REKLAMA

Korea rządzi w dużym pokoju

Choć popyt na telewizory z roku na rok się zmniejsza to jest to wciąż jeden z najważniejszych segmentów branży elektronicznej. Ludzie mogą przestać oglądać tradycyjną telewizję, jednak same ekrany jeszcze przez wiele lat będą obecne w większości domów. W zdecydowanej większości nowo zakupione telewizory będą pochodziły z Korei. W ostatnim kwartale ubiegłego roku Samsung wreszcie osiągnął status lidera na rynku amerykańskim.  To symbol potwierdzający zmianę środka ciężkości jeśli chodzi o innowacje rynkowe.

Korea rządzi w dużym pokoju
REKLAMA

Poprzednim liderem było praktycznie nieznane w Polsce Vizio. To amerykańska firma od lat produkująca ekrany głównie na swój rodzimy rynek. Jeszcze w czwartym kwartale 2010 roku jej udział w sprzedaży wynosił 27%, co oznaczało blisko 3 miliony egzemplarzy. Samsung sprzedał wtedy nieco ponad 2 miliony telewizorów i kontrolował 19,8% rynku. Na trzecim miejscu był japoński Sony z milionem sztuk. Łączna sprzedaż  ekranów LCD była na poziomie przekraczającym 10,5 miliona sztuk.

lcd tv 2011 sales
REKLAMA

Wyniki za ostatni kwartał ubiegłego roku nie były ogólnie już tak świetnie. Sprzedało się o 200 tysięcy telewizorów LCD mniej. Znacząco jednak zmienił się podział sił. To Samsng sprzedał blisko 2,5 miliona sztuk zostając liderem kontrolując 23,6% udział w rynku. Amerykańskie Vizio zanotowało dotkliwy 44% spadek sprzedaży do poziomu 1,6 miliona sztuk, co dało 15,4% udziałów w nowych ekranach sprzedanych w czwartym kwartale 2011 roku.  Na trzecim miejscu znalazł się LG, wyprzedzając Sony o blisko pół miliona sztuk i zdobywając 12,4% rynku. Wszystko wskazuje na to, że Vizio jeszcze w tym roku spadnie na trzecią pozycję. Sony jest czwarte, ale dogania go Toshiba z blisko 8% udziałów w rynku.

Całkiem spory kawałek tortu posiadają marki, które nie zmieściły się w pierwszej piątce. Inni producenci łącznie sprzedali 3,4 miliona sztuk. To co prawda blisko 1/3 rynku, jednak z drugiej strony kolejną 1/3 mają Koreańczycy i będą swoją przewagę w kolejnych kwartałach znacząco zwiększać. Samsung oraz LG rosną w siłę nie tylko dzięki swoim produktom, ale również dzięki porozumieniom celnym do jakich doszło w ostatnim czasie pomiędzy Koreą Południową a Stanami Zjednoczonymi.

Raport przygotowany przez IHS w wersji ogólnodostępnej skupia się głównie na pięciu czołowych markach i ogranicza się do głównej kategorii paneli LCD. Ważnym odnotowania jest fakt, że Sharp świetnie sobie radzi na rynku dużych ekranów w USA. Szczegółowych danych liczbowych niestety nie mamy, jednak trzeba przyznać, że strategia jaką obrał ten japoński producent jest całkiem sensowna i być może okaże się strzałem w dziesiątkę. Pozostali japońscy producenci nie dość, że w ostatnim czasie zmagali się z skutkami tsunami, to jeszcze brakuje im pomysłu na tożsamość własnych produktów.

REKLAMA

Innowacje przeniosły się do Korei - dziś Samsung i LG dyktują warunki zarówno na rynku telewizorów jak i mobilnym rynku telefonów z Androidem. W dodatku obie firmy posiadają gigantyczne zaplecze produkcyjne. Od różnego rodzaju ekranów po procesory. Bardzo ważne jest jednak dla użytkowników to, że Samsung nie pozostaje osamotniony i kroku dotrzymuje mu LG, które nie jest jedynie kopistą pomysłów swojego koreańskiego rywala, a forsuje własne pomysły jak pasywne okulary 3D czy giętki e-papier.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-03-27T18:42:43+01:00
Aktualizacja: 2025-03-27T14:54:23+01:00
Aktualizacja: 2025-03-27T14:46:30+01:00
Aktualizacja: 2025-03-27T09:39:05+01:00
Aktualizacja: 2025-03-27T06:03:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-26T16:33:07+01:00
Aktualizacja: 2025-03-26T14:37:09+01:00
Aktualizacja: 2025-03-26T12:27:29+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA