Polski rynek smartfonów ma dwóch liderów. Samsung i Huawei przerzucają się badaniami
Kolejne badania potwierdzają dominację Huaweia na polskim rynku smartfonów. Zarówno IDC Poland, jak też GFK Polonia, wskazały chińską firmę jako nadwiślańskiego lidera. Tylko w różnych okresach.
Na wstępie warto powiedzieć kilka słów o różnicach między badaniami prowadzonymi przez IDC oraz GFK. W wielkim skrócie, IDC raportuje otrzymanie urządzeń przez sklepy i operatorów, tzw. zatowarowanie. GFK z kolei przedstawia realną sprzedaż produktów do konsumentów.
Moim zdaniem to drugie badanie jest bardziej wiarygodne. I mimo że Huawei według IDC był liderem polskiego rynku smartfonów w pierwszym kwartale 2018 roku, to według GFK tę pozycję powinien dzierżyć Samsung i przychylam się ku tej opinii.
Jednak według najnowszego badania GFK Polonia to Huawei dzierży palmę pierwszeństwa w kwietniu 2018 roku. Ze względu na umowy z dostawcą badań Huawei nie mógł się odnosić do konkurencji, ale podał, że uzyskał udziały na poziomie 35,8 proc. Wiemy jednak, że Samsung w tym samym badaniu zanotował wynik 31,1 proc. i zajął drugie miejsce.
Na polskim rynku jest tak naprawdę dwóch liderów.
To Samsung sprzedał do klientów najwięcej smartfonów w pierwszym kwartale 2018 roku, zaś Huawei w kwietniu 2018 roku. Jako że Chińczycy są obecnie na fali wznoszącej, można spodziewać się, że utrzymają oni pozycję lidera w najbliższym czasie. Jednak jak będzie naprawdę, dowiemy się dopiero po przedstawieniu kolejnych badań.
A te zobaczymy już niebawem, bo niezależnie kto w następnych miesiącach i kwartałach zajmie na rynku pierwsze miejsce, na pewno się tym pochwali.