Znamy cenę i datę premiery Apple CarPlay w Polsce. I nie są to dobre informacje
Kto z posiadaczy iPhone'a nie chciałby mieć w swoim samochodzie CarPlay? Okazuje się jednak, że opcja ta w Polsce nie będzie ani przesadnie tania, ani szybko dostępna.
Lista producentów, którzy zapowiedzieli wsparcie dla samochodowego rozwiązania Apple jest bardzo długa i obejmuje praktycznie wszystkich liczących się producentów - od Ferrari, przez Mercedesa, BMW, Volvo i Audi, aż po Volkswagena, Fiata czy Forda. Na razie jednak na rynek trafił zaledwie jeden model z tym systemem - Ferrari FF, które niedawno trafiło w ręce pierwszych szczęśliwych właścicieli.
Poza tym w dalszym ciągu nie było wiadomo zbyt wiele na temat dostępności czy ceny, a już szczególnie, jeśli chodzi o Polskę.
Na szczęście nieco więcej informacji zdradziło Volvo, które jakiś czas temu opublikowało szczegółowe cenniki dla swojego nowego wydania modelu XC90. To właśnie dzięki nim możemy dowiedzieć się czy CarPlay będzie kosztowną opcją, jakich dodatków będzie wymagał, a także kiedy będziemy mogli odebrać tak wyposażone auto.
Niestety dobrych wiadomości jest niewiele.
Przede wszystkim dla tych, którzy teraz znajdują się na etapie zamawiania samochodu. Najwcześniej bowiem CarPlay zamówić będzie można od... listopada 2015 roku. Kto jeszcze musi trochę dozbierać do nowego auta, jest więc w doskonałej sytuacji - ma na to jeszcze cały rok.
Cena opcji CarPlay wynosi natomiast w przypadku Volvo XC90 2100 zł i nie jest standardem w żadnej, nawet najwyższej opcji wyposażeniowej. Dodatkowo musimy jeszcze zapłacić 500 zł za opcję 931, czyli "Gniazdo 230V EU w konsoli środkowej". Na szczęście żadnych innych kosztów nie musimy ponosić, a wszystko dzięki temu, że 9-calowy wyświetlacz główny systemu multimedialnego oferowany jest bezpłatnie w każdym XC90.
Co więc mają zrobić ci, którzy już teraz chcieliby zamówić nowe Volvo?
Opcja jest tylko jedna - "Pakiet promocyjny Apple Carplay". Zapłacimy za niego 1600 zł i w zamian za to otrzymamy przygotowanie pod Apple Carplay oraz wspomniane wcześniej gniazdo w konsoli środkowej. Z oczywistych względów jest to propozycja dla tych, których samochody zostaną wyprodukowane przed listopadem 2015.
Nie wiadomo ile będzie kosztowało późniejsze wyposażenie tak przygotowanego auta w CarPlay i biorąc pod uwagę dopisek "promocyjny" w opisie pakietu, trudno założyć, że będzie to dopłata do pełnej, standardowej kwoty (2100 zł + 500 zł).
Oczywiście, jeśli zestawić cenę CarPlay w Volvo z ceną samego auta, to jest to niecały 1% lub nawet mniej, jeśli zaczniemy dodawać odpowiednio dużo opcji. Do tego w porównaniu do dotychczasowych kosztów zakupu niektórych systemów samochodowych, wydaje się być to wręcz promocją.
Mimo to, taka a nie inna cena oraz konieczność odpowiedniego przygotowania auta budzi pewne wątpliwości związane z rzeczywistą wartością tego dodatku. W końcu za mniej więcej tyle samo można kupić... cały zestaw CarPlay od Pioneera, który możemy zamontować w prawie dowolnym aucie. Owszem, ekran może i będzie mniejszy niż 9" w XC90, ale przecież ten z Volvo jest już i tak wliczony w koszt zakupu pojazdu.
Warto przy tym pamiętać, że to właśnie Szwedzi zapowiedzieli, że umożliwią jednoczesne posiadanie w jednym samochodzie i Apple CarPlay i Android Auto. Ile zapłacimy w takim przypadku za możliwość "lepszego" podłączenia telefonów pracujących pod kontrolą różnych systemów?
Pytanie jak do sprawy podejdą inni producenci, w tym np. Mercedes, który zaprezentował już CarPlay w nowej C-klasie (której konfigurator na razie nie działa)? Czy też będą liczyć sobie ponad 2500 zł, czy może będą traktować go jako element większego pakietu, gdzie będzie kosztował mniej, niż osobno? I co z tańszymi autami? Wbrew pozorom z iPhone'a korzystają nie tylko posiadacze aut premium. Czy zdecydują się na taką dopłatę? Czy zrezygnują np. z elektrycznej regulacji foteli albo ich podgrzewania, żeby zamknąć się w zakładanym budżecie i mieć wymarzonego CarPlaya?
Na razie na razie nie będzie to problemem.
W większości aut i u większości producentów CarPlay nie ma nawet w ofercie. Mercedes, Honda i Volvo, 3 z 5 producentów, którzy zapowiedzieli jego wdrożenie w tym roku, przesunęli swoje plany na 2015. Hyundai Sonata, w którym ma się w 2014 pojawić CarPlay, nie jest dostępny w Polsce. Zostaje nam więc Ferrari FF, XC90 i czekanie, zestaw od Pioneera albo po prostu czekanie.
Zobaczymy, jak z tym samym rynkiem poradzi sobie Google z Android Auto. W końcu zasada działania i cała idea jest niemal taka sama, realizacja jest bardzo podobna, tylko czy koszty i komplikacje też będą podobne?