Kinect 2.0? Na wersję PC jeszcze trochę poczekamy
W trakcie prezentacji Xboxa One mieliśmy okazję zobaczyć też nową wersję Kinecta. Kamera będzie dodawana w zestawie do każdej konsoli nowej generacji. Bob Heddle, dyrektor oddziału Kinect for Windows zapowiedział, że czujnik ruchu pojawi się na sklepowych półkach także w wersji na komputery osobiste. Jednak na to przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.
Obie wersja Kinecta – ta na Xboxa One i na komputery osobiste – będą zbudowane w identyczny sposób. Niczym nie mają się od siebie różnić. Jednak Heddle twierdzi, że ich rola będzie zgoła odmienna. Model na system operacyjny Windows ma przynieść użytkownikom PC-tów zupełnie nowe doświadczenia przy korzystaniu z komputera. Z kolei wersja na konsolę na się skupiać przede wszystkim na zrewolucjonizowaniu gier i rozrywki.
Może to oznaczać, że na PC-tach nie uświadczymy zbyt wielu gier, które obsługiwałyby Kinecta. Tak też sugerują zagraniczne źródła. Czujnik ruchu raczej będzie służył do poruszania się po systemie i prędzej zastąpi myszkę i klawiaturę niż pada. Gdyby rzeczywiście tak było, to nie jest to dobra informacja dla graczy, czyli dla mnie też. Z drugiej strony Kinect 2.0 mógłby się świetnie sprawdzić przy kafelkowym interfejsie Windowsa 8. Jak na razie komputer z dotykowymi ekranami jest jak na lekarstwo, więc może kontroler ruchu nieco uratuje cztery litery Microsoftu.
Chociaż chyba w tym momencie na siłę doszukuję się jakiegoś sensu w proponowaniu użytkownikom PC-tów Kinecta, który nie ma być do gier. No bo nawet gdyby rzeczywiście idealnie sprawdzał się w duecie z najnowszymi okienkami Microsoftu, to pewnie i tak będzie kosztował 100-150 dolarów (a może nawet 200?), więc raczej nie będzie hitem sprzedaży. Poza tym firma z Redmond powinna raczej zadbać o to, żeby interfejs Metro już od początku był lepiej dopracowany pod urządzenia bez dotykowych wyświetlaczy. Zresztą Kinect dla Windowsa pojawi się na sklepowych półkach dopiero w 2014 roku, więc chyba trochę za późny, żeby ratować "ósemkę".
Ale wróćmy już do samego Kinecta 2.0. Warto jeszcze napisać, co zostało w nim usprawnione w porównaniu do jego poprzedniej wersji.
Po pierwsze czujnik ruchu ma się charakteryzować większą czułością. W tym celu wyposażono go w kolorową kamerę HD, nowe mikrofony z technologią izolowania dźwięków oraz sensor podczerwieni o rozdzielczości 0,25 megapiksela. Dzięki temu ostatniemu Kinect będzie lepiej radził sobie w skrajnych warunkach oświetleniowych, czyli ciemnych oraz bardzo jasnych pomieszczeniach Poza tym kontroler ma szersze pole widzenia, więc w teorii powinien lepiej sprawdzać się w mniejszych pokojach.
Kinect 2.0 na początku trafi do deweloperów oprogramowania, aby lepiej mogli dopracować sterowanie gestami i głosem. Więcej na temat kontrolera ruchu powinniśmy usłyszeć w przyszłym miesiącu w trakcie konferencji Build 2013.
Źródło: Tom’s Hardware, MSDN