Gdy wszyscy mają już smartfona, Google wraca do przeglądarki. I to z rozszerzoną rzeczywistością
Google Article to narzędzie, które ma za zadanie przybliżyć rozszerzoną rzeczywistość każdemu. W każdej przeglądarce i na każdym urządzeniu.
Siła rozszerzonej rzeczywistości leży w przenoszeniu wirtualnych elementów do świata fizycznego. Na razie cały świat korzystał z AR głównie łapiąc Pokemony, ale jest ona zdolna zaoferować nam o wiele więcej, niż dreszczyk emocji podczas walki o Pikachu.
Kiedy wszyscy mają smartfona, Google wraca do przeglądarki
Article to prototyp narzędzia do oglądania modeli 3D i umieszczania ich wirtualnie w rzeczywistym otoczeniu. Można umieścić wirtualną postać we własnym pokoju, w ogrodzie na trawie, w łazience obok lustra.
Twórcy Article'a umieszczają przykładowy model kosmonauty pod artykułem w stylu Wikipedii. Przenosząc go do rzeczywistości, tłumaczą, że w ten sposób użytkownik może na własnej skórze już teraz porównać skalę różnych elementów, odnosząc je do samego siebie. To może być wskazówka co do tego, jakie pomysły na wykorzystanie AR chodzą programistom Google'a po głowie. Sami dość szeroko deklarują, że rozszerzona rzeczywistość ma pomagać w zakupach, edukacji i rozrywce.
Do tej pory o rozszerzonej rzeczywistości mówiło się głównie w kontekście urządzeń mobilnych albo dodatkowego sprzętu. Article pokazuje, jak to zmienić i wprowadzić AR do każdej przeglądarki bez względu na to, na jakim urządzeniu się ona znajduje.
Na zachętę dla twórców
Nowy prototyp Google'a wydaje się przede wszystkim nastawiony na zainteresowanie rozszerzoną rzeczywistością przyszłych twórców. Article ma być prosty i działać w przeglądarce, co daje mu przewagę nad aplikacjami wymagającymi ściągania i instalacji. Przyszłym twórcom łatwiej będzie eksperymentować na zaimplementowanym do przeglądarki narzędziu Google'a. Szczególnie, że firma już udostępnia technologie związane z projektami AR.
ARCore to całe SDK przeznaczone specjalnie dla projektów tworzonych z myślą o rozszerzonej rzeczywistości. Google robi wszystko, żeby zachęcić ludzi do tworzenia własnych modeli i pisania kodu. Projekt jest open sourcowy, a repozytorium dostępne dla wszystkich na GitHubie.
Na razie modele, z których korzysta Article, nie mogą być zbytnio złożone, wnętrza, w których są umieszczane, nie powinny mieć zbyt wielu źródeł światła, a cienie wyświetlane na urządzeniach mobilnych muszą być uproszczone. To wszystko sprawia, że z punktu widzenia przeciętnego odbiorcy Article jest raczej jaskółką, która zwiastuje przyszłą wiosnę AR niż narzędziem, które rozszerzy cokolwiek w naszej rzeczywistości.