Operatorzy  / Relacja

MWC 2014: W Barcelonie Play ogłosił śmierć ficzerfonów

Zaskakująco interesująca była konferencja polskiej sieci Play podczas targów Mobile World Congress 2014 w Barcelonie. Obok standardowych achów i echów związanych z wynikami w 2013 r. pojawiło się kilka ciekawych informacji na temat charakterystyki polskiego rynku telco. W symboliczny sposób prezes P4 Joergen Bang-Jensen ogłosił przy okazji śmierć ficzerfonów.

- Mobilny internet to czwarta wielka rewolucja po Chrystusie. Pierwsza była związana z wynalezieniem druku, druga z pojawieniem się kolei, trzecia z telegramem, a czwarta właśnie z mobilnym internetem - mówił dziś szef Playa, po czym dodał, że wraz z pojawieniem się na rynku smartfonów w cenie poniżej 50 dol. można symbolicznie ogłosić koniec ery ficzerfonów, czyli telefonów nie podłączonych do mobilnego internetu.

Zresztą Play w ostatnim roku sprzedawał prawie wyłącznie smartfony. - 90% naszej sprzedaży w 2013 r. stanowiły smartfony - chwalił się Bang-Jensen.

Play na MWC, sprzedaż smartfonów

Co ciekawe, wśród 5 najlepiej sprzedających się smartfonów w sieci Play w zeszłym roku były aż dwa topowe modele: Samsung Galaxy S3 oraz HTC One, co dowodziłoby temu, że polski rynek zmierza ku światowym standardom, w których to właśnie flagowe modele czołowych producentów sprzęty mobilnego ciągną całą sprzedaż.

Niestety nie jest to do końca prawdą. Bang-Jensen przekonywał, że te dwa smartfony to wyjątki. - Taki iPhone w Polsce prawie w ogóle się nie sprzedaje - mówił.

Play na MWC, top 5 smartfonów w 2013

Według szefa P4, w Polsce nachodzi era smartfonów w cenie 50 i poniżej 50 dol. Na dzień przed oficjalnym rozpoczęciem MWC, Mozilla pokazała nowe smartfony działające pod kontrolą Firefox OS, które będą kosztować... 35 dol. Polska ma być jednym z głównych europejskich rynków zbytu takich produktów.

To dobra wiadomość dla całego szeregu polskich producentów smartfonów, a w zasadzie importerów chińskich smartfonów z dodatkiem własnego logo. 2014 r. może być rokiem GoClevera, Kruger&Matz, Manty i innych polskich marek specjalizujących się w tanich urządzeniach mobilnych dla masowego klienta. Słuchając przedstawicieli Playa można było wyczuć gigantyczny potencjał finansowy takich produktów.

No cóż, mnie osobiście bardziej podobałaby się perspektywa, w której to topowe smartfony budowałyby polski rynek. Niestety w zdecydowanej większości przypadków pierwszy kontakt z tanimi smartfonami klientów, którzy do tej pory używali ficzerfonów może prowadzić do sytuacji rozczarowania, a to może spowolnić rozwój czwartej po Chrystusie rewolucji w Polsce.

Play nie szczególnie się tym przejmuje.

Już sprzedając w 90% smartfony, Playowi udało się zwiększyć bazę swoich klientów do 10,7 mln klientów. Potężny 24% wzrost w zeszłym roku można odnieść głównie właśnie do naturalnie rosnącego rynku smartfonów.

Play na MWC, liczba klientów

Co ciekawe, szybko zbliżając się do Wielkiej Trójki polskich operatorów Play wciąż chce zachować pozycjonowanie rynkowego challengera. - To będzie nasze najważniejsze wyzwanie w 2014 r. - przekonywał prezes P4.

To może się udać: koniec ficzerfonów, pojawienie się armii smartfonów za 50 dol., dalsza inwestycja w LTE, którą również Play dziś zapowiadał na 2014 r. - to wszystko mocne atuty czwartego polskiego operatora, chociaż plany nie są przesadnie agresywne.

- Planujemy zdobyć ok 1,8 mln nowych klientów w 2014 r. - mówił Bang-Jensen. W 2013 r. Play zdobył ich ponad 2 miliony.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst