Nigdy nie poświęcimy jakości na rzecz ceny - twierdzi wiceprezes iRobota
Czy czeka nas rewolucja w sprzątaniu? Czy robot sprzątający stanie się standardowym wyposażeniem każdego domu? Co jest największym problemem w popularyzacji robotów sprzątających? Poznaliśmy odpowiedź na te wszystkie pytania.
Udzielił ich dr Chris Jones, który jest wiceprezesem ds. technologii w iRobot Corporation. Ma przeszło 20-letnie doświadczenie w badaniach i rozwoju robotyki zarówno w środowisku akademickim, rządowym, jak i przemysłowym. W iRobot obowiązki Chrisa Jonesa skupiają się na długoterminowym planowaniu i tworzeniu strategii technologicznych oraz wspieraniu strategicznych partnerstw w zakresie rozwoju domowej robotyki.
Przed dołączeniem do zespołu iRobot w 2005 roku, dr Jones był zaangażowany w badania i rozwój robotyki na terenie Center for Robotics and Embedded Systems na Uniwersytecie Kalifornijskim, w Artifcial Intelligence Lab na Uniwersytecie w Zurychu, w Intelligent Systems and Robotics Center Sandia National Laboratories oraz Robotics Research Lab na teksańskim uniwersytecie A&M University. Dr Jones otrzymał tytuły doktora oraz magistra inżyniera informatyki na Uniwersytecie Kalifornijskim oraz licencjat w zakresie inżynierii komputerowej na teksańskim uniwersytecie A&M University.
Dawid Kosiński, Spider’s Web: Odpowiadasz za planowanie strategii iRobota. Czy w ogóle jakiekolwiek planowanie jest w dzisiejszych czasach możliwe? Mówimy o segmencie rynku, który całkiem niedawno po prostu nie istniał.
Dr Chris Jones, iRobot: To ekscytujący czas, aby być teraz w iRobot, ponieważ odnotowaliśmy niesamowity wzrost w ostatnich kilku latach, a wciąż mamy wiele do zrobienia. Jako, że na całym świecie wzrasta akceptacja rozwiązań z zakresu robotyki, a ludzie zyskują przekonanie, że robot domowy może ułatwić im życie, spodziewamy się dalszego i znaczącego wzrostu rynku. Przewidujemy też, że dostępnych będzie coraz więcej robotów, które będą pomagać ludziom w innych dziedzinach życia – zarówno w domu, jak i poza nim.
W zakresie planowania rozwoju technologii naszej firmy wiemy, że rozwiązania z zakresu inteligentnego domu stwarzają ogromne możliwości dla domowych robotów. Inteligentny dom jest ekscytującym zagadnieniem, niemniej obecnie stoi przed nim wiele wyzwań. Między innymi rozdźwięk między tym, co nam obiecano – działającym intuicyjnie i bezproblemowo środowiskiem – a doświadczeniami klienta. Tu mogą pomóc technologie z zakresu robotyki.
Weźmy za przykład opatentowaną przez iRobot technologię Imprint Smart Mapping. Możemy znaleźć ją w robotach Roomba i7 i pozwala ona użytkownikom kontrolować to, które konkretnie pomieszczenia w danym czasie mają być odkurzane. Jednak ta stosowana w robocie odkurzającym technologia może dostarczyć rozwiązaniom z zakresu domu inteligentnego kontekst przestrzenny oraz wiedzę na temat tego, gdzie dane pomieszczenia oraz składowe systemu się znajdują. To jest istotne jeżeli chcemy, żeby inteligentny dom był bardziej dynamiczny i przyjazny użytkownikowi.
Czy to oznacza, że czeka nas rewolucja w sprzątaniu? Czy może sprzęty iRobota będę regularnie, ale powoli się rozwijać?
