Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że przyszłość Colorovo rysuje się w szaroburych barwach
Nie zdziwię się, jeżeli niebawem pożegnamy się z jednym z polskich producentów urządzeń mobilnych. Colorovo nie tylko przestało uaktualniać swoją ofertę, ale również prowadzić jakiekolwiek działania w mediach społecznościowych.

Możliwy koniec marki Colorovo jest tajemnicą poliszynela. W branży już od kilku miesięcy mówiło się, że sytuacja tej firmy, deliktatnie mówiąc, nie jest najlepsza. Jakiś czas temu podczas premier produktowych innego polskiego B-brandu zauważyłem, że jeden z produktów bardzo przypomina sprzęt tworzony przez Colorovo. W odpowiedzi na tę uwagę usłyszałem, że to prawda, ale już niebawem problem ten sam się rozwiąże. Wtedy jeszcze nie rozumiałem, co to tak naprawdę oznacza.
O prawdopodobnym wycofaniu się Colorovo z rynku urządzeń mobilnych świadczyć może brak premier produktowych.
Firma od kilku miesięcy nie prezentowała nowych smartfonów, tabletów, a nawet akcesoriów. Ostatni nowy produkt pojawił się w styczniu i był nim znany od przeszło roku tablet Colorovo CityTab Supreme 10 wzbogacony o modem 3G. Może wydawać się, że ponad dwa miesiące bez produktu niekoniecznie musi oznaczać problemy marki. Rzecz jednak w tym, że wraz z premierą nowego sprzętu zamilkły wszystkie kanały mediów społecznościowych związane z Colorovo.

I nie mówimy tu tylko o nieaktualizowanym od przeszło roku kanale w serwisie YouTube, ale też o koncie na Facebooku, na którym ostatni post pojawił się 12 lutego. Tak długą przerwę naprawdę trudno zrozumieć, zwłaszcza że do tamtej pory facebookowy profil Colorovo był aktualizowany wyjątkowo regularnie, co kilka dni. Dodatkowo polska marka ostatnio prowadzi bardzo agresywną politykę cenową.
Najpierw jako pierwsza firma znacznie obniżyła ceny 10-calowych tabletów z Windowsem, a teraz sprzedaje 8-calowe modele wyposażone w modem 3G za jedyne 349 zł. Ceny urządzeń polskiej firmy są tak niskie, że można pomyśleć, że... czyści ona magazyny. Choć przyznaję, że jest to wyłącznie moja interpretacja bieżącej sytuacji.

Poprosiłem przedstawicieli Colorovo o komentarz w tej sprawie.
Zapytałem, co się stało z marką, dlaczego firma nie jest obecna w sieciach społecznościowych i czy na kiepską sytuację mają wpływ nienajlepsze wyniki na giełdzie. Po kilku dniach oczekiwania otrzymałem odpowiedź, z której... na dobrą sprawę nic konkretnego nie wynika.
ABC Data gwarantuje pełne wsparcie dla produktów marki Colorovo. Jesteśmy jednym z najważniejszych uczestników rynku dystrybucyjnego w Polsce i Europie, a jakość obsługi ma dla nas kluczowe znaczenie. To między innymi jakość usług pozwoliła nam osiągnąć tę pozycję. Nasi klienci niezmiennie mają zapewnione pełne wsparcie serwisowe. W ostatnim czasie, jako organizacja, skupieni byliśmy na działaniach mających na celu poprawę efektywności całej Grupy ABC Data.
Efekty już są widoczne. Przełożą się nie tylko na rentowność działania, ale co dla naszych kontrahentów i klientów najważniejsze – pozwolą utrzymać standardy działania na najwyższym poziomie. Do kwestii marketingu podchodzimy z dużym pragmatyzmem. Colorovo jest marką rozpoznawalną na rynku. Prowadzimy aktywną sprzedaż produktów Colorovo w Polsce i za granicą - Czechy, Węgry, Litwa. Obecnie nie wprowadzamy nowych produktów i jesteśmy w trakcie przeglądu oferty kategorii produktowych, stąd nie prowadzimy nowych działań marketingowych - uspokaja Agnieszka Forasińska, PR Communication & Investor Relation Manager.
Zapewniono nas o tym, że na chwilę obecną marka Colorovo nadal jest obecna na rynku i uspokojono potencjalnych klientów, że zakup sprzętu mobilnego tej marki wiąże się z gwarancją wsparcia technicznego.

W dalszej części komentarza udzielonego przez przedstawicielkę ABC Data czytamy o zmianach w zarządzie spółki, które w rzeczywistości mogą być powodem zaobserwowanego przeze mnie spowolnienia w działaniach produktowych i marketingowych marki .
Kurs akcji jest pochodną wielu sił działających na rynku i nie ma bezpośredniego przełożenia na bieżącą działalność biznesową. Dodatkowo należy podkreślić, iż na przestrzeni ostatniego kwartału kurs akcji wzrósł z 3,40 (kurs w dniu 30.12.2014 r.) do 3,59 (kurs zamknięcia z dnia 02.04.2015 r.). Jednocześnie zarząd ABC Data w dniu 17 marca br. podjął decyzję o rekomendacji wypłaty dywidendy w wysokości 44,3 mln zł, co plasuje spółkę w ścisłej czołówce GPW pod kątem stopy dywidendy.
Od początku tego roku spółką kieruje nowy zarząd którego ambicją jest, co zapowiedział podczas prezentacji wyników rocznych za 2014 rok, odświeżenie strategii firmy i wzrost dynamiki prowadzonych przez nią działań we wszystkich obszarach. I taką strategię spółka zamierza ogłosić już za kilka tygodni. Ujęte w niej będą także nasze plany dotyczące Colorovo. Chcielibyśmy kompleksowo podać informacje o tym jak wyobrażamy sobie najbliższą przyszłość ABC Data - dodaje Agnieszka Forasińska.
Zacytowałem całość otrzymanej wypowiedzi, by każdy mógł samodzielnie ocenić, czy na rynku zobaczymy nowe produkty Colorovo. Według mojej opinii istnieje spore prawdopodobieństwo, że tak się nie stanie. Nawet w przysłanym przez przedstawicielkę firmy komentarzu nie zawarto jakichkolwiek konkretów dotyczącej marki Colorovo, mimo że zadane przeze mnie pytania dotyczyły właśnie niej. Odczytuję te informacje jako robienie przez ABC Data dobrej miny do złej gry. Podejrzewam, że firma całkiem na poważnie może zastanawiać się nad scenariuszem, w którym Colorovo definitywnie zniknie z rynku.
O komentarz w tej sprawie poprosiłem również przedstawiciela jednego z konkurentów Colorovo. Byłem ciekaw, jak inne przedsiębiorstwa zajmujące się tą samą branżą zapatrują się na nadchodzące zmiany na rynku.

Michał Leszek, twórca firmy Lechpol i marki Kruger&Matz, stwierdził, że:
Ewentualny upadek należącej do ABC Data marki Colorovo będzie kolejnym po marce Pentagram firmy Action przykładem tego, że pieniądze i sieć dystrybucji nie wystarczą do odniesienia sukcesu na rynku. (...) Duże firmy dystrybucyjne nie są nauczone wyczuwania i kreowania potrzeb klienta oraz dbania o jego bezpieczeństwo. Często wykładają się na serwisie i obsłudze posprzedażowej, co (...) jest absolutną podstawą działania.
I cóż, trudno się z jego stwierdzeniem nie zgodzić.
Nie wiem, czy Colorovo zaprzepaściło swoją szansę na zdobycie polskiego rynku urządzeń mobilnych przez kiepski serwis, czy też może nienajlepszy marketing. Pewnym można być tylko tego, że nie stało się tak przez niską jakość produktów. Bo ta wcale nie była gorsza niż w przypadku konkurencyjnych firm, takich jak myPhone, Goclever, czy właśnie Kruger&Matz.
O tym, co dokładnie stało się z Colorovo przekonamy się już niebawem. Za kilka tygodni ABC Data ma zorganizować spotkanie poświęcone strategii firmy, podczas którego zostaną też ujawnione plany dotyczące rynku urządzeń mobilnych. Oczywiście pojawię się na nim i zadam kilka pytań dotyczących przyszłości marki Colorovo.