Netflix ze świetnymi wynikami i ambitnymi planami. W 2017 chcą zakończyć globalną ekspansję
Netflix to wiodący światowy serwis VOD, na którego wejście do Polski czeka wielu Polaków. Teraz otrzymaliśmy, poniekąd, potwierdzenie planów wprowadzenia usługi w naszym kraju (i nie tylko), a firma podzieliła się ze światem informacjami o tym, jak szybko rośnie baza użytkowników usługi.
Serwis Netflix nie jest młodym startupem. To istniejąca już niemal dwie dekady firma, która zaczynała jako wypożyczalnia DVD. W przeciwieństwie do innych sieci usługowych tego typu twórcy Netfliksa dokonali w pewnym momencie pivot działalności i skupili się głównie na streamingu, a od kilku lat nawet na tworzeniu własnych, autorskich treści.
Netflix wygrywa
Usługa na przestrzeni kilku lat stała się wiodącym przedstawicielem rynku VOD, a pod względem liczby klientów w Stanach w pewnym momencie przegoniła nawet stację HBO. Dziś Netflix chwali się bardzo dobrymi wynikami finansowymi oraz liczbą subskrybentów - jest już ich 57,4 mln (względem 44,6 mln rok temu).
Dzisiaj z usługi nie skorzystam w Polsce, a dostępna jest tylko w wybranych krajach. Twórcy Netfliksa oznajmili jednak, że mają ambitny plan dotrzeć do wszystkich regionów na świecie, gdzie tylko jest internet. W tej zapowiedzi nawet padł deadline, przed którym firma chce tego dokonać: w 2017 rok Netflix chce być dosłownie wszędzie.
Nie tylko USA
W Stanach Zjednoczonych robi się już tłoczno, serwisów jest wiele, a kolejne firmy odpalają swoje serwisy VOD. Konkurent w postaci Jeffa Bezosa z Amazon Prime też bierze przykład z Netfliksa i zaczyna nagrywać własne, autorskie treści. Twórcy Netfliksa widzą potencjał w rynku zagranicznym.
Netflix ma dzisiaj ponad 18,3 mln klientów z 50 różnych rynków zagranicznych, kiedy w USA ma ponad 39,1 mln płacących klientów. Jest tutaj spory potencjał na rozbudowanie bazy poza USA. Netflix może teraz sobie pozwolić na ekspansję, bo całkiem nieźle już zarabia i nie musi dokładać do interesu.
Co Netflix robi z pieniędzmi?
W samym czwartym kwartale 2014 roku dochód firmy wyniósł 1,3 mld dol. w porównaniu do 962 mln rok wcześniej. Dochód netto prawie się podwoił z 48 mln na 83 mln patrząc w ujęciu kwartalnym rok do roku, aczkolwiek spory udział mają tutaj korzyści podatkowe dające firmie 39 mln dol.
2014 rok zamknięto z 5,5 mld przychodów za streaming i DVD, a Netflix ma ambitne plany na co wydawać pieniądze. W tym roku aż 3 mld dol. wykorzystane zostanie na tworzenie własnych treści (co przełoży się na 320 godzin materiałów), 0,6 mld dol. pochłonie marketing, a nieco mniej, 0,5 mld dol. firma wyda na rozwój technologii.
Firma nie chce spoczywać na laurach. Dzisiaj Netflix dostępny jest w około 50 krajach na świecie, ale twórcy nie chcą odpalić usługi jeszcze w kilku dochodowych regionach i tylko odcinać kuponów. W planach firmy jest dotarcie na każdy rynek do 2017 roku, nawet do Chin ze specjalnie skrojoną na warunki Państwa Środka usługą.
Pytanie tylko, gdzie dokładnie na roadmapie firmy znajduje się Polska…
źródła: gigaom.com, venturebeat.com, grafiki pochodzą z serwisu Shutterstock.