalkulatory OC podbijają rynek ubezpieczeń?

Kalkulator OC to obecnie najprostszy i najszybszy sposób na porównanie różnych ofert ubezpieczycieli na polskim rynku. Niestety wciąż jesteśmy nieufni wobec zakupów ubezpieczeniowych przez Internet. Czy słusznie?

08.04.2019 09.36
Czy kalkulatory OC podbijają rynek ubezpieczeń?
REKLAMA
REKLAMA

Ubezpieczenie OC jest jedynym rodzajem ubezpieczenia majątkowego, które każdy kierowca musi posiadać. Niezależnie od tego, czy zamierza jeździć samochodem, czy też auto stoi wyłącznie na parkingu lub w garażu, nie można z niego zrezygnować.

Zakres każdego ubezpieczenia OC oferowanego w Polsce jest taki sam, regulują to Ustawa o Ubezpieczeniach Obowiązkowych, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny oraz Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Ubezpieczenia OC przez internet - czyżby zmierzch ery agentów?

W Polsce już piętnaście lat temu rozpoczęła się sprzedaż ubezpieczeń przez telefon, a już chwilę później przez Internet. Bezpośrednie podejście do zaprezentowania klientom warunków zakupu ofert OC i AC nieodwracalnie zmieniło rynek ubezpieczeniowy i otworzyło drzwi dla nowoczesnej formy porównywania ofert wielu firm.

W trzech kwartałach 2018 r. wśród ubezpieczeń osobowych i majątkowych bezpośrednich dominowały ubezpieczenia komunikacyjne stanowiące łącznie 62,44 proc., z czego OC komunikacyjne to 40,63 proc. według Komisji Nadzoru Finansowego, a całkowity wynik sprzedażowy w OC w roku ubiegłym sięgnął 15 182,48 mln zł . Przesunięcie modelu sprzedaży z tradycyjnego na Internet, czyli również kalkulatory i porównywarki ubezpieczenia OC, może stanowić o znaczącym rozwoju tego sektora w kolejnych latach.

Jak duży jest udział ubezpieczeń sprzedawanych online?

Udział w rynku sprzedaży ubezpieczeń przez Internet lub telefon to jedynie ok. 3,5 proc. - ale z dużym prawdopodobieństwem są to dane niedoszacowane. Polska wyprzedza takie kraje jak Bułgaria, Chorwacja, Turcja, Rumunia czy Serbia. Wciąż jednak pozostaje w tyle za Węgrami czy Wielką Brytanią, gdzie udział procentowy w rynku wynosi odpowiednio 40 proc. i 50 proc. sprzedaży ogólnej polis.

W przebadanych 34 krajach średni udział procentowy sprzedaży poprzez kanały direct, czyli Internet i telefon, to 10-15 proc. Na szczególną uwagę zasługuje rynek brytyjski, gdzie 60-70 proc. zakupu ubezpieczeń komunikacyjnych odbywa się online. Szacunkowo ponad 40 proc. dorosłych Brytyjczyków zakupiło polisę ubezpieczeniową w Internecie w 2017 roku. Tuż za Wielką Brytanią plasują się Węgry, gdzie ocenia się, że 20 proc. sprzedaży odbywa się kanałami direct, a wartość całego rynku ubezpieczeniowego wycenia się na ok. 1,5 mld euro. Niezwykle ciekawym przykładem pozostaje nadal Łotwa z 1 milionem kierowców, czyli rynkiem stosunkowo niewielkim. Szacuje się, że ponad kilkadziesiąt procent sprzedaży w tym kraju odbywa się online. Jest to prawdopodobnie związane również z mniejszą wysokością opłat za ubezpieczenie OC - ok. 40-60 euro za polisę, gdzie dla przykładu w Polsce jest to ok. 240 euro, a więc znacząco więcej.

Jak kalkulator OC zmieni rynek ubezpieczeniowy i myślenie Polaków?

Polacy z nieufnością podchodzą do sprzedaży ubezpieczeń online. Wynika to z kilku czynników. Po pierwsze, nadal niezwykle cenimy bezpośredni kontakt z pośrednikiem ubezpieczeniowym, czyli agentem. Możliwość zadania pytania i bezpośrednia rozmowa stanowią dla klientów dużą wartość. Po wtóre, Polacy chętnie dokonują mikropłatności przez Internet, jednak opłat, które znacząco odbijają się na domowym budżecie, wolą dokonać osobiście w postaci gotówkowej lub przelewem na konto bankowe. Kolejnym zagrożeniem, które widzą polscy klienci to zabezpieczenia sieci oraz przekazywanie danych osobowych i wrażliwych.

Kalkulator ubezpieczeń OC i porównywarki ubezpieczeń wychodzą naprzeciw tym wyzwaniom, a i świadomość polskiego klienta znacząco się zmienia z każdym rokiem.

Pierwszym i kluczowym elementem, działającym na korzyść kalkulatora OC online to wygoda. Prostota, z jaką działa kalkulator składek OC powoduje, że chętnie korzystamy z porównania ofert wielu ubezpieczycieli w jednym miejscu. Wystarczy zaznaczyć najważniejsze dane, dotyczące pojazdu i kierowcy, a możemy porównać kilkadziesiąt ofert różnych ubezpieczycieli. Nie musimy samodzielnie przechodzić przez strony znanych nam towarzystw ubezpieczeniowych, sprawdzać zakresy i porównywać polisy. Znaczną część tej żmudnej i zajmującej czas pracy wykonuje za nas kalkulator OC. Z takiej skróconej listy towarzystw kierowca wybiera to, które najbardziej spełnia jego oczekiwania. Samo uzupełnienie wniosku trwa chwilę, co pozwala zaoszczędzić czas i wybrać najkorzystniejszą ofertę. Ponieważ ubezpieczenie OC jest obligatoryjne, klienci już dziś coraz odważniej kierują się w stronę kalkulatora ubezpieczeń OC. W początkowej fazie korzystając jedynie z niego w celu porównania z ofertami agentów. Niejednokrotnie jednak kwoty za polisę OC oferowane przez porównywarki prezentują się o wiele korzystniej od pozostałych.

Kalkulatory i porównywarki - jaka będzie przyszłość?

Badanie „Global Car Insurance Market Size, Status and Forecast 2025” wskazuje bardzo optymistyczne prognozy na lata 2018 - 2025 dla ubezpieczeń komunikacyjnych na świecie. W raporcie przeanalizowano Stany Zjednoczone, Chiny, Europę, Japonię czy Indie.

Przypuszczalnie w Polsce zjawisko to będzie analogiczne, związane z postępującym procesem cyfryzacji samych towarzystw ubezpieczeniowych, ale również swobodą poruszania się po sieci polskich klientów.

W innych gałęziach sprzedaży online oczekiwania klientów odnośnie cyfryzacji są zazwyczaj wysokie. Dlatego też narzędzie takie jak kalkulator OC powoli i sukcesywnie będzie przejmować część klientów, dziś korzystających z tradycyjnych modeli sprzedaży bezpośredniej.

REKLAMA
 class="wp-image-918468"

Małgorzata Dawid - Ekonomistka i specjalistka ds. e-commerce. Zdobyła doświadczenie w takich branżach, jak logistyka, sprzedaż i szkolenia. Redaktor naczelna Akademii Mfind, content manager, autorka książek i specjalista ds. marketingu sieciowego. Na co dzień tworzy treści na strony internetowe, jest autorką bloga, pisze do prasy i zajmuje się doradztwem w zakresie social media.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA