Sprawdzamy aplikację banku Citi Handlowy na iPada
Są dwie szkoły tworzenia aplikacji mobilnych banku - albo dajesz w nich dostęp do wszystkich bez wyjątku usług serwisu bankowego online, albo wybierasz tylko te najważniejsze i najpopularniejsze opcje. Citi Handlowy wybrał tę drugą drogę - przygotował aplikację, która wprawdzie nie oferuje pełnej bankowości, ale za to pokrywa 95% potrzeb klientów.
Sprawa z aplikacją mobilną Citi Handlowy jest o tyle ciekawa, że jest ona przygotowywana dla wszystkich banków globalnej grupy finansowej Citi. W centralnym ośrodku deweloperskim Citi tworzony jest szkielet aplikacji, który trafia do wszystkich lokalnych podmiotów na całym świecie, w tym do Polski. Następnie lokalni deweloperzy przygotowują i wdrażają do szkieletu aplikacji szczegóły wewnętrznych uwarunkowań - zarówno związanych z przepisami prawnymi, jak i preferencjami lokalnych klientów, a także zaawansowania technologicznego banku.
To ostatnie jest o tyle ważne w przypadku polskiego banku Citi Handlowy, że należy on do najbardziej rozwiniętych pod względem technologicznym podmiotów w Grupie Citi. To z kolei związane jest nie tylko z ogólnie wysokim rozwojem technologicznym infrastruktur bankowych w Polsce, ale także z tym, że Citi Handlowy centrum R&D w Łodzi. To pierwsze takie bankowe centrum R&D w Polsce. Główne centrum deweloperskie grupy znajduje się w Singapurze i to tam tworzony jest szkielet aplikacji mobilnych dla całej grupy, jednak dopiero w Polsce aplikacja nabiera odpowiednich kształtów.
Aplikacja mobilna Citi Mobile na telefon została uruchomiona w 2010 roku. W tej chwili dostępna jest już na iPhone, Android, Blackberry i można ją pobrać z App Store, AppWorld, jak i Google Play. We wrześniu 2013 r. z kolei bank wprowadził zaprojektowaną specjalnie na tablet – aplikację Citi Handlowy for iPad.
Bank podzielił się z nami kilkoma interesującymi ciekawostkami związanymi z mobilną bankowością w wykonaniu Citi Handlowy.
Citi Handlowy ma około 1 miliona klientów detalicznych. 65% z nich w ciągu 30 dni korzystało z bankowości elektronicznej. Z tego ok. 12 - 15% z bankowości mobilnej za pomocą smartfona lub tabletu. Bank planuje też zmienić swój serwis transakcyjny w oparciu o Citi Handlowy na przeglądarki mobilne i zadba przy tym o responsive design. Z kolei aplikacja mobilna Citi Handlowy na iPada została pobrana ok. 7 tys. razy od września 2013 r. Aż 61% osób, które pobrały aplikację korzysta z niej przynajmniej raz w miesiącu.
Aplikacja mobilna
Chyba najważniejszą zaletą aplikacji Citi Handlowy for iPad jest to, że jest ona do bólu prosta. Skonstruowana została bowiem z zaledwie dwóch głównych ekranów: przed i po zalogowaniu do części transakcyjnej.
Prostota interfejsu jest bardzo wskazana w przypadku instytucji finansowych. W przypadku aplikacji Citi Handlowy jest to o tyle istotne, że - jak wspomniałem powyżej - jest ona zbudowana dla klientów Citi na całym świecie. Klient włączający aplikację w Polsce, w USA, czy powiedzmy w Ameryce Południowej, będzie miał bardzo podobne doznania. Co więcej, klienci Citi, którzy mają konta w kilku krajach będą mogli przelogowywać się pomiędzy nimi wewnątrz aplikacji.
Ekran przed logowaniem
Po włączeniu aplikacji widzimy life-style'owe zdjęcie (to taka nowa moda wśród banków…), które - jak informowali mnie przedstawiciele banku - zmienia się co 24 godziny. Interfejs użytkownika dostępny jest w dwóch wersjach językowych: polskiej i angielskiej.
