Gartner: smartfony tak, ficzerfony mniej. Ogólnie mniej, a królów dwóch
Chociaż wszelkie analizy rynku smartfonów przypominają trochę wróżenie z fusów, bo co firma analityczna, to inne wyniki, to IDC i Gartner są swoistymi wskazówkami "co z rynkiem". A rynek telefonów komórkowych według najnowszych danych Gartnera zmalał o 1,7 procenta.
Gartner podaje niezwykle interesujące informacje. W 2012 roku całkowita sprzedaż telefonów komórkowych wyniosła 1,75 miliarda sztuk wobec 1,79 miliarda w 2011 roku - całościowo więc spadła o 1,7%, czyli o 40 milionów sztuk. Co jednak spowodowało taki, pierwszy od 2009 roku, spadek w dynamicznej przecież kategorii?
Według Gartnera jest to ciężka sytuacja ekonomiczna, zmieniające się preferencje konsumentów oraz ostra rywalizacja producentów. Nieco więcej odpowiedzi daje jednak spojrzenie na wyniki kwartalne poszczególnych kategorii. W 4 kwartale 2012 roku sprzedaż ficzerfonów spadła o niemal 20% w stosunku do analogicznego kwartału 2011 roku i według Gartnera spadki te będą utrzymywać się w 2013 roku.
Natomiast sprzedaż smartfonów w tym samym okresie zwiększyła się o ponad 38%. Jednak nie wystarczyło to, by utrzymać całkowity rosnący trend sprzedaży urządzeń mobilnych. To ciekawy trend, i według Gartnera w 2013 roku nastąpi moment, w którym w końcu smartfony zdominują rynek - sprzeda się ich miliard, natomiast ficzerfonów "tylko" 900 milionów.
Gartner potwierdza też duopol smartfonowy złożony z Apple'a i Samsunga, które wspólnie odpowiadają za 52% całego rynku smartfonów. Apple sprzedał ich w całym roku ponad 130 milionów, natomiast Samsung ponad 205 milionów. Telefony bez systemu operacyjnego to dla Samsunga niemal 179 milionów sztuk - tym samym Samsung potwierdza ogólny trend rynkowy odchodzenia od urządzeń z podstawowym systemem operacyjnym na rzecz "inteligentnych" telefonów. Widać, że nie następuje to błyskawicznie, jednak stanowczo.
Jeśli dane Gartnera są bliskie prawdzie, to Samsung nie tylko wyprzedził Apple'a, ale odstawił go na całkiem niezłą "odległość" ponad 70 milionów sztuk sprzedanych smartfonów. Warto jednak pamiętać, że Apple to jedynie iPhone'y (w zeszłym roku 3gs, 4, 4s i 5), a Samsung w swojej ofercie ma dziesiątki modeli w różnych cenach, konfiguracjach i wariacjach. Jak widać promowanie marki połączone z zalaniem rynku urządzeniami przyniosło wspaniałe efekty.
Gartner zauważa, że pozycja trzeciego dostawcy smartfonów jest wciąż niepewna i żaden z producentów nie okopał się na niej tak, jak Samsung i Apple na pierwszych dwóch miejscach. W 2012 roku to Huawei wyprzedził innych i dostarczył ponad 27 milionów smartfonów, jednak wciąż o ponad 100 milionów mniej, niż Apple i ponad 170 milionw mniej, niż Samsung.
A jeśli chodzi o podział rynku według systemu operacyjnego, to sytuacja jest niemal przerażająca. W 4 kwartale 2012 wyglądało to tak:
Po tych danych widać, jak ciężkie zadanie czeka przez innymi niż Apple i Samsung producentami. Bardzo ciężkie.