RTV  / Artykuł

Nie oglądasz telewizji? Akurat...

Czy życie bez telewizora jest możliwe? „Może i tak, ale co to za życie…” – odpowiedziałby pewnie typowy przedstawiciel pokolenia moich rodziców. Wśród moich rówieśników sprawa wygląda inaczej. Brak telewizora często bywa powodem do dumy, choć nadal jest w Polsce rzadkością.

Czy wiecie, że 95 procent polskich internautów ogląda telewizję? Takie dane przedstawia raport agencji mediowej MEC, która badała zachowania polskich „beztelewidzów”. Tylko 5% internautów nie ma telewizora lub wykorzystuje go do innych celów, niż oglądanie telewizji, czyli np. do grania na konsoli.

To naprawdę zaskakujące, bo w Internecie często można się spotkać wręcz z pogardą dla telewizji. Bardzo często widzi się komentarze mówiące, że telewizja jako medium nie ma sensu, a już tym bardziej nie ma przyszłości. Sztywna ramówka w dobie swobody, jaką daje Internet? Przecież to bez sensu!

bez-telewizji-3

A jednak! Przytłaczająca większość z nas ma telewizor i ogląda telewizję. Być może rzadko, być może bez poświęcania jej szczególnie dużej uwagi, ale jednak ogląda. Z kolei większość osób bez telewizorów stanowią osoby młode, w wieku 25-35 lat, pochodzące z dużych miast. Przeważającą część (57%) stanowią kobiety.

Co, jeśli nie telewizor?

Internauci bez telewizorów są raczej tradycjonalistami, bo w zdecydowanej większości przypadków oglądają materiały wideo na swoich komputerach. 65% „beztelewizdzów” robi to na laptopie, a 24% na komputerze stacjonarnym. Tylko 13% ogląda wideo na smartfonie, a jedynie 6% na tablecie.

bez-telewizji-1

Wśród polskich „beztelewidzów” ery post PC na razie nie widać. Co ciekawe, mimo zerwania ram ramówki, osoby bez telewizora najchętniej oglądają materiały w Internecie w czasie tzw. telewizyjnego prime time’u, czyli w godzinach między 18 a 23.

Co, jeśli nie telewizja?

60 procent osób bez telewizora i tak ogląda programy telewizyjne, tyle, że w Internecie. Do tego robi to często, bo kilka razy w tygodniu. Ba, połowa z tych osób ogląda codziennie 2 godziny materiałów telewizyjnych online! Co więcej, osoby, które nie mają telewizora, zdecydowanie częściej oglądają internetowe wideo.

bez-telewizji-2

Osoby te chętnie korzystają z serwisów VOD największych nadawców, w tym z Ipli (najchętniej – 26%), VOD.pl, vod.tvp.pl, Zalukaj i Plyer.pl (najmniej chętnie, 16%). 70% internautów bez telewizora nigdy nie skorzystało z płatnych materiałów wideo w Internecie. Może to wynikać z faktu, że „beztelewidzowie” częściej od innych internautów deklarują niski status społeczny.

„Beztelewidzowie” najchętniej oglądają w Internecie zagraniczne filmy i seriale (odpowiednio 44 i 43%). Rzadziej są to polskie filmy (38%) i seriale rodzimej produkcji (34%). Tylko około 1/4 internautów bez telewizora ogląda w Internecie programy informacyjne.

Hipokryzja! Hipokryzja wszędzie!

Badania przeprowadzone przez MEC pokazują, że mimo wszystko chętnie oglądamy telewizję. Jest w tym chyba trochę hipokryzji, bo czytając komentarze w Internecie można dojść do wniosku, że telewizora nie ma nikt, a telewizja to relikt przeszłości, szambo, dno i metr mułu.

Telewizja ma ten problem, że jest mało sexi. Kojarzy się z bezczynnym leżeniem na kanapie, a w dobie mody na zdrowy tryb życia po prostu nie wypada przyznać się do oglądania TV. Chociaż gdy nikt nie widzi, i tak niemal każdy to robi.

* Zdjęcie w nagłówku: Shutterstock.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst