Mimo spadków Cyfrowy Polsat jest mocny jak nigdy
Nie ma wątpliwości, że rynek płatnych usług telewizyjnych w Polsce uległ nasyceniu. Powszechny dostęp do DVB-T też nie ułatwia operatorom życia. Konkurencji miało pomóc zamieszanie związane z nc+. Jak jest i jak będzie widać po wynikach Cyfrowego Polsatu.
Cyfrowy Polsat po pierwszym kwartale 2013 roku posiadał 355 806 abonentów. Jest niekwestionowanym liderem rynku, ale w stosunku do ostatniego kwartału 2012 roku zanotował spadek o 10 338 abonentów. Rok do roku ( I kwartał 2012 do I kwartał 2013) baza klientów powiększyła się o zaledwie 2465 subskrybentów. Te liczby pokazują, że dla rynku płatnej telewizji czas rewelacyjnych wzrostów już się zakończył. Teraz należy zadbać o jak najniższy odpływ abonentów oraz walczyć o klientów przechodzących od innego operatora.
Nie chcą odchodzić z nc+?
Wydawało się, że po totalnej klapie na start nowej platformy konkurencja będzie miała pełne ręce roboty. Ostatecznie nc+ spuściła nieco z tonu i zaproponowała klientom indywidualne oferty, znacznie niższe od tych podanych w oficjalnym cenniku. Choć z usług nc+ zrezygnuje zapewne sporo osób, to dla poszczególnych operatorów nie będzie to tak widoczne.
W wypowiedzi dla Wirtualnemedia.pl podkreśla to Dominik Libicki szef Cyfrowego Polsatu.
Cyfrowy Polsat nie zmienia podejścia do klientów, jednak w ostatnich miesiącach przygotował atrakcyjny pakiet z HBO, który agresywnie promował.
Telewizja naziemna jest najważniejsza
Na sprawie z nc+ Cyfrowy Polsat może delikatnie zyskać, jednak generalnie sytuacja na rynku płatnej telewizji dla największego operatora jest stabilna. Spadek o 10 tysięcy abonentów można uznać za niewielki, mieszczący się w granicach naturalnego przepływu klientów. Dla spółek Zygmunta Solorza-Żaka ważniejszy będzie wspominany przez Dominika Libickiego rynek reklamy oraz wszystko to co dzieję się wokół cyfryzacji.
Cyfrowy Polsat chce zyskać na zainteresowaniu DVB-T. Do końca roku pragnie powiększyć bazę użytkowników TV Mobilna do pół miliona. Na dziś trudno powiedzieć ile jest posiadaczy dedykowanych dekoderów do odbioru DVB-T wraz z kodowanym mulitpleksem Cyfrowego Polsatu (wcześniej DVB-H). Spółka nie raportuje tego, a klienci płacące za TV Mobilna doliczani są do grona abonentów Pakietu Mini posiadającego w sumie 805 tysięcy subskrybentów.
Angażując się w TV Mobilna słoneczna platforma pragnie utrzymać jak największe grono abonentów korzystających z najtańszych pakietów. W końcu DVB-T w istotny sposób zagraża atrakcyjności pakietów Mini.
Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że Cyfrowy Polsat i spółki pokrewne są królami cyfrowej telewizji naziemnej. Na multipleksach obecny jest główny kanał Polsatu, Polsat Sport News oraz TV4 i TV6. W dodatku nadawca ubiega się o miejsce na kanał dziecięcy i filmowy. Po rozstrzygnięciu konkursu może też dojść zmian w strategii Cyfrowego Polsatu. Kanały TV4 i TV6 mogą przejść przeprofilowania. Kto wie, czy niezależnie od wyników konkursu spółka nie będzie chciała zmienić niedawno zakupionych stacji właśnie na kanał filmowy i dziecięcy.
Cyfrowy Polsat jest mocny
Trudno nie zauważyć, że Cyfrowy Polsat ma się świetnie. Drobny spadek abonentów nie jest powodem do paniki. Szeroka oferta w cyfrowej telewizji naziemnej pozwala na czerpanie profitów z reklam. Natomiast w tle trwa sprzedaż dekoderów TV Mobilna, której użytkownicy w przyszłości mają być bardziej skłonni do korzystania z płatnych usług Cyfrowego Polsatu. Spółka w bardzo przemyślany sposób przygotowała się na cyfryzację. Przy stagnacji w TVN trudno znaleźć godnego rywala dla niezwykle mocnego Cyfrowego Polsatu.