Zdjęcia Firmowe jako pomoc w biznesie - rozmawiamy z rekomendowanym fotografem Google
Zdjęcia Firmowe Google to nowy projekt giganta z Mountain View, który ma pomóc w biznesie. Są to zasadniczo wirtualne spacery w technologii Street View, zrealizowane we wnętrzach lokali, sklepów, salonów czy restauracji. Dzięki temu rozwiązaniu lokal jest wyróżniony w wyszukiwarce oraz Mapach Google.
Google zmienia się niezwykle dynamicznie i czasami aż trudną nadążyć za kolejnymi nowościami. Sam łapałem się wiele razy na tym, że odkrywałem jakąś nową usługę, czy funkcjonalność przez zupełny przypadek. Przy prowadzeniu biznesu warto być na bieżąco i korzystać z najnowszych udogodnień, co pozwoli wyprzedzić konkurencję i łatwiej dotrzeć do świadomości klienta. Tego typu usługą mogą być Zdjęcia Firmowe Google.
Zdjęcia Firmowe to usługa, dzięki której można szerzej zaistnieć w Internecie, kiedy prowadzi się swój lokal. Jest to przeniesienie technologii spacerów Street View z tytułowych ulic do wnętrz salonów firmowych i lokali. Przy zastosowaniu panoram 360 stopni wykonanych w tej technologii, można urządzić sobie wirtualny spacer po firmie bez wychodzenia z domu.
Zdjęcia Firmowe jako pomoc w biznesie
Przykład? Otwieramy nową restaurację sushi z niesamowicie designerskim wnętrzem. Zwykłe zdjęcia, owszem, pewnie zrobią wrażenie na potencjalnych nowych klientach, ale wirtualny spacer bezsprzecznie wzbudzi większe zainteresowanie. Zwłaszcza, że wirtualną panoramę można także umieścić na stronie internetowej lokalu, czy fanpage’u na Facebooku (oraz np. na Spider’s Web, co możecie zobaczyć poniżej). Taka panorama pozwoli także wyeksponować lokal w wyszukiwarce Google oraz w Mapach Google.
Rekomendowani Fotografowie Google
To, co zainteresowało mnie najbardziej w tym programie, to samo fotografowanie i składanie zdjęć. Okazuje się, że właściciel lokalu może jedynie zrobić zdjęcia wnętrza i umieścić je w wizytówce Google+ Lokalnie. Będą to jednak tylko zwykłe, płaskie fotografie. Aby wykonać i umieścić panoramę 360 stopni wykonaną w technologii Street View, trzeba wynająć Rekomendowanego Fotografa Google, bądź skontaktować się z całą Rekomendowaną agencją fotograficzną.
Okazuje się, że Google prowadzi cały, szeroko zakrojony, program rekomendacji. Ten rynek w Polsce dopiero się rozwija, ale już teraz na terenie naszego kraju jest kilkudziesięciu fotografów, którzy otrzymali rekomendację Google. Prowadzą oni swoje własne działalności, w ramach których zajmują się całym procesem – od wykonania zdjęć, poprzez złożenie ich w dedykowanym, dostępnym tylko dla nich oprogramowaniu, aż po umieszczenie wirtualnej panoramy w Mapach Google. Cała usługa jest odpłatna. Ceny wahają się w zależności od „długości” wirtualnego spaceru (czyli ilości miejsc, w których można się obracać). Każdy fotograf sam ustala swoje widełki cenowe i rożne pakiety ofert, zatem jest z czego wybierać. Konkurencja w dużych miastach zaczyna być widoczna, ale ciągle jest to bardzo ciekawa nisza. Zwłaszcza, że zdjęcia firmowe budzą zainteresowanie coraz większej liczby przedsiębiorców, a zainteresowanie z czasem na pewno będzie rosło.
Poniżej znajdziecie moją rozmowę z Bartoszem Koniecznym, który jest jednym z Rekomendowanych Fotografów Google. Zapytałem go o kilka najważniejszych kwestii dotyczących jego pracy oraz całego programu Zdjęć Firmowych.
