Tak mogą wyglądać nowe aplikacje Gmaila i Zdjęć Google. Pojawiły się na filmie, który został usunięty
Google pokazał film promujący nowe wytyczne stylu wizualnego Material Design. Na nagraniu widzimy zupełnie nowy wygląd znanych aplikacji, m.in. Gmaila i Zdjęć Google. Nagranie szybko zostało usunięte z sieci.
Material Design to język projektowy Google’a, który znamy już od 2014 roku. Od tego czasu doczekał się wielu usprawnień i poprawek, dlatego teraz Google podsumowuje najnowsze trendy i wytyczne, według których będą projektowane przyszłe aplikacje, usługi i strony internetowe tego producenta.
Animatorzy Google’a - Adam Grabowski i Nicolo Bianchino - podzielili się nowym filmem, w którym pokazują aktualizowane zasady projektowania według wytycznych Google’a.
Film pojawił się na Vimeo, ale szybko przestał być dostępny publicznie. Wygląda na to, że udostępnienie filmu było wypadkiem przy pracy. Być może Google uznał, że animatorzy pokazali za dużo, lub zbyt wcześnie. Animację umieszczam niżej, na wypadek, gdyby znów została upubliczniona.
Na filmie mogliśmy zobaczyć zasady wykorzystywana fontu Google Sans, ze wskazaniem drobnych detali, dzięki którym font prezentuje się dobrze na ekranach o różnych wielkościach. Pojawiły się wytyczne odnośnie wielkości i rozmieszczenia elementów, takich jak nagłówki lub listy. Większość elementów ma zaokrąglone krawędzie.
W kolejnych scenach widzieliśmy nowe ikony wykorzystywane w aplikacjach. Mają one mocno zaznaczone krawędzie i środek bez wypełnienia, dzięki czemu są lżejsze, choć nie powiedziałbym, że ładniejsze.
Na filmie pojawił się też fragment poświęcony kolorom i elementom interfejsu, w tym przyciskom. Charakterystyczny przycisk „+” powinien teraz znajdować się na środku dolnej belki i powinien być animowany. Całość zostałą pokazana na przykładzie Gmaila, gdzie po otworzeniu maila przycisk „+” przetaczał się na prawo zmieniając swoją funkcję na przycisk powrotu i tworząc miejsce dla ikonek akcji, czyli np. usuwania lub archiwizacji maila.
Zobaczyliśmy też nowe wersje aplikacji Google’a.
Na fragmencie filmu widzieliśmy kilka aplikacji Google’a odświeżonych według najnowszych wytycznych, bazujących na tzw. Google Theme. Ten nowy szablon znamy już np. z webowych wersji Gmaila, Dysku Google, a także z aplikacji Google News, Google Pay, Google Play Gry, czy Google Home.
Tym razem zobaczyliśmy nową aplikację Gmaila, w której dominuje biel.
Jest też nowa aplikacja Zdjęć Google.
Na filmie pojawiła się też odświeżona wersje Zdjęć w przeglądarce.
Te zmiany nie muszą trafić do nowych aplikacji.
Usunięty film pokazuje najnowsze trendy Google’a, które stopniowo będą trafiać do nowych aplikacji, ale nie koniecznie w dokładnie takiej formie, jak widoczna na filmie. W 2014 roku Google pokazał podobny film promujący Material Design, na którym również widzieliśmy przykłady przeprojektowanych aplikacji, ale w praktyce nie wszystkie rozwiązania z filmu zostały wdrożone. Wideo pełniło rolę wskazówki dla zespołów zajmujących się projektowaniem aplikacji.
Wideo pokazało jednak kierunek rozwoju i tak też będzie w tym wypadku. Nawet jeśli nowe aplikacje będą wyglądały odrobinę inaczej, to mamy podgląd na to, w którą stronę zmierza Google. W nadchodzących aplikacjach nie uświadczymy kolorowych paneli. Będzie dominować biel i małe akcenty kolorystyczne, które będą zwracać uwagę na konkretne funkcje. Aplikacje będą czystsze i bardziej minimalistyczne, ale niestety jednocześnie zatracą swój charakter. Póki co trudno wyobrazić sobie Gmaila bez czerwonego paska u góry.