Obok przyjemnego dla oka zdjęcia, ekran przed logowaniem daje nam dostęp do wielu przydatnych informacji, w tym:
- pomocy: bank przygotował pełną instrukcję poruszania się po aplikacji, w tym film instruktażowy, który można obejrzeć z poziomu aplikacji;
- katalogu produktów i usług z możliwością złożenia wniosku o aktywowanie bezpośrednio z poziomu aplikacji;
- porównywarki wybranych produktów z oferty Citi Handlowy (np. rodzajów kont, czy kart);
- CitiRabaty - wyszukiwarka, wraz z mapą, rabatów związanych z kontem w banku dostępnych w Polsce i na świecie;
- Program A la Carte dla klientów Citigold - listy miejsc, również wraz z wyszukiwarką i mapą, w których posiadacze złotych kart kredytowych będą mogli zrealizować rabaty, bądź też skorzystać z ofert przygotowanych tylko dla nich;
- wyszukiwarka oddziałów i bankomatów, wykorzystująca system geolokalizacji, dzięki któremu użytkownik odszuka punkt w odległości nawet do 10 km od jego aktualnego położenia;
- kontaktu - w tym bezpośredni link do kanału facebookowego, gdzie bank aktywnie komunikuje się ze swoimi klientami, a także lokalizatora oddziałów i bankomatów.
Ekran po zalogowaniu
Po wpisaniu loginu/hasła do konta w Citi Handlowy, klienci mają dostęp do pełnego podsumowania stanu rachunków na wszystkich kontach, które posiadają (zarówno prywatnych, jak i biznesowych). Dla wygody klienta login do aplikacji na iPada jest taki sam jak przy logowaniu do bankowości internetowej. To duża korzyść, bo nie trzeba tworzyć i zapamiętywać kolejnych haseł.
Bardzo ciekawie prezentuje się także wykres, który pokazuje stan aktywów na rachunkach bieżących vs. zadłużenie na kartach kredytowych. To informacja, którą chce chyba znać każdy posiadacz konta bankowego korzystający z plastikowego pieniądza. Niestety nie wszystkie banki oferują łatwy dostęp do tak zdefiniowanych informacji o środkach na koncie.
Każde z kont jest także zdefiniowane innym wykresem pokazującym zarówno stan rachunku, jak i saldo bieżących wpływów/wypływów. Daje to szybki podgląd naszych najnowszych zdarzeń finansowych. Klik w numer rachunku przenosi nas od razu do historii konta. Klienci, którzy posiadają w banku konto połączone z firmowym z poziomu aplikacji widzą je oba.
Podstawową czynnością bankową są oczywiście przelewy. Do ich wykonywania służy menu "wykonaj przelew". Warto pamiętać, że z poziomu aplikacji mobilnej Citi Handlowy wykonamy jedynie przelewy zdefiniowane. Obsługa przelewów jednorazowych planowana jest do wdrożenia w najbliższym czasie.
Co ciekawe, aplikacja Citi Handlowy pozwala na wykonywanie przelewów walutowych (choć tylko krajowych). Dodatkowo daje możliwość zrealizowania także przewalutowania w ramach własnych rachunków.
Prostota jest wszystkim
Najważniejszą cechą aplikacji wydaje się być prostota nawigacji. Jej celem było przede wszystkim dać możliwość wykonywania podstawowych czynności bankowych klientom Citi Handlowy z poziomu urządzenia mobilnego. Według wewnętrznych badań banku, tak przygotowana aplikacja spełnia 95% potrzeb klientów.
I taka też jest aplikacja Citi Handlowy, którą testowaliśmy na iPadzie - jest łatwa i przejrzysta. Brak w niej fajerwerków, co ja osobiście odbieram bardzo in plus. Nic mnie bowiem tak nie drażni jak dziesiątki niepotrzebnych wodotrysków w poważnej usłudze, jaką niewątpliwie jest bankowość.
Aplikację Citi Handlowy for iPad można pobrać za darmo z App Store.
* Powyższa recenzja została zlecona przez Citi Handlowy