W końcu! Klienci Google Play będą mieli 2 godziny na zwrot każdej zakupionej gry i aplikacji
Równe 15 minut. Dokładnie tyle czasu mają dzisiaj klienci platformy cyfrowej dystrybucji Google Play, aby ubiegać się o zwrot środków za zakupioną aplikację, która z jakichś powodów nie spełnia ich oczekiwań. Jak odkrywa portal Android Police, najprawdopodobniej niebawem ten czas ulegnie ośmiokrotnemu wydłużeniu.
Do zmian w 2010 roku zakupy w Google Play (wtedy jeszcze Android Market) były dla wielu posiadaczy smartfonów prawdziwym Eldorado. Okres zwrotu raz zakupionej aplikacji wynosił 24 godziny. Jak łatwo się domyślić, w pewnych przypadkach to aż nadto, aby zacząć obracać politykę zwrotów przeciwko samemu usługodawcy.
W ciągu jednej doby można przecież ukończyć ogromną ilość gier dostępnych w bibliotece Google Play
To również odpowiedni czas, aby wykorzystać aplikację, która później nie będzie nam już potrzebna. Dajmy na to, nawigację na czas jazdy w terenie zabudowanym bądź rozbudowany edytor dokumentów potrzebny na stworzenie tylko jednego, ale niezwykle ważnego dla nas pliku. Widząc, co się święci, w Google poszli ze skrajności w skrajność. Od grudnia 2010 roku moloch zamienił w regulaminie 24 godziny na raptem 15 minut.
Jak łatwo wywnioskować, 15 minut to bardzo często zbyt mało, aby poprawnie przetestować możliwości zakupionego przez nas produktu*. Mogę się zgodzić, że taki okres czasu wystarczy w przypadku mobilnych gier. Ze względu na dużą fragmentaryczność Androida, klasyczne dla posiadaczy komputerów osobistych pytanie „pójdzie mi to?” stało się permanentnym elementem podczas zakupów Google Play. W 15 minut możemy jednak kupić grę, uruchomić ją i w ciągu kilku sekund ocenić, czy działa wystarczająco płynnie.
Co jednak z bardziej zaawansowanymi aplikacjami? Czasami 15 minut nie wystarcza, aby poznać wszystkie możliwości, jakie oferuje mi rozbudowany launcher bądź zaawansowany edytor graficzny. Zdarza się, że dopiero po nieco dłuższym obcowaniu z atrakcyjnie wyglądającą aplikacją odkrywamy, jaki niefunkcjonalny bubel kupiliśmy. Wtedy jednak 15-minutowa możliwość natychmiastowego, zautomatyzowanego zwrotu nie jest już dla nas dostępna.
Na całe szczęście w polityce zwrotów na Google Play najprawdopodobniej szykują się duże zmiany
Jak donosi portal Android Police, aktualnie możliwość zwrotu nie znika po 15 minutach, tak jak miało to zawsze miejsce. Co więcej, przycisk odpowiedzialny za natychmiastowe odzyskanie pieniędzy jest dostępny przez 120 minut od dokonania transakcji. Redaktorzy przetestowali tę możliwość na kilku aplikacjach z kilku kont i ta zawsze była widoczna dla użytkownika przez równe 2 godziny, mimo 15 minut pozostających w regulaminie. Co to oznacza?
Najprawdopodobniej zmiany. Chociaż oczywiście możemy założyć, że to tylko chwilowa awaria w zautomatyzowanych rozwiązaniach Google, znacznie bardziej prawdopodobne wydaje mi się, jakoby usługowy gigant wsłuchał się w głosy rozżalonych klientów, odpowiednio modyfikując swoją politykę dotyczącą zwrotów. Nie byłby to pierwszy raz, kiedy firma „po cichu” wprowadza nowe, znacznie bardziej korzystne rozwiązania dla swoich klientów.
Jeżeli 2-godzinny okres natychmiastowego zwrotu stanie się oficjalnie faktem, będę naprawdę zadowolony. W moim mniemaniu nawet połowa tego czasu wystarczyłaby, aby porządnie przetestować zakupioną, czasami za naprawdę niemałe pieniądze, aplikację. Dotychczasowe 15 minut bardzo często nie wystarcza do dokładnego przyjrzenia się bardziej zaawansowanym programom, jak również tym najbardziej rozbudowanym, wielowątkowym i wielopłaszczyznowym (X-COM: Enemy Unknown) grom. Mam nadzieję, że w Google szybko potwierdzą nowe, lepsze warunki dla swoich klientów.
---
Zdjęcia pochodzą z serwisu Shutterstock
*oczywiście zawsze pozostaje droga uzyskania zwrotu środków za zakupioną aplikację od samego dewelopera. Z kolei Google rości sobie prawo do zwrotu środków w ciągu pierwszych 48 godzin od zakupu.