Foto  / Artykuł

Algorytm sprawdzi jak popularne będzie Twoje zdjęcie

Jeżeli nie czujesz się pewnie w Internetach i nie do końca wiesz, jak łapać lajki na Instagramie – naukowcy z Massachusetts Institute of Technology mają coś dla Ciebie. Stworzyli oni algorytm, który potrafi przewidzieć jak popularne będzie Twoje zdjęcie, jeszcze zanim postanowisz je udostępnić. W specjalnym kalkulatorze możesz sprawdzić, jak poradzi sobie Twoja fotografia.

Codziennie przez Internet przelewają się oceany zdjęć. Trudno jest być na bieżąco nawet w obrębie jednego portalu, a co dopiero w przypadku, gdy ktoś udziela się w kilku sieciach społecznościowych? Znajomi na Facebooku, nieznajomi na Google+, podziwiani na 500px i Flickrze, czy w końcu trochę wyśmiewani samozwańczy celebryci na Instagramie generują taki potok zdjęć, że nie sposób obejrzeć nawet małego procenta z nich wszystkich.

Najpopularniejsze zdjęcie na Instagramie w 2013 roku.

A skoro większość zdjęć i tak nam umyka, to co sprawia, że trafiają do nas niektóre fotografie? Oczywiście ich popularność, a ta nie bierze się z powietrza. Aditya Khosla, który pisze doktorat z dziedziny informatyki i sztucznej inteligencji na słynnym uniwersytecie MIT, postanowił dowiedzieć się co sprawia, że zdjęcie zdobywa popularność w Internecie. Naukowiec przeanalizował 2,3 miliona zdjęć z Flickera i na podstawie automatycznej analizy struktury obrazu, analizy fotografowanych obiektów, a także popularności profilów autorów zdjęć, udało mu się stworzyć algorytm, który umie przewidzieć popularność zdjęcia.

Ciepłe kolory, spódniczki mini, bikini i staniki - to się klika!

Autor badań zauważył, że zdjęcia w ciepłych odcieniach przeważnie zyskują większą popularność, niż fotografie w zimnych odcieniach zieleni i błękitu. Jeśli chodzi o zawartość zdjęć, na Flickrze najlepiej radzą sobie spódniczki mini, stroje bikini, staniki, perfumy i filiżanki – zatem bez zaskoczeń. ;) Nieco gorzej wypadają słodkie zwierzaki, z których najwięcej polubień zdobywają gepardy, pandy, lamy i biedronki. Niewielki wpływ na popularność mają obiekty codziennego użytku, takie jak laptop, koszyk na pranie, itd. Niektóre przedmioty mają zdecydowanie negatywny wpływ na zdjęcia, a są nimi m.in… łopatka i grzejnik.

Najpopularniejsze zdjęcie na Twitterze w 2014 roku.

Więcej znajomych to większa popularność zdjęć

Duży wpływ na odbiór zdjęcia mają także czynniki bezpośrednio związane z social mediami. W przypadku Flickra wpływ na popularność zdjęcia miała m.in. popularność fotografa, czyli jego liczba znajomych, czas, od kiedy użytkownik dołączył do Flickra, to, czy ma konto Pro, liczba grup do których należy autor, czy liczba zdjęć w jego galerii. Innymi słowy – im dłuższy staż, tym łatwiej o popularność zdjęcia. Patrząc na galerie znanych fotografów – w zupełności się z tym wnioskiem zgadzam. Bardzo często zdjęcie oceniane jest tylko przez pryzmat nazwiska lub nicka.

Powstał nawet specjalny kalkulator, który potrafi sprawdzić, jak popularne będzie zdjęcie. Kalkulator nadaje zdjęciom ocenę w skali od 1 do 10. Według autora, wynik jaki uzyska zdjęcie to przewidywana liczba wyświetleń fotografii, ale w skali logarytmicznej. Zdjęcie z oceną 3 powinno uzyskać 2^3, czyli 8 wyświetleń w ciągu dnia, a ocena 6 przełoży się na 2^6, czyli 64 wyświetlenia. Kalkulator online ma charakter jednie podglądowy, bo uwzględnia tylko zawartość zdjęcia, a nie bierze pod uwagę kwestii społecznościowych związanych z profilem autora.

popularnosc zdjecia - kot obi

Do kalkulatora załadowałem zdjęcie selfie mojego kota Obi-Wana, ale poradził sobie raczej kiepsko, bo uzyskał wynik tylko 3,8/10. Widocznie Obi musi popracować nad aparycją, bo nawet ciepłe kolory zdjęcia mu nie pomogły.

Zdjęcie "mosaic with pictures of different places and landscapes, shooted by myself, simulating a wall of snapshots uploaded to social networking services" pochodzi z serwisu Shutterstock.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst