Samochody będą jak urządzenia mobilne

Lokowanie produktu

Wiele osób kojarzy Qualcomm jedynie z branży mobilnej, jednak portfolio firmy obejmuje nie tylko rozwiązania komunikacyjne i dotyczące łączności, ale także z dziedzin mikroelektroniki i szerokopasmowego przesyłu szyfrowanych danych. Nie można zapominać o rozwiązaniach dla przemysłu i armii, a także o działaniach na polu badań naukowych oraz inżynieryjnych dotyczących medycyny, ochrony zdrowia, mikromechaniki oraz mikroelektroniki. Do tej listy należy także dodać branżę motoryzacyjną, w której Qualcomm w ostatnim czasie również działa bardzo aktywnie.

Samochody będą jak urządzenia mobilne

Branża motoryzacyjna, Transport i Logistyka

Qualcomm jest jednym z technologicznych pionierów, którzy specjalizują się w dostarczaniu zaawansowanych systemów łączności bezprzewodowej dla branży motoryzacyjnej. Nie od dziś wiadomo, że współczesne samochody stają się coraz bardziej ‘smart’, a pomagają w tym właśnie technologie, które znamy między innymi z: komputerów, ultrabooków, smartfonów i tabletów.

qualcom halo car

Qualcomm dostarcza swoim partnerom technologię bezprzewodowej łączności 3G oraz 4G. Filozofia “connected devices” (urządzeń połączonych w spójny ekosystem) obejmuje dziś także pojazdy, a Qualcomm dostarcza rozwiązania, które w oparciu o bezprzewodową łączność pozwalają na łatwe zarządzanie, sterowanie i monitorowanie systemów informatycznych w samochodach. Qualcomm jest również dostawcą rozwiązań łączności 3G dla największego w Stanach Zjednoczonych projektu budowy infrastruktury energetycznej dla samochodów zasilanych elektrycznie.

Wprawdzie o smart samochodach możemy obecnie jedynie poczytać w prasie lub w internecie, to jednak w krajach, w których uporano się z brakiem autostrad i doprowadzono do porządku stan dróg lokalnych można wdrażać projekty znacznie bardziej zaawansowane. W Stanach Zjednoczonych, Japonii oraz w Europie (tej na zachód od nas) powstaje już infrastruktura lokalnych stacji do ładowania pojazdów. Takie systemy szybkiego uzupełniania energii w akumulatorach elektrycznych samochodów pozwalają na naładowanie ich do poziomu 80% w przeciągu od 15 do 45 minut. Na świecie króluje obecnie jeden standard szybkiego ładowania. Jest nim CHAdeMO - JEVS (Japan Electric Vehicle Standard) G105-1993. Został przygotowany w Japonii i obecnie wdrożyli go niektórzy japońscy liderzy branży motoryzacyjnej.

qualcomm model biznesowy halo

Swoje standardy na szybkie ładowanie samochodów planują również wprowadzić producenci z Niemiec i Ameryki. Według niektórych prognoz ma to potrwać około dwóch lat. Do tego czasu na rynku mogą się pojawić inne rozwiązania bazujące na bezprzewodowym ładowaniu pojazdów. Nad taką właśnie technologią pracuje obecnie Qualcomm wraz z Delta Motorsport. Przygotowany przez nich wspólnie samochód Delta E-4 Coupe łączy w sobie technologie motoryzacyjne Delty oraz moduły bezprzewodowego ładowania Qualcomm Halo. Ten prototypowy pojazd charakteryzuje się również bardzo niskim zużyciem energii, a jego pierwsze testy prowadzane są w Londynie.

Chipsety Qualcomma

Qualcomm dysponuje dość szerokim portfolio chipsetów dedykowanych dla rozwiązań stosowanych w branży motoryzacyjnej zapewniając przy okazji wsparcie techniczne i narzędzia dla producentów samochodów.

Co dają chipsety Qualcomma? Rozszerzają możliwości pojazdów poprzez zapewnienie szerokopasmowego dostępu do sieci. Dzięki temu użytkownicy samochodów mogą w nagłych przypadkach wezwać odpowiednie służby ratunkowe, uzyskać pomoc. W przyszłości usługi te mogą pozwolić na zdalne monitorowanie parametrów pojazdu za pomocą urządzeń peryferyjnych, takich jak tablet czy smartfon. Na przykład w najnowszym Audi A3 wykorzystano chipset Qualcomma MDM9215, który zapewnia w obrębie pojazdu bezprzewodowy szerokopasmowy dostęp internetu.

technologia i samochodowe systemy

Systemy te pozwalają również na sprawne działanie zaawansowanych rozwiązań nawigacyjnych GPS i GLONASS. Kierowca zyskuje w ten sposób dostęp do aktualizowanych przez sieć narzędzi nawigacyjnych, które będą informowały go również o aktualnych warunkach na drodze, jak i ewentualnych utrudnieniach w ruchu.

Zaimplementowanie w samochodach chipsetów Qualcomma, które umożliwiają łączność 4G LTE można wykorzystać nie tylko w systemach nawigacyjnych czy na potrzeby wezwania pomocy w sytuacjach alarmowych. Nie można nie docenić również rozrywkowego zastosowania szerokopasmowego dostępu do sieci. Użytkownik samochodu Audi A3, który jest pierwszym komercyjnym modelem pojazdu wyposażonym w łączność LTE, może korzystać z zasobów internetu. Do jego dyspozycji są wszystkie strony, radia internetowe, serwisy oferujące streaming wideo oraz sieci społecznościowe.

Dzięki dużej popularności witryn i usług oferujących przechowywanie danych w chmurze, dostęp do internetu w samochodzie przenosi nas nieco w czasie i zaciera granice pomiędzy konsumowaniem treści w sieci i pracą online, które do tej pory zwykliśmy wykonywać w biurze lub domu.

qualcomm automotive diagram

Technologie łączności pozwalają również na migrację z Telematics Control Unit TCU do w pełni zintegrowanej multimedialnej jednostki, która umożliwia wykorzystanie komórkowych modemów 3G/LTE dla mobilnego szerokopasmowego połączenia WWAN. Bezprzewodowe systemy łączności stosowane wewnątrz samochodów pozwalają na tworzenie punktów dostępowych do internetu i na przykład umieszczania bezprzewodowo ekranów, na których użytkownicy będą mogli monitorować parametry pojazdu.

Rozwiązania Qualcomma są stosowane również przy budowaniu domowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Zapewniają one dostawy prądu do akumulatorów w samochodzie i mogą być zasilane ekologicznymi źródłami energii.

Nowoczesne systemy instalowane w pojazdach otwierają przed branżą motoryzacyjną zupełnie nowe możliwości. Wystarczy odpowiednie oprogramowanie i będziemy mogli za pośrednictwem smartfona połączyć się z samochodem w celu sprawdzenia procesu i stanu ładowania akumulatorów. Dzięki dostępowi do internetu nasze gadżety również ożyją podczas podróży. Dzięki hotspotowi, który będzie dostępny wewnątrz pojazdu połączymy nasze urządzenia z siecią oraz zsynchronizujemy je z samochodowymi systemami nawigacyjnymi i centrum multimedialnym.

Rozwiązania Qualcomm w samochodach Audi

Podczas tegorocznych targów Consumer Electronics Show w Las Vegas Audi zaprezentowało swoją wizję inteligentnych samochodów. Wspomniany wcześniej nowy Audi A3 został wyposażony w moduły łączności 4G LTE. Rozwiązanie to zostało oparte właśnie na drugiej generacji chipsetów Gobi od Qualcomma. Chipset  MDM9215 zapewnia przepustowość z prędkością 100 megabitów na sekundę. Dzięki temu usługa “Audi connect” w modelu A3 pozwala użytkownikom na korzystanie z zaawansowanych multimedialnych funkcji, takich jak: WiFi, radio internetowe, usługi sieciowe czy nowoczesne systemy nawigacyjne wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość (z ang. augmented reality).

gobi

Chipset Gobi MDM9215 wykorzystany w Audi A3 będzie pozwalał na aktualizowanie systemów nawigacyjnych w czasie rzeczywistym. Zapewni to dostęp do aktualnych informacji o objazdach, korkach i wypadkach. Dodatkowo użytkownicy będą mogli śledzić bieżące dane pogodowe na różnych etapach ich podróży. Hotspot w samochodzie zapewni dostęp do sieci dla przenośnych urządzeń kierowcy oraz jego współtowarzyszy. Jednocześnie będzie można połączyć maksymalnie osiem sprzętów.

Trzeba jednak pamiętać, że internet potrafi bardzo absorbować uwagę i wpływać na koncentrację. Szerokopasmowy dostęp do sieci w samochodzie może być wykorzystany do celów, które zwiększą bezpieczeństwo podróży, niestety jednocześnie może się on stać realnym zagrożeniem. Przeglądanie zasobów internetu, portali społecznościowych czy chociażby czytanie poczty e-mail zamiast skupienie się na prowadzeniu pojazdu i sytuacji panującej na drodze mogą nieść ze sobą opłakane w skutkach konsekwencje. Warto mieć na uwadze następstwa nadmiernego korzystania z dostępu do internetu podczas prowadzenia pojazdów.

Samochody elektryczne

W lipcu 2012 roku w Londynie Qualcomm i Delta Motosport zapowiedzieli bezprzewodowe ładowanie zasilanego elektrycznie samochodu Delta E-4 Coupe. Technologia ta nosi nazwę Qualcomm Halo Wireless Electric Vehicle Charging, w skrócie WEVC.

londyn e4

Pierwsze próby samochodu przeprowadzono w drugiej połowie 2012 roku. Wśród osób i firm, które miały okazję uczestniczyć w programie testowym nie zabrakło przedstawicieli ministerstw, agencji rządowych jak i przedsiębiorstw z sektora prywatnego. Celem tych badań, była ocena komercyjnej rentowności z bezprzewodowego ładowania pojazdów elektrycznych oraz zrozumienie zagadnień związanych z integracją WEVC w samochodach. Qualcomm i Delta Motosport liczą również na informacje zwrotne od użytkowników, które w przyszłości pozwolą na dopracowanie i udoskonalenie systemów odpowiedzialnych za obsługę bezprzewodowego ładowania pojazdów.

Trzeba pamiętać, że to dopiero początek współpracy obu firm, który w w przyszłości zaowocuje szerszym programem testów technologii WEVC w Londynie.

Podsumowanie

To tylko ułamek tego, jakie możliwości daje intergracja technologii mobilnych w najnowszych rozwiązaniach branży motoryzacyjnej, jak również mały wycinek tego, czym zajmuje się Qualcomm rozwijając ten sektor swojej działalności. Jest niemal pewne, że branżę motoryzacyjną czeka szybka ewolucja w kierunku połączenia samochodów z całym ekosystemem urządzeń domowych za pośrednictwem internetu.

Ciekawi mnie, który mobilny ekosystem najbardziej zyska na połączeniu ze smart samochodami. Jestem pewien, że już niebawem będziemy mieli do czynienia z nową bitwą pomiędzy Androidem, iOSem, Windows Phonem i Blackberry. Producenci tych mobilnych OS-ów będą zabiegać o to, aby ich urządzenia były kompatybilne z samochodami przyszłości. Swoją szansę mogą wykorzystać Google i Blackberry, które licencjonują swoje oprogramowanie i są otwarte na stosowanie systemów operacyjnych w różnych typach urządzeń.

Polska czeka jeszcze na swoją motoryzacyjną rewolucję. Obecnie nie dysponujemy zbyt wieloma stacjami CHAseMO do ładowania pojazdów elektrycznych. Musimy podgonić Europę, abyśmy mogli cieszyć się nowymi technologiami.

Z drugiej strony według ostatniego raportu sieci Plus już 50% Polaków mieszka w zasięgu sieci LTE. Można więc przypuszczać, że tak jak hybrydami i elektrycznymi samochodami jeszcze nie możemy się cieszyć tak szerokopasmowy internet LTE w naszych samochodach zagości szybciej niż mogliśmy się do niedawna spodziewać. Jest na co czekać.

* Wpis powstał we współpracy z partnerem merytorycznym Spider’s Web, firmą Qualcomm.

Lokowanie produktu
Najnowsze