Bezpieczeństwo  / News

Ministerstwo Cyfryzacji wypowiedziało wojnę Premium SMS-om. Koniec wielkiej kasy dla oszustów i… operatorów

Jest projekt zmian w prawie telekomunikacyjnym, który ma chronić obywateli przed naciągaczami oferującymi usługi SMS Premium. Nareszcie.

Oszustow naciągających na SMS-y Premium nie brakuje, ale nowy projekt Ministerstwa Cyfryzacji, może im skutecznie utrudnić działanie.

Wyślij SMS-a z hasłem „Kto”, żeby dowiedzieć się, kto od kogo próbuje wyłudzać pieniądze.

SMS Premium miał ułatwić szybkie płacenie za różnego rodzaju usługi, takie jak za wzięcie udziału w konkursie albo przelanie pieniędzy na akcję charytatywną. Stał się jednak przede wszystkim bardzo skuteczną i popularną metodą naciągania. Klienci niejednokrotnie są celowo wprowadzani w błąd lub po prostu okłamywani, tak że zupełnie nieświadomie zostają subskrybentami, płacąc za subskrypcje za ogromne kwoty.

Pomysłowość oszustów bywa imponująca, a ci, którzy kojarzą tylko podejrzane SMS-y z horoskopami, znają jedynie czubek góry lodowej. Jakiś czas temu pisaliśmy o fałszywej stronie hotelu Gołębiewski na Facebooku, na której oszuści ogłosili konkurs. Zwycięzca musiał potwierdzić swoją tożsamość SMS-em (za ponad 30 zł), w rzeczywistości zapisując się do usługi SMS Premium, w której płacił za otrzymanie od oszustów SMS-a.

Po pierwsze limit.

W rządowym projekcie została wprowadzona domyślna maksymalna kwota 35 zł, po której przekroczeniu, usługa SMS Premium zostanie automatycznie zablokowana przez operatora. Klient zostanie o tym poinformowany i będzie mógł zdecydować, czy chce ją utrzymać, znieść czy zwiększyć.

Po drugie informacja.

Usługodawca będzie musiał informować o rodzaju oferty i opłatach, jakie są z nią związane. Ponadto na rachunku klienta wreszcie będą jasno zaznaczone opłaty pobrane za usługi SMS Premium. Dzięki temu będzie on mógł je łatwiej zidentyfikować, wypisać się z niechcianych, a nawet złożyć reklamację, ponieważ teraz dotarcie do podmiotu, który za nimi stoi, ma być prostsze.

Autorzy projektu postulują obowiązek wpisania się usługodawców do rejestru prowadzonego przez Urząd Komunikacje Elektonicznej (UKE). Jeśli usługodawca, nie będzie figurował w takim rejestrze, operator będzie miał obowiązek zablokowania jego usługi.

Jakiś czas temu Spider’s Web próbował zachęcić największych polskich operatorów do tego, aby stanęli po stronie klientów i wzięli ich w obronę przed oszustami. Nie wszyscy odpowiedzieli na nasz apel. Teraz, jeśli projekt Ministerstwa Cyfryzacji wejdzie w życie, użytkownicy telefonów komórkowych w Polsce w końcu będą odgórnie chronieni w odpowiedni sposób.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst