Wszyscy czekają na wyniki marcowego Megapanelu. Ależ będzie zamieszanie!
O jakości badań Megapanelu swoje zdanie komunikuję otwarcie od dawna i nie są to bynajmniej peany na jego cześć. No, ale Megapanel jest polskim benchmarkiem i pewnie jeszcze przez chwilę nim będzie, bo udziałowcy PBI nie mogą się zdecydować na wybór nowego.
Mimo potężnych zastrzeżeń co do jego jakości, branża zawsze z niecierpliwością czeka na wyniki Megapanelu. Tym razem z wyjątkową atencją, bo... będzie się działo.
Odkąd pamiętam, nigdy nie było aż takich zakulisowych ruchów przed publikacją najnowszych wyników Megapanelu. Tym razem aż dwóch przedstawicieli niezależnych od siebie mediów raczyło mnie na tzw. privie poinformować, abym uważnie czytał wyniki najnowszego Megapanelu, oczywiście przy okazji odsyłając mnie do tego, na co powinienem zwrócić szczególną uwagę.
Wszystko przez to, że... po raz pierwszy wyniki obejmować będą serwisy nowej Grupy Wirtualnej Polski, która powstała trzy miesiące temu z połączenia Grupy O2 i Wirtualnej Polski.
Wszystkie oczy zwrócone będą na to, czy Grupa Wirtualna Polska pobije ruchem Grupę Onet, czy nie, a na to głównie odpowiedź na pytanie ilu jest użytkowników, którzy korzystają z obu serwisów. To oni zdecydują, kto ma większą widownię - nowa Wp.pl czy Onet.
To będzie niezwykle ważny odczyt, ponieważ walka na zasięgi pomiędzy głównymi portalami ma kolosalne znaczenie przy pozyskiwaniu budżetów reklamowych. W przypadku Grupy Wirtualna Polska będzie to o tyle istotne, że... po spektakularnym połączeniu O2 z Wp.pl nowy podmiot bardzo chciałby być liderem.
Nie wiadomo jednak czy nim będzie.
Marcowy Megapanel będzie bowiem oparty na dwóch istotnych założeniach:
- ze statystyk Grupy Wirtualnej Polski znikną dane Orange.pl i Neostrada.pl, które pozostały własnością Orange Polska, który - jak pamiętamy - sprzedał Wirtualną Polskę Grupie O2 z finansującym ją funduszem Innova Capital;
- w statystykach Grupy Wirtualnej Polski nie będzie jeszcze uwzględniany serwis Dopreprogramy.pl, mimo iż ten został przejęty przez Grupę O2 w listopadzie ubiegłego roku. To potężna strata, bowiem ten największy serwis technologiczny w Polsce odwiedza ponad 4 mln użytkowników (RU).
Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że w marcowym Megapanelu Grupa Wirtualna Polska nie będzie pierwsza, choć de facto raczej pierwsza będzie.
Jeśli tak będzie, to może to być spory wizerunkowy cios w zarządzaną przez Jacka Świderskiego Grupę Wirtualną Polskę.
Niezasłużenie, dodajmy.
* zdjęcie: Schutterstock