REKLAMA

Nvidia przygotowała prawdziwy superkomputer. Dla twojego samochodu

Targi CES 2016 można podsumować jednym słowem: motoryzacja. Tak jak w ubiegłych latach ich środek ciężkości był przesunięty w stronę sprzętu RTV (nadal po części jest), tak w tym roku najwięcej ciekawych nowości w Las Vegas pojawia się właśnie w branży motoryzacyjnej. Tam też swój nowy produkt pokazała Nvidia, prezentując pierwszy, tak potężny komputer dedykowany pojazdom autonomicznym.

Nvidia ma prawdziwy superkomputer dla twojego samochodu
REKLAMA
REKLAMA

Nvidia Drive PX 2 to „150 MacBooków Pro w twoim bagażniku”. Tak firma zachwalała swój nowy procesor podczas prezentacji na targach. Patrząc choćby pobieżnie na jego możliwości, nie śmiem ze śmiałą tezą Nvidii polemizować. Drive PX 2 ma spełnić wszystkie wymagania, jakie postawi przed nim nie tylko obecna motoryzacja, ale - przede wszystkim - być w stanie napędzić pojazdy przyszłości, czyli samochody autonomiczne.

Nvidia Drive PX 2 to prawdziwy "superkomputer".

PX 2 przetworzy jednocześnie obraz z 12 kamer, obsługując w tym czasie radar, technologię Lidar oraz sensory ultrasoniczne. Na tym jednak możliwości nowego komputera Nvidii się nie kończą. Dzięki zastosowaniu dwóch, chłodzonych cieczą procesorów Tegra nowej generacji, oraz dedykowanych układów graficznych opartych o architekturę Pascal, możliwe jest jednoczesne przetworzenie 24 bilionów operacji deep-learning na sekundę. To dziesięciokrotnie więcej, niż zaprezentowany rok wcześniej Drive PX, którego wydajność już wtedy wydawała się ogromna.

Dzięki temu proces uczenia się samochodu, krytyczny dla pojazdów autonomicznych, ma przebiegać, jak mówi Nvidia, od 20 do 40 razy szybciej.

nvidia-superkomputer-auta-3

Jakie będzie miało to przełożenie na rzeczywistość?

REKLAMA

Samochód wjeżdżając na nieznaną dotychczas trasę nauczy się poprawnego do niej podejścia o wiele szybciej, czyli jadą kolejny raz o wiele lepiej oceni sytuację na drodze, dostosowując np. prędkość wejścia w zakręt, etc. Będzie się także o wiele szybciej uczyć zachowania w trudnych warunkach pogodowych. Jak mówią testujący rozwiązanie inżynierowie z Audi, dzięki nowemu urządzeniu w połączeniu z oprogramowaniem deep-learning - Digits - w ciągu zaledwie czterech godzin możliwe było uzyskanie 96 procentowej dokładności w opanowaniu materiału, którego odpowiednie wdrożenie wcześniej zajmowało lata.

Oprócz koncernu Daimlera, BMW i Forda, którzy będą testować swoje rozwiązania autonomiczne na nowych układach Nvidii, Drive PX 2 trafi w pierwszej kolejności do Volvo. Inni producenci będą mogli skorzystać z PX 2 już pod koniec 2016 roku.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA