Timeline Facebooka niezwykle korzystny dla marek i fanpage'y? Sprawdziliśmy na przykładzie Spider's Web
Simply Measured - bliżej nieznana mi wcześniej firma zajmująca się analityką mediów społecznościowych - opublikowała wczoraj raport, w którym dowodzi, że wprowadzenie Timeline'u dla fanpage'y przyczyniło się do znacznego zwiększenia zaangażowania użytkowników serwisu Facebook wokół marek. Sprawdziliśmy więc jak jest na naszym fanpage'u. Timeline zainstalowaliśmy na fanpage'u Spider's Web w pierwszym dniu jego testowej dostępności, czyli 29 lutego 2012 r. Jutro minie miesiąc od tego wydarzenia, więc można się już pokusić o wstępną analizę zasadności tej decyzji.
Najpierw kilka słów o badaniu Simply Measured, który przestudiował fanowskie strony 15 popularnych marek na Facebooku - wśród nich takich gigantów jak: Coca-Cola, Toyota, Red Bull, czy Walmart - które zdecydowały się na wdrożenie Osi czasu w pierwszej kolejności. Okazuje się, że w znacznej większości przyczyniło się to do zwiększenia zaangażowania fanów tychże marek na Facebooku. Tylko w trzech przypadkach: AT&T, Target oraz Old Spice zanotowano spadki aktywności, w tym spory bo aż 67% spadek zaangażowania fanów marki Old Spice, co akurat zapewne związane jest z tym, że marketer działa wokół tej marki falami - raz przygrzewa z aktywnościami aż do przesady, a następnie ma długie okresy totalnego milczenia.
Zdecydowana większość marek, których aktywności prowadzone są stale dość równomiernym tempem sporo zyskały na wprowadzeniu Timeline'u. Fani Livestrong oraz Toyoty są aż o ponad 150% bardziej aktywni, niż w czasie przed wdrożeniem Osi Czasu. Średnia dla wszystkich badanych marek na Facebooku również jest imponująca: 14% wzrost zaangażowania fanów, 46% wzrost zaangażowania fanów względem treści tekstowych oraz aż 65% wzrost w przypadku treści interaktywnych.
Jak w porównaniu do gigantów światowego marketingu wypada skromny serwis blogowy z Polski? Otóż Spider's Web również sporo zyskał na wprowadzeniu Timeline'u do wyglądu swojego fanpage'a na Facebooku. A dowiedzieliśmy się tego dzięki naszym dobrym znajomym z CheeseCat, którzy rozwijają narzędzie CatNapoleon do analizy działań społecznościowych. Wykorzystaliśmy do tego nową usługę SII2, którą CheeseCat wprowadzili niedawno. Czym jest SII2? Zacytujmy Oskara Berezowskiego z CheeseCat:
Wskaźnik SII2 ma odzwierciedlać aktywność internautów odwiedzających dany fanpage. Dlatego nie bierze on pod uwagę w ogóle aktywności moderatorów (m. in. liczby ich postów czy komentarzy). Kładziemy za to nacisk na wszystkie wymiary aktywności użytkowników fan page’a: liczbę ich postów, komentarzy i “lubię to”, w odniesieniu do liczby wszystkich osób lubiących dany fan page. Im większa strona, tym intensywniejsza musi być aktywność jego użytkowników by uzyskać dobry wynik SII2.
W ciągu miesiąca wskaźnik SII2 dla fanpage'a Spider's Web na Facebooku wzrósł o 22,9%, z 12 w lutym do 15 w marcu. W styczniu wskaźnik pokazywał liczbę 13.
Co więcej, w ciągu ostatniego miesiąca bardzo zwiększył się również procent aktywnych fanów naszej strony na Facebooku - aż o 118%.
Tak więc, mimo pojawiających się tu i ówdzie oskarżeń, że Facebook staje się jednym 'reklamowym ściekiem', jego ostatnie ruchy związane z dość kontrowersyjnym produktem, jakim niewątpliwie jest Timeline, okazują się być całkiem skuteczne dla marek pokazujących się w serwisie Marka Zuckerberga.
Już nie raz, nie dwa dowodziliśmy, że dla współczesnego marketingu i PR, fanpage na Facebooku staje się podstawą codziennych działań promocyjnych. Jak widać na powyższych przykładach, marki, które jeszcze nie aktualizowały swoich fanpage'y do widoku Timeline sporo na tym tracą.