Pomysł na dobre odbitki i świetne fotoksiążki - porównywarka fotolabów
Ile razy zdarzyło się, że odbitki zamówione przez Internet miały przekłamane kolory? Ile razy fotoksiążka była wydrukowana inaczej niż ją zaprojektowaliśmy? Osobiście zaliczyłem kilka takich wpadek, jednak jest spora szansa, że więcej mi się to nie zdarzy. Wszystko za sprawą nowego serwisu Fotoindex.pl, który pozwala wybrać najlepszy, internetowy fotolab.
Na rynku jest obecnie mnóstwo internetowych fotolabów, które prześcigają się w ofertach. Możemy przez Internet zamówić odbitki, fotoksiążki, kalendarze, albumy i całe mnóstwo gadżetów z własnym zdjęciem. Internetowe laboratoria fotograficzne są wygodne i przeważnie sporo tańsze od ich stacjonarnych odpowiedników. Problem powstaje w momencie wyboru odpowiedniego labu. Tę decyzję postanowili ułatwić twórcy serwisu Fotoindex.pl.
Fotoindex.pl to serwis pomagający przy wyborze fotolabu internetowego. Serwis pomaga porównać ceny fotoproduktów oraz opinie klientów o konkretnych placówkach. Znajdziemy w nim opinie o jakości odbitek, fotoksiążek, fototapet i innych produktów, które oferują polskie laboratoria fotograficzne. Fotoindex.pl pomaga wybrać najlepszy lab na podstawie dwóch kryteriów: jakości oraz ceny.
Serwis dostarcza informacji o cenach ponad 3000 produktów, m.in. popularnych formatach odbitek, fotokalendarzy itd. Poza ceną znajdziemy także opinie osób, które zamówiły dany produkt. Twórcy strony stosują także system weryfikacji nowo dodanych opinii. Wraz z monitoringiem cen poszczególnych produktów ma to stworzyć kompletną bazę opinii o internetowych fotolabach.
Przy okazji twórcy przytaczają ciekawe dane o tym rynku. Internetowe laboratoria fotograficzne istnieją na rynku już od 10 lat. Większe sprzedają rocznie ponad 300 tysięcy sztuk fotoobrazów i fotoplakatów. W tym samym czasie na samym tylko Allegro nabywanych jest ponad 12 milionów (!) odbitek. Obecnie ogromna większość produktów fotograficznych sprzedawana jest przez Internet. Już w 2010 roku w ten sposób sprzedawano 86% wszystkich fotoproduktów.
Mogłoby się wydawać, że w dobie wielkich ekranów, smart TV i braku kabli, tradycyjne odbitki odchodzą do lamusa. Techniki cyfrowe dają jednak możliwość tworzenia tanich i dobrych jakościowo kalendarzy i fotoksiążek. Sam po tegorocznych wakacjach zrobiłem fotoksiążkę z wyjazdu i muszę przyznać, że efekt jest świetny i oryginalny. W odbiorze prezentuje się to lepiej niż oklepany slideshow na telewizorze, a nie przytłacza tak, jak klasyczny album. A jeśli mowa o odbitkach - jestem pewien, że każdy doceni dobrej jakości odbitkę w dużym formacie, wykonaną na porządnym papierze.
Poniżej przeczytacie moją rozmowę z twórcami serwisu.
Marcin Połowianiuk, Spider's Web: Jak duża jest obecnie baza fotolabów w serwisie Fotoindex.pl?
Aleksander Brzuchala, Fotoindex.pl: Baza obejmuje na dzień dzisiejszy 116 fotolabów. Do końca roku powinno być ich blisko 200. Docelowo znajdą się tu wszystkie aktywne fotolaby i drukarnie internetowe, posiadające w swojej ofercie personalizowane fotoprodukty.
W jaki sposób Fotoindex.pl uzyskuje opinie o fotolabach?
O opinie zabiegają głównie właściciele i pracownicy fotolabów. To oni proszą swoich klientów o ocenę wykonanych usług. Część opinii pochodzi od tzw. prosumentów i innych przypadkowych gości serwisu. Oprócz tego zauważyliśmy, że istnieje grupa użytkowników, która szuka miejsc z opiniami o danym fotolabie już po skorzystaniu z jego usług. Najczęściej są to osoby niezadowolone z usług i to one właśnie pozostawiają oceny negatywne.
Czy opinie są w jakiś sposób moderowane? Na jakich zasadach?
Wszystkie opinie przed publikacją są automatycznie weryfikowane i dodatkowo analizowane przez moderatorów. Obecnie ponad 20% opinii jest z różnych powodów odrzucana. Najczęstszym powodem jest rażąco niska wartość merytoryczna lub uzasadnione podejrzenie, że opinia została dodana przez osobę która nie była klientem konkretnego fotolabu.
Czy użytkownik serwisu ma jakąś pewność, że opinie zawarte w Fotoindex.pl są rzetelne i uczciwe?
Wartość Fotoindexu opiera się na niezależności i dostarczaniu rzetelnej informacji. Jeśli z jakiegoś powodu serwis przestanie być wiarygodny, nie będzie poważnie traktowany przez użytkowników oraz właścicieli fotolabów. Ta zależność, nie musi być oczywista, więc aby rozwiać wszelkie wątpliwości całą strefę poświęconą opiniom i rankingom pozostawiamy neutralną. Oznacza to, że firmy posiadające bezpłatny profil mają takie same szanse na pozyskiwanie opinii i wysokie miejsce w rankingach jak firmy korzystające z naszych usług odpłatnie. Jednocześnie wykluczamy możliwość usuwania tzw. "niewygodnych komentarzy". Jedyne co proponujemy osobom reprezentującym fotolaby to możliwość pozostawienia komentarza zwrotnego oraz pomoc przy ustaleniu wiarygodności opinii jeśli na przykład zachodzi podejrzenie że została dodana bezpodstawnie.
W jaki sposób chcecie zachęcić ludzi do wyrażania opinii o poszczególnych fotolabach? Czy jest przewidziany jakiś system motywacyjny?
Nie przewidujemy nagradzania czy innej formy motywowania klientów do pozostawiania opinii. Ta kwestia leży po stronie firm oferujących fotoprodukty, którym powinno najbardziej zależeć na pozyskaniu jak największej ilości przychylnych opinii.
Dziękuję za rozmowę.