W ciągu następnych 5 lat będziemy obserwowali wzrastającą liczbę inteligentnych, sieciowych urządzeń i czujników, które będziemy mogli wykorzystać w domach. Wiele z nich będzie bezprzewodowo połączonych i zasilanych z baterii, co pozwala na wygodne umieszczenie ich w każdym miejscu. Interakcja, którą ludzie będą mieli ze swoim inteligentnym domem będzie coraz bardziej naturalna, np. za pośrednictwem mowy, bez konieczności posiadania pojedynczych aplikacji mobilnych do każdego urządzenia. Wykorzystując szereg połączonych urządzeń i czujników, dom nauczy się wzorców zachowań i preferencji, aby stopniowo automatyzować sterowanie urządzeniami.
Kluczem do takiego poziomu automatyzacji będzie dostarczenie mu informacji na temat domowej przestrzeni. Jaki jest rozkład domu? Gdzie znajdują się poszczególne pomieszczenia? Gdzie znajdują się poszczególne inteligentne urządzenia? Dzięki połączeniu kilku różnych typów czujników i urządzeń, a następnie zrozumieniu ich pozycji w przestrzeni w domu za pomocą map, inteligentny dom dostarczy coraz bardziej wartościowych funkcje, które wykroczą poza funkcje poszczególnych urządzeń. Dzięki swojej mobilności i technologii mapowania roboty domowe idealnie nadają się do budowania i utrzymywania tego przestrzennego zrozumienia domu.
A czy jest możliwe, że robot sprzątający w przyszłości stanie się standardowym wyposażeniem domu?
Rynek robotów domowych jest jednym z tych, które będą znacząco rosnąć w przeciągu następnych dwóch dekad. Obecnie znajduje się on nadal w początkowej fazie rozwoju. W ostatnich latach poczynił się wielki postęp w akceptacji domowych robotów, podobnie jak ludzie przyjęli wiele innych technologii, takich jak komputer i telefon komórkowy, technologii, które są obecnie uważane za wszechobecne.
Tu chodzi o dostarczanie wartości. Robot musi wykonać swoją pracę i być w cenie, którą konsumenci uznają za uczciwą. Ponieważ coraz więcej ludzi na całym świecie akceptuje te roboty i rozumie jak domowy robot może ułatwić im życie, oczekujemy, że odsetek gospodarstw domowych z robotycznymi pomocnikami będzie wzrastał.
Jeżeli macie taki cel, powinniście wiedzieć, co jest największym problemem w popularyzacji robotów sprzątających.
Jednym z naszych największych wyzwań w domowej robotyce było zawsze zwiększanie wiary w efektywność oraz świadomości kategorii robotów sprzątających. Coraz częściej konsumenci na całym świecie odkrywają, że mogą zaufać tym produktom, a roboty takie jak odkurzająca Roomba czy mopująca Braava, przez pomoc, którą niosą, mogą odgrywać integralną rolę w życiu zapracowanych konsumentów.
Ten wzrost akceptacji jest jednym z głównych determinantów wzrostu. iRobot zawsze był skoncentrowany na dostarczaniu praktycznych, efektywnych i prostych w obsłudze robotów. Tworzenie wartości ma zasadnicze znaczenie dla utrzymania rozwoju naszego biznesu. Sprzedaliśmy ponad 25 milionów robotów domowych na całym świecie, ale jesteśmy świadomi, że ta podróż się dopiero rozpoczęła!
A po czym można poznać dobrego robota sprzątającego?
Można powiedzieć, że jest Roomba dla każdego domu. Na przykład jeżeli masz w domu alergików lub zwierzęta, powinieneś szukać robota z wysoce-efektywną filtracją. Jeżeli masz dzieci lub większą ilość zwierząt, powinieneś szukać takiego z zaawansowanymi funkcjami czyszczenia lub większym zbiornikiem na zabrudzenia. Dlatego do naszego nowego iRobota Roomba i7+ dodaliśmy nowe rozwiązania jak zdolność uczenia się i zapamiętywania rozkładu pomieszczeń oraz system automatycznego opróżniania zbiornika na brud, który pozwala zapomnieć o odkurzaniu na długie tygodnie. Ten zaawansowany robot jest urzeczywistnieniem wizji, jaką mieliśmy, kiedy iRobot wyruszył w podróż z robotami odkurzającymi prawie 20 lat temu.
