Mówisz Netflix, myślisz aplikacja mobilna? Jesteś w zdecydowanej mniejszości
Ekspansja serwisu Netflix trwa. Pojawiło się sporo ciekawych danych dotyczących tej usługi. Obrazują jak bardzo zmienił się rynek telewizji w dobie internetu.
Za wcześnie mówić, że dni klasycznej linearnej telewizji są policzone, ale serwisy VOD coraz silniej rozpychają się łokciami walcząc o czas i uwagę widzów. Wedle najnowszych badań już ponad 82 proc. odbiorców na amerykańskim rynku korzysta z urządzeń PVR, Netfliksa lub usługi VOD od dostawcy usług telewizyjnych.
W wielu wypadkach nie są to usługi wykluczające się.
30 proc. gospodarstw domowych korzysta jednocześnie z dwóch z trzech wymienionych źródeł treści, a w przypadku 14 proc. w użyciu są wszystkie trzy.
Popularność serwisu Netflix jest przy tym całkiem spora, a serwis w statystykach (54 proc.) przegonił symbolicznie o 1 pkt. proc. urządzenia PVR (53 proc.).
Jeszcze 6 lat temu przeważały rodziny korzystające z PVR - 44 proc. - a Netfliksa można było znaleźć tylko w 28 proc. gospodarstw domowych w Stanach Zjednoczonych.
Z jakich serwisów VOD korzystają Amerykanie?
Oprócz Netfliksa wymieniane są jeszcze dwie usługi w modelu subskrypcyjnym, czyli Amazon Prime i Hulu. Co ciekawe nie pojawiło się na podium HBO Now. Trzy wymienione usługi można znaleźć w 64 proc. gospodarstw domowych, a ponad połowa dorosłych korzysta z nich miesiąc w miesiąc.
Okazuje się też, że Netflix to nie jest serwis, do którego zagląda się od święta. Aż 23 proc. dorosłych mieszkańców Stanów Zjednoczonych biorących udział w badaniu korzysta z Netfliksa codziennie. 6 lat temu zaledwie 6 proc. dorosłych odpalało ten konkretny serwis VOD każdego dnia.
To oczywiście nie oznacza, że tradycyjna telewizja odchodzi do lamusa. 46 proc. badanych przyznaje, że i tak skacze pomiędzy kanałami szukając czegoś dla siebie w linearnej telewizji.
Statystyki pokazują też, dlaczego Netflix do tej pory nie traktował swojej aplikacji mobilnej priorytetowo.
W przypadku swojego rodzimego rynku 81 proc. użytkowników Netfliksa korzysta z usługi za pośrednictwem telewizora. Dopiero po ekspansji na inne rynki okazało się, że użytkownicy chcą korzystać z usługi częściej też na smartfonach i tabletach.
To przede wszystkim z myślą o rozwijających się rynkach przygotowane zostały nowości związane z kompresją danych i nowymi kodekami. Netflix prezentował je nam podczas spotkania w trakcie targów MWC 2017 w Barcelonie.
Warto jednak pamiętać o tym, że nadal duża część użytkowników, w tym na Starym Kontynencie, ogląda Netfliksa na telewizorze. Z tego powodu sceptycznie patrzę na wnioski płynące z badań popularności usług VOD, które biorą pod uwagę wyłącznie ruch na stronie internetowej.