1. SPIDER'S WEB
  2. Technologie
  3. Tech

Google się zmienia. Tak teraz będą wyglądały wyniki wyszukiwania

Google zmienia wygląd strony, na której prezentowane są wyniki wyszukiwania i wprowadza do listy linków karty - podobne do tych z Google Now. Oczywiście wszystko w stylu Material Design.

Wyniki wyszukiwania Google - od teraz w Material Design

Twórcy największej wyszukiwarki internetowej świata bardzo ostrożnie podchodzą do zmian na swojej stronie internetowej. Lwia część biznesu Google’a opiera się na reklamach wyświetlanych przy wynikach wyszukiwania, dlatego firma z Mountain View podchodzi do tej kwestii bardzo ostrożnie.

Duże zmiany byłby bardzo niebezpieczne.

Pozostałe i mniej istotne usługi Google’a mogą być zmieniane bez zapowiedzi. Dla wielu z nich, jak YouTube'a, nadal nie ma alternatywy, a przywiązanie do np. poczty elektronicznej zwykle nie pozwala porzucić jej z dnia na dzień na rzecz innego dostawcy. Inne usługi nie przynoszą z kolei ogromnych zysków i nie są dla Google’a kluczowe.

Nawet jeśli użytkownicy zaczną masowo porzucać usługi Google’a to główny biznes na tym nie ucierpi. Wyszukiwarce rękawicę rzucił Microsoft, ale Bing nadal jest wyłącznie ciekawostką, a o pozostałych konkurentach nie ma co wspominać. Mimo to kombinowanie przy wyszukiwarce może narazić giganta na ogromne straty.

Ewolucja, a nie rewolucja.

Nie oznacza to, że strona wyników wyszukiwania zaprojektowana lata temu się nie zmienia. Google stale eksperymentuje, a w dodatku nowości wdraża u różnych użytkowników falami. Niektóre z rozwiązań są testowane, a gdy okazuje się, że się nie sprawdzą - Google je porzuca, a inżynierowie i projektanci usprawniają wyniki w inny sposób.

Obecna wersja strony z wynikami Google’a jest czytelna, ale niedługo może doczekać się kolejnych zmian. W sieci pojawiają się już zrzuty ekranu, w których na stronie wyników wprowadzane są elementy Material Design - ten styl projektowania interfejsu zadebiutował najpierw na Androidzie, ale wdrażany jest też do usług webowych.

Wyniki wyszukiwania Google’a - jak to wygląda dziś?

W obecnej wersji, którą widzę też u siebie, lupa pozwalająca wyszukać hasło jego po prawej stronie to niebieski płaski przycisk. Pod spodem widać menu kategorii (wszystko, filmy, grafika itp.) a aktualnie wybrana jest podświetlona i podkreślona dość grubą linią - również na niebiesko.

wyniki-wyszukiwania-google-2
Strona Google - stary widok wyników wyszukiwania

Jeszcze niżej widać listę wyników, czyli linki - niebieskie (nieodwiedzone) i fioletowe (odwiedzone). Pod wynikiem widać też zielony adres URL oraz czarny opis. Czasem pojawiają się też obrazki w sekcji wiadomości i karty z informacjami po prawej stronie lub nawet… nad samymi wynikami, w zależności od frazy.

Wyniki wyszukiwania Google
Strona Google - stary widok wyników wyszukiwania

Zmiany w wynikach wyszukiwania wprowadzą czytelniejszy podział linków.

Po sieci krążą zrzuty ekranu, na których widać kilka wersji wyników wyszukiwania. Możliwe, że niedługo u wszystkich użytkowników zniknie niebieska lupa i zastąpi ją znacznie bardziej dyskretna szara ikona na białym tle bezpośrednio w polu wyszukiwania - co prezentuje zrzut ekranu wykonany przez redakcję The Verge. Na załączonym zrzucie widać jeszcze jedną zmianę - kategorie wyników nie mają niebieskiego podkreślenia, są znacznie niższe i wybrana jest wyłącznie podświetlona na niebiesko.

wyniki-wyszukiwania-google-1-the-verge
Nowa strona Google: inna ikona lupy, brak podkreślenia kategorii, w której aktualnie jesteśmy. źródło: The Verge

Zaś w serwisie Reddit pojawił się wpis z grafiką, na której co prawda jest jeszcze stara ikona lupy i są podkreślenia pod aktualnie aktywną kategorią, ale znacznie wyraźniej widać, że wyniki wyszukiwania zamknięte są w delikatnie zaznaczonych białych ramkach na jasno szarym tle. Na zrzucie ekranu z The Verge też to widać, ale obie grafiki różnią się kontrastem, co może sugerować, że Google testuje różne rozwiązania jednocześnie.

Generalnie zabieg umieszczenia wyników w kartach (ramkach) ma za zadanie odróżnić od siebie wizualnie kolejne wyniki składające się z kilku elementów, które w obecnej wersji nieco się zlewają.

google-com-nowa-strona-wynikow
Nowa strona Google: widoczny wyraźny podział listy wyników wyszukiwania na karty. Każdy wynik to oddzielna karta. źródło: Reddit/imgur.com

Wprowadzenie widoku wyników wyszukiwania w kartach jest spójne z listami w aplikacjach w systemie Android - podobnie wygląda to w Google Now, czy nawet w sklepie Google Play. Co prawda w Androidzie w przypadku niektórych list Google sugeruje odejście od widoku kart, ale dotyczy to list prezentujących nieaktywne elementy, a nie przyciski.

Jak włączyć lub wyłączyć widok kart w wynikach wyszukiwania?

Jak zwykle nie wszyscy użytkownicy będą ze zmian zadowoleni. Sam nie przywiązuję do tego większej wagi, ale pod zrzutem ekranu w serwisie Reddit, gdzie jeden z użytkowników poinformował o nowej wersji, pojawiła się sugestia by usunąć pliki cookies w przeglądarce - to może pomóc w przywróceniu poprzedniego wyglądu.

Osoby zainteresowane nowszą wersją wyników wyszukiwania mogą z kolei sprawdzić poradnik na blogu All Google Testing. Nie ma pewności, że ten sposób zadziała - tak naprawdę nikt prócz inżynierów Google’a nie wie, jak testowane są na użytkownikach kolejne wersje interfejsu - ale jest jednak szansa, że nowy wygląd się pojawi.

Google testuje wiele różnych wersji strony i jestem ciekaw u ilu użytkowników są już widoczne zmiany i jakie konkretnie. W komentarzach możecie podzielić się zrzutami ekranu prezentującymi widok wyników wyszukiwania, który aktualnie serwuje wam Google.