IFA 2012: Panasonic stawia na AGD oraz ekologię
Skolkovo 20 kilometrów od Moskwy oraz Fujisawa w okolicach Tokio - to dwa pierwsze mini miasta, które zostaną ukończone w najbliższych latach. Mają być one całkowicie wolne od emisji CO2. Baterie słoneczne, eko pompy, odzyskiwanie energii, stacje dokujące do samochodów elektrycznych i hybrydowych oraz szereg innych ekologicznych udogodnień - w to wszystko mają być wyposażone miasta uczestniczące w projekcie.
Dla nas jednak w tych nowoczesnych osiedlach zdecydowanie najciekawsza jest możliwość kontroli wszelkich sprzętów AGD od klimatyzatorów aż po kuchenkę mikrofalową. Za pomocą smartfona możemy kontrolować zużycie energii, ustawić program w pralce, czy też ustawić odpowiednią temperaturę. Najważniejsze, że produkty te nie będą zarezerwowane jedynie dla tych prototypowych osiedli, a urządzenia wspierające takie rozwiązania pojawią się w sklepach. Panasonic pragnie, by Smart nie skończyło się w telewizorach i smartfonach, ale było rozciągnięte na wszelkie domowe urządzenia, a później także na całe miasta. Trudno jednak było ukryć, że to smartfon i telefon stanowią centrum tego cyfrowego domu, łączącego się także z chmurą.
Podczas konferencji nie ujrzeliśmy żadnych nowych telewizorów, nacisk położono na sprzęt AGD niekoniecznie w wersji Smart. Prezentacja telewizorów to przede wszystkim pokaz możliwości łatwego dzielenia się zdjęciami, filmami, muzyką pomiędzy urządzeniami oraz sterowanie nimi. Zaprezentowano aparat z Wi-Fi współpracujący z aplikacją mobilną oraz łatwym udostępnianiem zdjęć na popularne serwisy społecznościowe, nawet na Pinterest. Panasonic oczywiście chwalił się z swojego przywództwa na rynku aparatów bezluserkowych.
Firma stara się właśnie wyjść z kryzysu. Już w tym roku ma być na plusie. Jednak podobnie jak w przypadku innych azjatyckich gigantów jest to firma, której biznes jest bardzo zróżnicowany, co ma swoje dobre i złe strony. Panasonic rozpoczął produkcję baterii do samochodów hybrydowch przy współpracy z VW w fabryce na Słowacji. Tworzy także narzędzia komunikacyjne do samolotów – to właśnie dzięki Japończykom podróżujący KLM oraz Air France mają dostęp do sieci podczas lotu, czy zapewnioną rozrywkę na systemach multimedialnych.
Panasonic w tym roku to przede wszystkim nowoczesne sprzęty AGD oraz pełna integracja i kontrola pomiędzy urządzeniami. Firma przypomina także na każdym kroku o swoich działaniach na rzecz ekologi – zamiast tradycyjnego pendrive’a z materiałami prasowymi otrzymaliśmy nasionka i kod QR do pobrania materiałów. Widać nowoczesność idzie w parze z ekologią.