Tech  / News

Netflix i HBO Go mają nowego rywala. Jest nim... Vimeo

Picture of the author

Vimeo próbuje swoich sił na rynku usług VOD. Co zaskakujące, debiut Vimeo on Demand miał miejsce praktycznie na całym świecie, a Polska nie jest tym razem wyjątkiem. Nie wróżę jednak usłudze sukcesu w naszym kraju. Nie z takimi cenami, nie z taką ofertą i nie bez polskiej wersji językowej.

Serwis Vimeo nigdy nie stał się mainstreamowy. Kilka lat temu można było dostrzegać w nim konkurencję dla YouTube’a, ale kolejne lata pokazały, że to raczej miejsce dla nieco mniej znanych . Takie miejsca w sieci oczywiście też są potrzebne, a Vimeo znalazło nowy sposób na monetyzację ruchu.

Współpraca z uznanymi twórcami to szansa dla Vimeo na rozruszanie nowej usługi VOD.

Vimeo on Demand został uruchomiony przy wsparciu stacji STARZ i studia Lionsgate Entertainment. W przeciwieństwie do Netfliksa i usług online od stacji HBO nie mamy tutaj jednak do czynienia z serwisem streamingowym. To raczej konkurencja dla Google Play Movies and TV i iTunes Store.

W ramach nowego serwisu będzie można wykupić dostęp do najróżniejszych filmów i seriali. Znalazło się tam m.in. 5 sezonów serialu Mad Men i 3 sezony netfliksowego hitu Orange is the New Black. Reszta oferty jednak nie zachwyca i nie ma tutaj raczej świeżych hollywoodzkich hitów.

Vimeo on Demand jest dostępny w Polsce, ale nie wywróci to naszego rynku wideo na żądanie do góry nogami.

Z redakcyjnego obowiązku sprawdziłem jak prezentuje się oferta Vimeo on Demand, ale tak jak się spodziewałem - nie zachwyca. Serwis wystartował na 150 rynkach jednocześnie, ale nie ma takiej siły przerobowej, by przygotować na każdy z nich lokalną wersję.

Tak naprawdę to po prostu debiut globalnej wersji Vimeo on Demand bez ograniczeń regionalnych. To się oczywiście chwali, ale jedyne dostosowanie do polskiego rynku to ceny podane w złotówkach. Nie tylko serwis nie jest przetłumaczony, ale też nie ma w nim… polskich napisów.

Same ceny nie są złe, jeśli analizować je w próżni.

12 zł za odcinek serialu to całkiem sporo, ale 13-odcinkowy sezon za 40 zł brzmi już lepiej. Problem w tym, że w podobnej cenie można wykupić dostęp do całej bazy Netfliksa na miesiąc, więc ceny nie są atrakcyjne. Filmy z kolei można wypożyczyć lub nieco drożej kupić (co daje możliwość streamingu i pobrania).

Problemem jest też brak wsparcia dla platform Smart TV. Vimeo on Demand jest dostępne w przeglądarce internetowej, twórcy chwalą się wsparciem dla iOS-a i Androida, ale próżno szukać usługi np. na Apple TV - player w Safari z kolei nie ma opcji AirPlay. Tyle dobrego, że można wykorzystać Chromecasta.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst