SEDRIC to taki nowoczesny Ogórek Volkswagena. Wygląda niesamowicie
Kierownica? Pedały? Fotel kierowcy? Zapomnijcie o tych archaizmach. Volkswagen SEDRIC to pierwsze w pełni autonomiczne auto, które nie potrzebuje ludzkiego kierowcy.
![volkswagen sedric](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2017%2F09%2Fvolkswagen-sedric.jpg&w=1200&q=75)
Jazda SEDRIC-iem ograniczać się będzie do podziwiania widoków i relaksowania się na wygodnych siedzeniach. Volkswagen tym samym pokazał nam przyszłość motoryzacji, w której ludzki kierowca jest całkowicie niepotrzebnym elementem.
SEDRIC to początek nowego ekosytemu Volkswagena.
Ekosystemu w pełni autonomicznego, w którym sterowanie autem sprowadza się do uruchomienia mobilnej aplikacji Volkswagen OneButton. Za jej pomocą wezwiemy auto i podamy nasz cel podróży. W trakcie jazdy, Volkswagen chce też wprowadzić obsługę komend głosowych, dzięki którym pasażerowie będą mogli sterować klimatyzacją, multimediami, czy poprosić samochód o krótki postój.
Z badań Volkswagena wynika, że średnio, w przeciągu naszego życia, spędzamy w samochodzie ok. 38 tys. godzin. W pełni autonomiczne auta mają sprawić, że czas ten będziemy mogli spędzić o wiele lepiej. Czy to na rozrywce, relaksowaniu się, czy też na byciu produktywnym.
![https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/spidersweb/2017/09/volkswagen-sedric-1-1000x397.jpg](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2017%2F09%2Fvolkswagen-sedric-1-1000x397.jpg&w=1200&q=75)
![Tak może wyglądać sportowe, w pełni autonomiczne auto Volkswagena.](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2017%2F09%2Fvolkswagen-sedric-1-1000x397.jpg&w=306&q=75)
![Tutaj coś bardziej luksusowego, z myślą o dłuższych podróżach.](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2017%2F09%2Fvolkswagen-sedric-2-1000x368.jpg&w=306&q=75)
![Autonomiczny... busik? Czemu nie?](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2017%2F09%2Fvolkswagen-sedric-3-1000x562.jpg&w=306&q=75)
Niemcy podkreślają, że koncept zaprezentowany we Frankfurcie to dopiero początek. Volkswagen planuje stworzenie całej rodziny SEDRIC - zaczynając od aut zaprojektowanych z myślą, o poruszaniu się po mieście, przez bardziej luksusowe pojazdy do pokonywania dłuższych dystansów, aż po autonomiczne ciężarówki.
Podczas prezentacji wspomniano też o autonomicznych samochodach sportowych. Jeśli one też mają być pozbawione kierownicy, to nie jestem pewien, czy pomysł ten ma sens.
![https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/spidersweb/2017/09/volkswagen-sedric-4-1000x525.jpg](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2017%2F09%2Fvolkswagen-sedric-4-1000x525.jpg&w=1200&q=75)
![Autonomiczna ciężarówka. Podobne modele widzieliśmy już w filmie Logan.](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2017%2F09%2Fvolkswagen-sedric-4-1000x525.jpg&w=306&q=75)
![Mały, miejski dostawczak. W pełni autonomiczny oczywiście.](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2017%2F09%2Fvolkswagen-sedric-5-1000x373.jpg&w=306&q=75)
Oczywiście nowe, w pełni autonomiczne modele Volkswagena napędzane będą silnikami elektrycznymi.
Volkswagen SEDRIC: jeżdżący mini-salon.
Piąty poziom autonomii sprawi, że projektanci wnętrz samochodów będą musieli zaprezentować nam coś zupełnie nowego. Wnętrze autonomicznego konceptu Volkswagena bardziej przypomina mini-przedział kolejowy, niż środek samochodu osobowego.
![https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/spidersweb/2017/09/volkswagen-sedric-7-1000x668.jpg](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2017%2F09%2Fvolkswagen-sedric-7-1000x668.jpg&w=1200&q=75)
![photo](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2017%2F09%2Fvolkswagen-sedric-7-1000x668.jpg&w=306&q=75)
![photo](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2017%2F09%2Fvolkswagen-sedric-8-1000x668.jpg&w=306&q=75)
![photo](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2017%2F09%2Fvolkswagen-sedric-9-1000x668.jpg&w=306&q=75)
I zanim zaczniecie krytykować, pamiętajcie że jest to koncept zaprojektowany z myślą o poruszaniu się po mieście. Stąd też, jak wnioskuję, brak miejsca na przechowywanie bagażu, rozkładanych siedzeń, czy stolika.
W modelu koncepcyjnym nie zaprezentowano też systemu inforozrywki. Skoro SEDRIC nie potrzebuje ludzkiego kierowcy, w jego wnętrzu przydałby się jakiś duży ekran i porządny system nagłośnienia.
W pełni autonomiczne auta to nowy rozdział w ekonomii.
Podejrzewam też, że modele podobne do tego konceptu zostaną udostępnione przez Volkswagena w ramach idei car-sharingu, czyli współdzielenia aut. Daimler i Bosch pracują zresztą nad bardzo podobnym rozwiązaniem.
Pomysł zresztą wydaje się być bardzo atrakcyjny. Wyobrażam go sobie mniej więcej tak: rejestrujemy się w aplikacji Volkswagen OneButton i jeśli potrzebujemy podjechać gdzieś samochodem, wzywamy jeden z autonomicznych SEDRIC-ów. Po zakończeniu kursu, płacimy za niego w aplikacji, a auto Volkswagena jedzie odebrać kolejnego pasażera.
Od Volkswagena oczywiście zależy stopień rozbudowania tego ekosystemu. Czy każdy właściciel SEDRIC-a będzie mógł na przykład wysyłać go w czasie wolnym na miasto, żeby woził pasażerów?