Nowe IKO zasługuje na same pochwały. Tylko... czemu dopiero teraz?
Skarbonki, nadawanie PIN i zmiana limitów dla kart debetowych i kredytowych, wygodne kopiowanie cyfr kodu BLIK czy możliwość generowania potwierdzeń dokonanych transakcji – część z tych nowości jest mocno opóźnionych. Ale i tak są mile widziane.
IKO, które powstało w 2013 roku, jest aplikacją PKO Banku Polskiego łączącą funkcje bankowości mobilnej i płatności mobilnych, pozwalając klientom na pełną obsługę ich finansów z poziomu telefonu komórkowego. Prywatnie korzystam właśnie z banku PKO Bank Polski i złego słowa na ich aplikację powiedzieć nie mogę (wykorzystuję ją głównie na systemie Windows 10). Ale złego słowa z uwagi na jakość, stabilność pracy czy czytelność. Bo wielu funkcji dostępnych na platformach konkurencji nie mogłem doświadczyć, i to nie tylko na telefonie z Windows, ale i na żadnej platformie.
To, na szczęście, właśnie się zmienia, a IKO stanie się o wiele użyteczniejsze. Pierwsza ze zmian była już obecna w dość nietypowych produktach dla tego typu nowości, jakimi są SKO i PKO Junior. Chodzi o Skarbonki, czyli cele oszczędnościowe. Czyli funkcjonalność, która u konkurencji dostępna była od dawna. Cóż, lepiej późno niż wcale…
Czym są Skarbonki?
Te wspomagają zarządzanie finansami i przyporządkowanie dostępnych środków do różnych celów. Skarbonki można zasilać w dowolnych odstępach czasu, określając horyzont czasowy oszczędzania. Aplikacja będzie przypominać użytkownikowi o kolejnych zasileniach, tak by zachęcić do regularności i wykształcić nawyk długotrwałego oszczędzania.
Użytkownicy IKO mają do dyspozycji, po pierwsze, Skarbonki wirtualne, do których można przyporządkować środki dostępne na wszystkich kontach bieżących i oszczędnościowych, grupując je w „kupki” na różne cele. Wirtualne skarbonki nie blokują dostępnych środków (można z nich nadal swobodnie korzystać) - utworzenie, zasilenie i rozbicie skarbonki nie zmieni salda żadnego z rachunków.
Skarbonki powiązane z kontem oszczędnościowym z kolei odzwierciedlają zawsze saldo konta, do którego są przyporządkowane i pomagają zwizualizować cel oszczędzania. Klient może posiadać do 5 skarbonek tego typu, przy czym do każdego konta oszczędnościowego może być przypisana 1 skarbonka. Skarbonkę można zasilać przelewami lub ustalić zlecenie stałe na konto, do którego jest przyporządkowana. Likwidacja skarbonki nie zmienia salda konta oszczędnościowego.
Zarządzanie kartami! Nareszcie!
Wśród funkcji, które pojawiły się w nowej wersji aplikacji IKO, są również te dotyczące kart debetowych i kredytowych. Teraz z poziomu aplikacji w telefonie komórkowym można szybko nadać lub zmienić PIN do karty, a także zmienić limity operacji płatniczych dokonywanych kartami. Funkcja ta pomaga zwiększyć bezpieczeństwo - jest przydatna na przykład w przypadku jednorazowych zakupów o wyższej niż zwykle wartości lub w czasie podróży. Edycja limitów musi być każdorazowo potwierdzana kodem PIN do aplikacji i od razu po zatwierdzeniu zmian w aplikacji można korzystać z karty z nowymi limitami.
Nowa wersja aplikacji IKO została również wyposażona w możliwość wyświetlenia potwierdzenia operacji oraz generowania go do pliku PDF (analogicznie jak w iPKO) i przesłania w formie załącznika poprzez komunikator, SMS lub e-mail. Jeżeli korzystamy z poleceń zapłaty do regulowania stałych opłat za media lub innych zobowiązań będziemy mogli je przeglądać w aplikacji IKO.
Dodatkowo w jej nowej wersji można w prosty sposób kopiować kod BLIK, tak by mieć możliwość łatwego przeklejenia go do pola na ekranie płatności dokonywanych na telefonie komórkowym. Wystarczy przycisnąć przez dłuższy czas kod BLIK, a skopiuje się on do schowka w telefonie. Informacja, że kod został skopiowany, pojawi się na dole ekranu telefonu. Z kolei 3D Touch umożliwia na wyposażonych w tę funkcję telefonach z systemem iOS wyświetlanie skrótów do wybranych funkcji aplikacji IKO z poziomu ekranu głównego z ikonami jeszcze przed zalogowaniem się do niej. Wystarczy mocniej przycisnąć ikonę IKO, aby wyświetlić skróty do: przelewów, kodu BLIK, mapy oddziałów i bankomatów oraz historii konta.
Czy się cieszyć i chwalić? Zdecydowanie tak. Tylko… czemu tak późno?