Samsung pokonał Apple w 2012 roku, czy będziemy to wspominać za kilka lat?
Odpowiedzi na ostatnie z postawionych pytań dostarcza infografika przygotowana przez MBAOnline.com. W pierwszym pojedynku tych producentów postanowiono porównać dochody, jakie przyniosła działalność obydwu firm w 2012 roku. W tej rundzie zwyciężył Samsung z kwotą 183,5 miliarda dolarów dochodu. Apple w tym samym okresie odnotowało 156,5 miliardów dolarów zysku. Koreańska firma wygrywa również pod względem liczby zatrudnionych pracowników. Przewaga Samsunga jest znaczna, bo niemal dwukrotnie większa. Jednak czy to pozwoli wygrać z Apple?
Choć nawet w polskiej telewizji można zobaczyć reklamy produktów Apple, to amerykańska firma wbrew pozorom nie wydaje na reklamę ogromnych sum pieniędzy, w porównaniu chociażby do Samsunga, który pod tym względem przegrywa tylko z Coca-Colą, wyprzedzając Microsoft, HP, Apple oraz Della. Bez wątpienia wiele osób uważa Apple za najbardziej innowacyjną firmę na świecie. Jednakże jej wydatki na badania oraz rozwój produktów są znacznie mniejsze (3,4 miliarda dolarów) niż Samsunga, który na ten cel wydał w ubiegłym roku 10,5 miliardów dolarów. Zatem ilość czy jakość?
Pod względem zysków osiąganych z jednego dolara wydanego na smartfona Apple w ostatnim kwartale ubiegłego roku nikt nie może się równać. Z jednego dolara włożonego w iPhone'a zysk wynosi aż 43 centy. Samsung nie może, co prawda, narzekać na 36 centów, ale w tym pojedynku druga pozycja nie jest czymś, co zadowoliłoby koreańską firmę. Dla porównania - zysk Nokii w takim przypadku wynosi tylko 7 centów, co jest kwotą dwukrotnie niższą niż średnia dla wszystkich pozostałych producentów. Czołówka uciekła w tym przypadku konkurencji na kilka długości.
Mimo tego, że Samsung sprzedał w III kwartale 2012 roku znacznie więcej telefonów oraz posiada większe udziały w tym rynku, to w całym roku 2012 osiągnął w porównaniu do Apple zysk mniejszy o 43%. Pod względem generowania zysków Apple jest więc bezkonkurencyjne.
Samsung goni Apple zwiększając sprzedaż swoich produktów znacznie szybciej niż konkurent. Na przestrzeni lat 2011-2012 sprzedaż produktów koreańskiej firmy wzrosła o 97,5% przy 38,3% amerykańskiej firmy. Samsung w ostatnim czasie bardzo pręży swoje muskuły na tyle, że samo Google zaczyna się obawiać coraz silniejszej pozycji koreańskiej firmy, o czym pisała Ewa.
Z danych zaprezentowanych na poniższej infografice wynika jasno - w 2012 roku Samsung pokonał Apple. Bez wątpienia jest to pojedynek zupełnie różnych od siebie firm, których nie tylko drogi na szczyt były różne. Apple, firma, która przez lata borykała się z problemami, pod przewodnictwem charyzmatycznego Steve’a Jobsa zrealizowała jego wizję, tym samym stając się graczem, z którym musi liczyć się każdy. Przy okazji wcielając w życie pomysły takie jak iPad, który dał początek zarówno nowej kategorii urządzeń, jak i mody na nie.
Samsung to przedstawiciel starej szkoły, jeśli można tak to nazwać. W kilka lat z firmy, na której telefony mało kto patrzył przychylnym okiem przeistoczył się w jednego z liderów na rynku, po drodze detronizując Nokię, co kiedyś wydawało się czymś nie do pomyślenia. Czy nawet jeśli Samsung stanie się numerem jeden, będzie w stanie tworzyć autorskie rozwiązania, by zostać dłużej na szczycie? To chyba jedna z największych niewiadomych w tym pojedynku i zagrożenie dla Samsunga, który do najbardziej innowacyjnych producentów nie należy, o czym świadczy też „odcinanie kuponów” i niezliczona liczba modeli smartfonów prezentowanych przez firmę. Smartfony z dopiskiem Express, Advance, Plus to wręcz tradycja w tym przypadku.
Jest więc czym się ekscytować? Czy za 10 lat będziemy opowiadali z wypiekami na twarzy historię Samsunga? Nie, tam nie ma nawet nutki romantycznej historii, jak w przypadku Apple'a, Google'a czy Microsoftu. Samsung w tej chwili wygrywa, ale jest to tylko solidny rzemieślnik, bez błysku szaleństwa w oku. O takich graczach, zarówno na sportowej, jak i biznesowej arenie bardzo szybko się zapomina.