Marcin Połowianiuk, Spider's Web: W jaki sposób zostałeś Rekomendowanym Fotografem Google? Czy musiałeś przejść specjalne szkolenia?
Bartosz Konieczny, Rekomendowany fotograf Google: O programie Zdjęcia Firmowe dowiedziałem się z blogu Google Polska. Aby zostać Rekomendowanym Fotografem trzeba wysłać zgłoszenie, przejść szkolenie i pozytywnie zdać test online z teoretycznej znajomości dedykowanego oprogramowania oraz ustawień sprzętu i wykonywania sesji zdjęciowych. Następnie musiałem zaopatrzyć się w niezbędny sprzęt (zgodny ze specyfikacją Google) i wykonać pierwszą sesję w neutralnym miejscu. Później jeszcze kilka komercyjnych sesji, z których każda musi przejść przez kontrolę jakości Google, i zostajemy Rekomendowanymi Fotografami Google.
Na jaki okres przyznawana jest rekomendacja Google?
Rekomendacja nie jest przyznawana okresowo. Jednak aby utrzymać status Rekomendowanego Fotografa, należy czynnie uczestniczyć w programie i ściśle przestrzegać zasad programu.
Jakie są profity bycia Rekomendowanym Fotografem Google?
Wykonywanie Zdjęć Firmowych nie jest bezpłatne. Każdy fotograf otrzymuje ustalone wcześniej wynagrodzenie za wykonaną pracę od właściciela promowanego lokalu.
Czy Google zapewnia Ci sprzęt i software do wykonywania i obróbki zdjęć, czy ta kwestia leży po Twojej stronie?
W sprzęt należy zaopatrzyć się samemu. Oczywiście musi być to sprzęt wysokiej klasy, aby wykonane zdjęcia były wysokiej jakości. Google zapewnia natomiast bardzo dobry dedykowany software, który umożliwia łączenie zdjęć w poszczególne panoramy i wirtualne spacery oraz łączenie ich ze Street View
Załóżmy, że prowadzę biznes i chcę wykonać Zdjęcia Firmowe w moim lokalu. Czy mogę sam zrobić panoramę i dodać ją do Map Google, czy w tym celu muszę wynająć Rekomendowanego Fotografa Google?
Właściciel może samodzielnie wykonać zdjęcia najważniejszych miejsc w swojej firmie i umieścić je w wizytówce Google+ Lokalnie. Aby jednak móc tworzyć wirtualne spacery w technologii Street View, należy przejść proces rekomendacji, dysponować odpowiednim sprzętem i korzystać z oprogramowania dostępnego tylko dla Rekomendowanych Fotografów.
Czy Zdjęcia Firmowe to popularna w Polsce usługa? Ile firm decyduje się na tego typu promocję?
Jest to coraz popularniejsza usługa. W Polsce jest już blisko 50 rekomendowanych fotografów, więc projekt nabiera rozmachu. Program skierowany jest głównie do lokali takich jak restauracje, hotele, sklepy, salony i różnego rodzaju kluby, które chcą przyciągnąć do siebie klientów i pokazać im jak wyglądają od środka. Właściciele różnych lokali dowiadując się o tym, że konkurencja ma już taki Wirtualny Spacer i dzięki temu jest wyróżniona w wynikach wyszukiwania Google i na Mapach, sami nie chcą pozostawać w tyle i decydują się na naszą usługę.
Ile czasu mija od zrobienia zdjęć w lokalu do umieszczenia wirtualnej panoramy w Mapach Google?
Po wykonaniu zdjęć, fotograf musi połączyć je w panoramy i wirtualny spacer. Zazwyczaj można to zrobić jeszcze tego samego dnia co sesja w lokalu. Po przesłaniu projektu do akceptacji, przechodzi on przez kontrolę jakości do której trafia tysiące projektów. W najlepszym wypadku projekt może się pojawić w Mapach Google już po kilku godzinach od akceptacji. Zdarzają się jednak przypadki kiedy projekt musi być poprawiony, aby spełniał wysokie wymagania Google i wtedy cały proces może przedłużyć się do kilku dni.
Dziękuję za rozmowę.