Gama modeli Roomba jest szeroka, ale wzorce ich zachowań zapewniają elastyczność jeżeli chodzi o dostosowanie się do stale zmieniającego się środowiska, a takim są nasze domy. Wszystkie nasze roboty wyposażone są w systemy i technologie, które pomagają im „zrozumieć” twój dom. Włączając w to system wykrywania uskoków, technologię zapobiegający wplątywaniu się kabli czy też system wykrywania obszarów silniej zabrudzonych. To wszystko zapewnia, że robot nie spadnie ze schodów, uniknie wkręcenia w szczotki kabli elektrycznych czy frędzli dywanów oraz będzie poświęcał więcej uwagi obszarom, które togo wymagają.
Wystarczy o odkurzaniu, przejdźmy do mopowania, w którym iRobot też ma pewne kompetencje. Czemu zdecydowaliście się na zrezygnowanie z linii Scooba, a rozwija linię Braava?
W 2016 roku iRobot podjął strategiczną decyzję, aby skupić się na modelach Braava w kategorii robotów mopujących. Gama modeli Braava oferuje użytkownikom zarówno wysoką efektywność pracy, jak również wygodę użytkowania. Kategoria robotów mopujących jest dla nas niezwykle ważna i planujemy poświęcić jej jeszcze więcej uwagi. Dlatego w przyszłości planujemy wprowadzić jeszcze więcej technologicznych rozwiązań w zakresie mopowania.
Czy jednym z nich będzie robot odkurzająco-myjący od iRobot?
Wierzymy, że roboty, które wykonują tylko jedno zadanie są najbardziej efektywne. Odkurzanie i mopowanie podłogi są dwiema kompletnie różnymi czynnościami i wymagają zróżnicowanej budowy i funkcji. Połączenie tych dwóch domowych obowiązków w produkcie hybrydowym może wiązać się ze zmniejszeniem efektywności ich wykonywania. Każdy produkt iRobot jest zaprojektowany tak, aby wykonywać określone zadanie w sposób jak najbardziej efektywny. Nie chcemy iść na kompromisy w zakresie efektywności sprzątania.
Czy to dobre podejście, skoro na rynku pojawia się spora konkurencja ze strony chińskich firm tworzących tańsze produkty. Jak iRobot zamierza z nimi walczyć?
Przede wszystkim iRobot jest firmą, która skupia się wyłączenie na konsumenckich robotach domowych. Stworzyliśmy kategorię robotów domowych, mamy ponad 25 lat doświadczenia w budowaniu robotów i sprzedaliśmy ich na całym świecie już ponad 25 milionów.
W ostatnich latach zaobserwowaliśmy niesamowity ruch – nie tylko w iRobot, ale w całym przemyśle robotycznym – i spodziewamy się, że ten trend będzie kontynuowany. Inni zaczynają sobie uzmysławiać to, co my wiemy od lat – odkurzanie jest czynnością idealnie skrojoną pod roboty. Strategią iRobot jest tworzenie najlepszych i najbardziej efektywnych robotów dla naszych klientów, dlatego nigdy nie poświęcimy jakości na rzecz ceny.
Z tego powodu iRobot nieprzerwanie tworzy innowacyjne rozwiązania i wprowadza odkurzanie na coraz wyższy poziom. Między innymi dzięki naszym nowym robotom jak Roomba i7+. Możliwość sprzątania określonych pomieszczeń i funkcja automatycznego opróżniania zbiornika, iRobota Roomba i7+ zapewnia najwyższy poziom czyszczenia podłogi i automatyzacji, który wcześniej nie był możliwy.
* Materiał powstał we współpracy z marką iRobot.