Ile Nexusów 7 sprzedał Google?
Niby z jednej strony Google nie może się zbytnio starać, by Nexusy sprzedawały się wybitnie dobrze, bo biłoby to w ekosystem producentów sprzętu z Androidem. Niby z drugiej niweluje zagrożenie buntu poszczególnych partnerów OEM solidarnie zlecając im produkcję kolejnych Nexusów. Niby z trzeciej ma stanowić punkt odniesienia dla świata odnośnie tego, czym Android OS rzeczywiście jest. A z czwartej, to tak naprawdę bardzo mało wiemy na temat sprzedaży urządzeń pod marką Nexus.
Ta ostatnia kwestia jest o tyle interesująca, że każda kolejna premiera kolejnego Nexusa jest sporym wydarzeniem medialnym. Google ogłasza je triumfalnie na specjalnie zwoływanych konferencjach (spekuluje się, że ta najbliższa również poświęcona będzie w głównej mierze Nexusowi) ku aplauzie zagorzałych fanów "czystego Androida". O poznaniu wolumenu sprzedaży kolejnych smartfonów Nexus możemy raczej jedynie pomarzyć, ale zdaje się, że z ostatnich wyników kwartalnych Google'a możemy co nieco wyczytać na temat tego ile tabletów Nexus 7 sprzedało się do tej pory.
Jeden z analityków Citi Research, Mark Mahaney, spekuluje, że spory skok przychodów w pozycji "inne" w ostatnich wynikach Google'a - z 385 mln dol. w 3 kwartale 2011 r. do 666 mln dol. na koniec września 2012 r. - wynika właśnie z niezłej sprzedaży tabletu Nexus 7 wyprodukowanego dla Google'a przez firmę Asus. W całym 2011 r. pozycja przychodowa "inne" wyniosła 1,37 mld dol. i obejmowała - wg metodologii Google'a - przychody z licencji, aplikacji biznesowych oraz sklepu z oprogramowaniem mobilnym. W 2012 r. należy do tego dodać sprzedaż tabletu Nexus 7.
Mahaney twierdzi, że sprzedało się milion tabletów, co właśnie daje 200 mln dol. wzrostu. Ta prognoza stoi w bliskiej korelacji z tym, co twierdzi ceniony analityk Piper Jaffray, Gene Munster, według którego Google sprzedał pomiędzy 800 tys. a 1 mln tabletów Nexus 7.
Nawet jeśli przyjąć tę nieco optymistyczną wersję Mahaneya mówiącą o sprzedaży 1 mln tabletów Nexus 7, to należy chyba stwierdzić, że nie jest to liczba, która zwala z nóg. Choć tu wracamy do punktu pierwszego - czy Google'owi naprawdę zależy na wyśmienitej sprzedaży urządzeń marki Nexus?