Xbox "Scorpio" będzie znacznie mocniejszy, niż PlayStation 4 Pro. Znamy specyfikację
Znamy już pełną specyfikację nowej konsoli Xbox One o nazwie roboczej Project Scorpio. Oto ona! Wszystko wskazuje, że nowy sprzęt Microsoftu będzie znacznie mocniejszy od konsoli PlayStation 4 Pro.
Co prawda konsola Xbox One o roboczej nazwie Project Scorpio trafi do sklepów dopiero pod koniec tego roku, ale już poznaliśmy sporą część jej możliwości. Stało się tak za sprawą redaktorów serwisu Digital Foundry, którzy otrzymali możliwość przedpremierowego skorzystania z tego sprzętu. Ich relacje potwierdzają dotychczasowe słowa Microsoftu: nowy Xbox będzie zdecydowanie najmocniejszą konsolą do gier na rynku.
W tym tekście znajdziecie pełną specyfikację konsoli Project Scorpio, jednak pamiętajcie, że to tylko suche parametry. Są one niezwykle ważne, jednak równie istotne jest, jak tę ogromną moc zdecydują się wykorzystać deweloperzy. Ma to też być najbardziej dopracowany sprzęt do gier dostępny na rynku. Musi taki być. W przeciwnym razie Microsoft nie odzyska serc większości graczy. Te obecnie należą do Sony i jego konsol PlayStation.
Kompletna specyfikacja Project Scorpio
Cała specyfikacja Project Scorpio prezentuje się bajecznie. Sercem nowej konsoli jest ośmiordzeniowy procesor stworzony przez AMD. Składa się ona z dwóch czterordzeniowych modułów wyposażonych w 4 MB pamięci cache L2. Częstotliwość pracy tych rdzeni to 2,3 GHz. Może się wydawać, że nie ma tu poprawy względem takim PlayStation 4 Pro. W końcu tam też zastosowano 8 rdzeni o częstotliwości pracy 2,1 GHz. To prawda, jednak konsola Sony miała słaby procesor AMD Jaguar. Z kolei w Project Scorpio zastosowano zdecydowanie mocniejsze rdzenie. Dlatego wydajność nowego procesora względem poprzednika wzrosła aż o 31 proc.
Microsoft chwali się, że 2,7-krotnie poprawił wydajność graficzną swojej konsoli względem Xbox One S. W ten sposób udało się uzyskać stworzyć układ graficzny o imponującej mocy 6 teraflopów. Współpracuje on z 12 GB pamięci GDDR5, która działa na szynie o szerokości 384-bit, a konkretnie na 12 32-bitowych kanałach). Moduły pamięci pracują z częstotliwością 6,8 GHz, co zapewnia przepustowość na poziomie 326 GB/s.
8 GB z tej pamięci jest przeznaczone dla twórców gier, pozostała część jest zajęta dla systemu konsoli. To o 1 GB więcej niż w przypadku Xbox One. Zmiana ta wynika z konieczności uruchamiania interfejsu konsoli w rozdzielczości 4K. Warto odnotować jednak, że ilość pamięci przeznaczona dla deweloperów wzrosła aż o 60 proc. względem poprzednika.
Microsoft zrezygnował ze stosowania 32 MB ekstremalnie szybkiej pamięci ESRAM, ponieważ wykorzystywana obecnie pamięć GDDR5 zapewnia wyższą przepustowość. W nowych grach nie będzie ona używana. Dla starszych, wymagających jej tytułów, będzie ona odpowiednio emulowana. To świetna wiadomość dla deweloperów, którzy będą mogli korzystać z szybkiej i jednolitej pamięci znanej z pecetów.
Udało się też poprawić komunikację między CPU i GPU i w ten sposób znacznie obniżyć narzut chipu graficznego na procesor. Oznacza to więcej mocy tego ostatniego do wykorzystania w grach. Oprócz tego udało się zastosować pełny dźwięk przestrzenny. Nie pięć, nie siedem, ale nieskończoną liczbę kanałów, standard Dolby Atmos. Ta ostatnia nowość będzie dostępna nie tylko na konsoli Project Scorpio, ale też Xbox One oraz Xbox One S.
Project Scorpio to coś więcej, niż PlayStation 4 Pro.
Odświeżona wersja konsoli Sony pojawiła się niemal pół roku temu, jednak jej możliwości nie są tak dobre, jak można było się spodziewać. Generalnie konsola ta bardzo rzadko pozwala na uruchomienie gier w jakości 4K i płynności 60 klatek na sekundę. Według relacji redaktorów Digital Foundry Project Scorpio bez problemu radzi sobie z tym zadaniem, przynajmniej w grze Forza Motorsport. To robi wrażenie.
Dodatkowo, by wykorzystać moc PlayStation 4 Pro, konieczne jest przystosowanie gry do mocniejszej konsoli. Project Scorpio znacznie łatwiej podniesie rozdzielczość i poprawi wygląd gier wydanych na Xboksa One. Jest to możliwe dzięki odświeżnemu narzędziu PIX, czyli Performance Inspector for Xbox.
W wielkim skrócie, korzystając z niego można przeanalizować grę i sprawdzić, jak będzie działać na Project Scorpio. Testowanych w ten sposób jest wiele różnych konfiguracji graficznych, z których wybierana jest najbardziej optymalna. To świetne i przyszłościowe rozwiązanie, które pozwoli dostosować wygląd gier do dowolnej specyfikacji sprzętowej. Do polepszenia grafiki w starych tytułach wystarczy… nowa konsola do gier. To takie proste.