Adobe Portfolio to nowa usługa, dzięki której łatwo utworzysz własną stronę WWW
Adobe uruchomiło dziś zupełnie nową, choć zapowiadaną od jakiegoś czasu usługę. Nosi ona nazwę Adobe Portfolio i jest dokładnie tym, co obiecuje. Jest to narzędzie działające online do tworzenia, zarządzania i do hostingu własnej strony WWW.
Adobe jest obecnie niekwestionowanym liderem w tworzeniu oprogramowania graficznego. Photoshop, Lightroom, Premiere Pro, czy Illustrator to rynkowe standardy i punkty odniesienia w każdym porównaniu alternatywnych programów. Adobe nie spoczywa jednak na laurach, bo od dłuższego czasu wchodzi na kolejne rynki. Z jednej strony widzimy ogromny rozwój aplikacji mobilnych, a z drugiej rozwój nowych usług webowych. To właśnie do tej ostatniej kategorii zalicza się nowy twór Adobe.
Adobe Portfolio pozwoli budować własne strony WWW
Pierwsza zapowiedź Adobe Portfolio padła podczas ostatniej konferencji Adobe MAX, która miała miejsce w październiku ubiegłego roku. Usługa początkowo była dostępna dla zamkniętej grupy betatesterów. Dziś Adobe Portfolio debiutuje w oficjalnej wersji i jest dostępna dla wszystkich.
Adobe Portfolio to webowy edytor pozwalający tworzyć od podstaw wyspecjalizowane galerie internetowe. Usługa opiera się na bardzo prostym w obsłudze edytorze graficznym, który pozwala edytować każdy element, który widać na stronie. Początkowo mamy do wyboru kilka głównych szablonów, które są dobrym punktem wyjścia w pracy nad stroną.
Wszystkie zmiany wprowadzane w edytorze są widoczne w czasie rzeczywistym. Strony tworzone w usłudze są całkowicie responsywne i możemy podejrzeć jak będą wyglądać na ekranach o różnej przekątnej, np. na urządzeniach mobilnych. W projektach możemy korzystać z bibliotek Typekit. Jest też możliwość podpięcia własnej domeny. Standardowo każde portfolio jest dostępne pod adresem nazwa.myportfolio.com.
Nowe narzędzie Adobe jest proste w użyciu, ale nie pozwala na budowę szczególnie rozbudowanych stron. Można stworzyć stronę główną z galerią oraz kilka podstron, zawierających np. informacje o autorze, czy cennik usług. Można zapomnieć o stronie z blogiem, co jest dość dużym brakiem. Trzeba jednak przyznać, że strony tworzone w Adobe Portfolio są naprawdę estetyczne.
Przykładowe projekty utworzone w Adobe Portfolio możecie znaleźć pod tymi linkami: Matthias Heiderich, Lina Skukauské, Sawdust, Thomas Moeller, Yema Yema.
Portfolio w Creative Cloud to nie taki znowu świeży pomysł
Dotychczas abonenci Creative Cloud mieli dostęp do podobnej usługi, a mianowicie Behance ProSite. Jest to część serwisu Behance, która pozwala na budowę prywatnego portfolio. Serwis Behance jest głęboko zintegrowany z programami Adobe CC, dzięki czemu mamy możliwość publikacji projektów online bezpośrednio z poziomu Photoshopa czy np. Illustratora.
Adobe postanowiło jednak stworzyć swoją własną usługę do tworzenia internetowych galerii. Abonenci Creative Cloud przestaną mieć darmowy dostęp do ProSite (choć sama usługa na razie nigdzie się nie wybiera), ale w zamian otrzymają dostęp do narzędzia Adobe Portfolio.
Współpraca z Behance również nie znika. Portfolio zbudowane w nowej usłudze Adobe można zsynchronizować ze swoim profilem na Behance, dzięki czemu strona sama będzie się aktualizować o nowe projekty, które dodajemy do Behance.
Trochę to zagmatwane, ale abonenci pakietu CC chyba już zdążyli się przyzwyczaić do częstych zmian w usługach, które są dodawane niejako obok głównych programów.
Kto może skorzystać z Adobe Portfolio i ile musi za to zapłacić?
Adobe Portfolio jest dostępne dla wszystkich posiadaczy abonamentu Adobe Creative Cloud. Usługa jest dostępna w każdym pakiecie, a więc dostajemy ją niejako w prezencie, niezależnie od tego, czy płacimy za jeden, za kilka, czy za cały pakiet programów Adobe. Ważna uwaga – nie wystarczy mieć samego konta Adobe CC. Musimy mieć aktywowany przynajmniej jeden abonament.
Obecnie najtańszą opcją do skorzystania z Adobe Portfolio jest wykupienie planu fotograficznego dającego dostęp do Photoshopa i Lightrooma. Kosztuje on 12,29 euro/mies.