Lepiej późno niż wcale. Xbox One w końcu obsłuży monitory 1440p
Xbox One ma ambicje oferować coraz więcej udogodnień dobrze znanych posiadaczom komputerów PC. Jeżeli podłączasz konsolę do monitora zamiast do telewizora, to mamy dla ciebie dobre wieści.
Do tej pory konsole do gier skupiały się na oferowaniu rozdzielczości typowych dla telewizorów, a więc 720p, 1080i, 1080p i 4K. Gry renderowane w innych rozdzielczościach – na przykład 900p – są skalowane do formatów obsługiwanych przez nowoczesne telewizory. Sęk w tym, że nie każdy podłącza konsolę do tego rodzaju wyświetlacza.
Coraz więcej graczy traktuje konsole do gier nie jako maszynki do salonu, a jako PC dedykowany graniu. Podłączają je więc do posiadanych przez siebie monitorów. Jeżeli owe monitory oferują natywną rozdzielczość identyczną do tych przyjętych w telewizorach, problemu nie ma. Są jednak na rynku monitory pracujące w niestandardowej rozdzielczości 1440p, a więc czymś pośrednim pomiędzy 1080p a 4K.
To oznacza, że obraz na nich nie jest tak wyraźny, jakby mógł być. Ustawienie konsoli do pracy w niższej lub wyższej rozdzielczości powoduje, że monitor na własną rękę musi skalować obraz. Co kończy się jego obniżoną ostrością i jakością. Na szczęście już niedługo ten problem zniknie.
Xbox One – obsługa rozdzielczości 1440p jest już testowana.
Do kanału Xbox Insider niebawem trafi kompilacja Windows 10 dla Xbox One, która wprowadzi obsługę rozdzielczości 1440p do konsol Xbox One S i Xbox One X. Co ciekawe, Microsoft nie wymienia zwykłego Xboksa One w swojej liście, spodziewam się jednak, że to wyłącznie niedopatrzenie firmy.
W przypadku Xbox One X obsługa tej rozdzielczości jest szczególnie istotna. Wbudowane w tę konsole mechanizmy supersamplingu będą mogły jeszcze precyzyjniej przenosić renderowany w 4K obraz do nowej rozdzielczości, dzięki czemu gry będą wyglądały jeszcze lepiej (do tej pory na tych monitorach konsola renderowała obraz w 4K, przetwarzając go następnie do rozdzielczości 1080p).
Xbox One S ograniczy się do renderowania interfejsu w tej rozdzielczości oraz odtwarzania w niej filmów wideo z płyt Blu-ray i usług VoD. Konsola jest za słaba sprzętowo na gry w 1440p, choć niewykluczone, że natywna obsługa tej rozdzielczości w jakiś mało zauważalny sposób wpłynie na jakość skalowania i wygładzanie krawędzi. To jednak mało prawdopodobne myślenie życzeniowe, a posiadacze tej wersji Xboksa skorzystają głównie na filmach w lepszej jakości.
Aktualizacja została już oficjalnie zapowiedziana, nie podano jednak terminu jej wprowadzenia do kanału produkcyjnego. Mając w pamięci poprzednie tego typu nowości, spodziewałbym się jej wdrożenia w przeciągu najbliższych dwóch miesięcy.