Tech  / Felieton

Uber nagrodzi uprzejmych klientów. Niegrzeczni mogą mieć poważne problemy

Korzystasz Ubera? Zatem powinieneś zwracać szczególną uwagę na swoje zachowanie. Jeżeli będziesz wzorowym pasażerem, otrzymasz bonus. W odwrotnej sytuacji będziesz mógł zapomnieć o znalezieniu przejazdu.

Nikt nie powinien mieć wątpliwości co do tego, że warto być kulturalnym w każdej możliwej sytuacji. Powinny o tym pamiętać przede wszystkim osoby korzystający z Ubera. Najbardziej kulturalni użytkownicy tej aplikacji mogą liczyć na drobne prezenty, zaś osoby najbardziej problemowe będą na kurs czekać w nieskończoność lub zostaną częściowo wykluczone ze społeczności.

Osoby, które choć raz korzystały z tej aplikacji, zapewne zauważyły, że po każdym kursie można ocenić kierowcę w skali od 1 do 5. Uber jest w tej materii jest wyjątkowo surowy i jeżeli kierowca ma średnią ocen niższą niż 4.6, jest kierowany na szkolenie. Jeżeli po jakimś czasie sytuacja się powtórzy, jest bezpowrotnie usuwany ze społeczności. Dzięki temu w biznesie zostają wyłącznie najbardziej profesjonalni kierowcy.

Mało kto wie, że oceny działają w obie strony i kierowcy mogą również wystawiać noty pasażerom. By sprawdzić swoją ocenę, należy otworzyć aplikację, wybrać opcję “Pomoc”, następnie “Konto i Płatności”, potem “Ustawienia konta i oceny” i ostatecznie kliknąć w “Moja średnia ocen”. W przypadku pasażerów Uber nie jest tak restrykcyjny i usuwa ich ze swojej społeczności wyłącznie w ostateczności.

Co grozi pasażerowi Ubera z niską średnią ocen?

Nie oznacza to jednak, że pasażerowie mogą się czuć bezkarni i wyczyniać w samochodzie absolutnie wszystko, na co akurat mają ochotę. Jeżeli bowiem będą zachowywać się nieodpowiednio, będą mogli spotkać się z ostracyzmem kierowców. Jeżeli średnia ocena pasażera jest niska, nikt nie będzie chciał go zabrać. Problem ten może być szczególnie widoczny podczas wcześniejszego planowania przejazdów, na przykład gdy będziemy musieli znaleźć szybki kurs na lotnisko.

Przez ostatnie miesiące przepytałem kilkunastu kierowców Ubera o podejście do pasażerów z niskimi ocenami. Wszyscy jak jeden mąż mówili, że nie podjeżdżają do osób, których średnia ocen wynosi mniej niż 4,3-4,5. Jeden z kierowców mówił, że w ramach wyjątku zdecydował się wziąć zlecenie od takiej osoby, spóźnił się do niej o kilka minut i został za to zbesztany. Niedoszły pasażer brutalnie zrugał kierowcę, sugerując mu, że przez jego zachowanie spóźni się na samolot.

Kierowca starał się tłumaczyć, że nie ma wpływu na korki, ale odpowiedzią na to była kolejna porcja obelg ze strony pasażera. Wówczas kierowca anulował kurs, a pasażer prawdopodobnie rzeczywiście nie zdążył na samolot. Czy taka kara była współmierna do przewinienia? Nie da się jednoznacznie ocenić tej sytuacji. Z jednej strony pasażer zachował się karygodnie, z drugiej strony z powodu tej sytuacji przegapił lot, na który bilet kosztuje kilkaset lub nawet kilka tysięcy złotych.

Uber wynagradza najlepszych pasażerów.

Od kilku tygodni kierowcy pytają mnie o moją wysoką średnią ocen. Pytają, czy dostałem już dodatkowe przejazdy. Od jakiegoś czasu Uber właśnie w ten sposób nagradza aktywnych użytkowników, którzy regularnie korzystają z aplikacji i zachowują wysoką średnią ocen.

Niestety nie wiem, jaką konkretnie ocenę należy mieć, by otrzymać wspomniane bonusy. Nie jest to jednak wyjątkowo istotne, ponieważ bycie kulturalnym powinno być celem samym w sobie, a nie drogą do zaoszczędzenia kilkudziesięciu złotych na przejazdach.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst