Oprogramowanie  / News

Wyszukiwanie obrazkowe na sterydach. Do wyszukiwarki Google trafi mechanizm Google Lens

Google wprowadza do wyszukiwarki cały szereg nowości. Tym razem wszystkie są związane z obrazem.

Wyszukiwarka Google ma już 20 lat, w czasie których przeszła ogromne zmiany. Na początku pozwalała przeszukiwać internet tylko pod kątem tekstu. Jak twierdzi Google, wszystko zmieniło się w 2000 roku, kiedy ludzie zaczęli masowo szukać słynnej zielonej sukienki Jenifer Lopez z gali nagród Grammy. Google rozumiał, że musi wejść w erę wyszukiwania obrazem.

Ta era trwa w najlepsze, a teraz zobaczymy nowe mechanizmy wyszukiwania obrazem, z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Do wyszukiwarki Google niebawem trafi mechanizm Google Lens znany z aplikacji o tej samej nazwie. System jest znacznie bardziej wysublimowany od mechanizmu wyszukiwania obrazów, który jest obecny w wyszukiwarce Google.

Teraz możemy wyszukiwać obrazy na bazie zdjęć, ale Google bazuje na wizualnym podobieństwie. Niebawem w wyszukiwarce znajdzie się przycisk Lens, który aktywuje algorytmy sztucznej inteligencji. W ten sposób wyszukiwarka ma rozpoznać konkretne obiekty znajdujące się na zdjęciach, a następnie podsunie informacje na ich temat, czy np. sklepy w których możemy znaleźć podobne przedmioty.

Google Lens można przetestować w aplikacji o tej nazwie.

Obrazy w Google Grafika będą mniej oderwane od stron, z których pochodzą.

Google regularnie wprowadza zmiany mające podkreślić, że zdjęcia w internecie nie funkcjonują w próżni. Jakiś czas temu z wyszukiwarki obrazu zniknął przycisk „pokaż oryginalny obraz”, a zamiast tego mamy link do strony, z której pochodzi grafika.

W ciągu najbliższego tygodnia pojawią się kolejne zmiany, które jeszcze mocniej zaznaczą stronę źródłową. Google będzie też w pierwszej kolejności wyświetlać obrazy, które pochodzą ze stron o odpowiednim kontekście. Jeśli szukasz informacji o przeróbkach stolarskich, w wyszukiwarce najpierw zobaczysz obrazy pochodzące ze stron i blogów zajmujących się taką tematyką. Co więcej, im częściej są aktualizowane strony, tym większa szansa, że obrazki z nich znajdą się wyżej w wyszukiwarce Google’a.

Pojawi się też dokładniejszy mechanizm rekomendacji filmów.

Wyszukiwarka Google od dłuższego czasu proponuje filmy wideo. Teraz ten mechanizm rekomendacji ma działać znacznie sprawniej, ponieważ ma rozumieć kontekst. Jeśli szukamy informacji o górach, możemy dostać podpowiedzi filmów pokazujących szlaki turystyczne lub najważniejsze atrakcje turystyczne.

Wszystkie te nowości zaczną trafiać do Google’a w ciągu najbliższego tygodnia. To kolejne zmiany w wizualnej części wyszukiwarki po wprowadzeniu AMP Stories, o których pisała Matylda.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst