Problemem HP już nie jest rynek PC
Przedziwnie toczą się losy największych firm technologicznych, które zaspały przy okazji wystrzału mobilnej rewolucji w 2007 r. Jedne padają, drugie zmieniają profil działalności, jeszcze inne trwają sztywno przy starym modelu biznesowym wierząc, że przyjdą lepsze czasy. Jeszcze innym przykładem jest HP.
![Problemem HP już nie jest rynek PC](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2010%2F04%2Fhp-50x50.jpg&w=1200&q=75)
HP, w której misję naprawczą od trzech lat prowadzi Meg Whitman, ma inną sytuację - tak szybko jak uda się ogarnąć pożar, wybucha kolejny.
Hewlett-Packard właśnie ogłosił wyniki kolejnego kwartału. I o ile są one naprawdę pozytywne, ponieważ wzrósł zysk netto (i to niemało, bo aż o 18 proc. do 1,27 mld), to jednak trzy inne odczyty, do których przyczepili się komentatorzy wpędziły akcje firmy na giełdzie w kłopoty.
Spadły przychody (1 proc. do 27,3 mld dol.) - to raz. HP ogłosił kolejną falę potężnych zwolnień - to dwa. Co jednak przechyliło szalę oceny wyników HP na stronę negatywną to fakt, iż z czterech kluczowych biznesów HP urósł tylko jeden... sprzedaż PC. Przychody HP spadły za to w:
- druku
- usług dla biznesu
- hardwarze dla biznesu (serwery, chmura)
Do tej pory wydawało się, że najbardziej dokuczliwym problemem HP jest kończący się rynek PC. Tymczasem to już drugi kwartał z rzędu, w którym HP pokazuje wzrosty w tym segmencie. Tym razem jest to jedyny wzrost wśród kluczowych segmentów biznesu Hewlett-Packarda.
![hp-wyniki-q1-2014](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2014%2F05%2Fhp-wyniki-q1-2014.jpg&w=1200&q=75)
Widać zresztą skąd wzięły się wzrosty. Z powodu zaprzestania wspierania przez Microsoft systemu Windows XP, sprzedaż nowych PC do biznesu skoczył aż o 12 proc. i przykrył 2 proc. spadek sprzedaży do klientów indywidualnych.
Na dziś największym problemem HP są spadki w segmencie sprzętu i usług dla biznesu. To przecież najbardziej prosperująca działka biznesu tech dla wielu globalnych firm działających w sektorze B2B. I o ile Oracle, czy Salesforce pięknie rosną, o tyle segment biznesowy HP po raz kolejny zawodzi.
Czyżby walcząc o odbicie na rynku PC, szykując kolejną próbę podbicia rynku mobilnego (ostatnio HP wydał tablet za 100 dol.!) zapomniano o tak podstawowym biznesie jakim jest chmura i serwery?