Gry  / News

Gry na Xbox One puchną powyżej 100 GB. Ale spokojnie - nie ma się czego obawiać

Cudów nie ma. Bardziej szczegółowa oprawa graficzna to też więcej informacji, które ją opisują. Czy posiadacze konsol Xbox One i Xbox One S będą musieli cierpieć niewygody z uwagi na pojawienie się konsoli Xbox One X? Na szczęście nie.

Xbox One X nie będzie zupełnie nową konsolą, tak jak nie było nią PlayStation 4 Pro. Podobnie jak Xbox One S, będzie tylko kolejną odmianą konsoli Xbox One. Podstawowa różnica, o której zapewne już wszyscy wiedzą, to jej wydajność.

Xbox One X jest znacznie wydajniejszy od Xboksa One i Xboksa One S. Wymieniając starą konsolę na nową, odczujemy podobny efekt, jak gdybyśmy wymienili kartę graficzną w naszym komputerze na znacznie wydajniejszą. Gry i oprogramowanie pozostają te same, zmienia się tylko jakość grafiki.

No dobrze, ale skoro gry pozostają te same – zarówno te na płytach, jak i w cyfrowej dystrybucji – to oznacza to, że ich rozmiar znacznie się zwiększy. Dokładniejsza oprawa graficzna i znacznie więcej pikseli na ekranie oznacza konieczność opracowania dokładniejszej oprawy graficznej. Na przykład tekstur wyższej jakości, dopasowanych do możliwości zapewnianych przez rozdzielczość 4K.

Co oznacza „jakość 4K”? Forza Motorsport 7 zajmie ponad 100 GB pamięci masowej naszej konsoli.

To oczywiście dokładniejsze tekstury czy informacje o geometrii, czy inne elementy graficzne dostosowane do rozdzielczości 4K zajmują tyle miejsca. Problem w tym, że konsole Xbox One i Xbox One S nie potrafią wyświetlać gier w tej rozdzielczości. Najtańsze wersje tych konsol mają pamięć masową o objętości raptem 500 GB. Czy to oznacza, że będą cierpieć w imię lepszej zabawy na Xbox One X?

Na szczęście nie. Sklep Windows rozpozna, którą wersję konsoli posiadamy i zapewni jej odpowiednią wersję. Konsole Xbox One i Xbox One S będą pobierać zasoby graficzne dla rozdzielczości 1080p, omijając informacje których i tak nie wykorzystają.

Xbox One X zawsze jednak będzie pobierał zasoby dla rozdzielczości 4K, nawet jeśli jest podłączony do telewizora wyświetlającego tylko Full HD. Nie będzie to jednak zupełnie zmarnowane miejsce. Xbox One X i tak w tej konfiguracji będzie renderował obraz w 4K, a następnie skalował go do rozdzielczości 1080p. Ta metoda generowania grafiki pozwoli wyeliminować zjawisko postrzępionych krawędzi, działając na podobnej zasadzie co tak zwany anty-aliasing.

Xbox One X pojawi się w sprzedaży siódmego listopada. Polska cena nie jest znana, a w zachodniej Europie konsola ma kosztować 500 euro.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst