Olimpijski poligon nowych technologii - pecety wciąż przed Smart TV i tabletami
Igrzyska Olimpijskie to wielki test internetowych transmisji. To najbardziej internetowe wydarzenie sportowe w dziejach ludzkości. To także wielki test nowych rozwiązań technologicznych jak 4K czy 3D. Przede wszystkim jednak to najbardziej mobilna Olimpiada.
BBC właśnie opublikowała wyniki oglądalności z pierwszego tygodnia igrzysk. Wyniki te są teoretycznie bardzo niepochlebne dla Smart TV. Jak się okazuje, w Wielkiej Brytanii to na komputerach widzowie oglądają transmisje sportowe. To właśnie na nich 56% Brytyjczyków oglądało streaming online. Smartfonów do śledzenia pierwszych dni igrzysk używało 33% osób korzystających z internetowych transmisji. Tablety stanowiły jedynie 8%. Najsłabiej wypadły telewizory Smart TV – zaledwie 3%.
Słabych wyników Smart TV nie można brać jednak na ślepo. Olbrzymią popularnością cieszą się interaktywne serwisy BBC na platformach cyfrowych - tam BBC oferuje dostęp do 24 kanałów HD i 3D, a także oferuje dodatkowe serwisy informacyjne, dlatego siedząc w domu większość mieszkańców Wielkiej Brytanii sięga po rozwiązania przygotowane na płatnych platformach. Dobrze pokazuje to wykres porównujący ową funkcję Red Button z popularnością streamingu.
O dużej popularności tradycyjnych komputerów może również świadczyć fakt, że wiele dyscyplin rozgrywanych jest w godzinach porannych i wczesno popołudniowych. Z całą pewnością nie wszystkie biura mają poblokowany dostęp do serwisu BBC i część osób podczas pracy stara się podglądać sportowe wydarzenia. Ewentualnie wykorzystują do tego smartfony.
W tym przypadku wynik tabletów nie dziwi - w krajach rozwiniętych jest to urządzenie typowo kanapowe. Po co oglądać streaming w domu na 7-10 calowym urządzeniu skoro można na dużym telewizorze.
Wyniki przedstawione przez BBC są więc przede wszystkim ciekawostką pokazującą jak dużą rolę wciąż odgrywają klasyczne komputery oraz platformy cyfrowe. Nowe rozwiązania takie jak smartfony, tablety oraz Smart TV nie grają jeszcze pierwszych skrzypiec. Widać jednak wyraźnie, że zainteresowanie wideo na smartfonach nie jest znów wcale takie małe.
Igrzyska Olimpijskie to eksperyment. Podczas tych trzech trzech tygodni na całym świecie testowane są różne rozwiązania, które w przyszłości mogą na stałe zagościć w naszych urządzeniach.