Empik chce być polskim Amazonem
Grupa NFI Empik Media & Fashion nabyła poprzez Empik Sp Z.o.o pakiet kontrolny 51% akcji spółki GRY-OnLine S.A. Po Virtualo i e-Muzyce to kolejna inwestycja, która zbliża Empik do stania się polskim internetowym gigantem i uzupełnia obszerną ofertę spółki. Jeśli EMF wykorzysta odpowiednio potencjał nabytych w tym roku podmiotów, to nie bez kozery można powiedzieć, że należący do EMF Empik może przerodzić się w polski odpowiednik Amazona. Wystarczy spojrzeć na ostatnie poczynania.
Virtualo to polska księgarnia oferująca największy wybór treści polskojęzycznych, która właśnie dorobiła się, po czytniku na iPada, czytnika na iPhone'a. E-Muzyka S.A to największy w kraju nad Wisłą dostawca wirtualnej muzyki w przeróżnej postaci. Gry OnLine to serwisy tematyczne na temat gier z 3 milionami unikalnych użytkowników miesięcznie. Dla Empiku wszystkie trzy zakupy są ważne - zapewniają zaistnienie w w sektorach, w których dotychczas nie istniał a które mają niesamowity potencjał do rozwoju.
Podczas gdy za granicą królują Amazon i iTunes bijąc rekordy sprzedaży wirtualnych treści, w Polsce rynek ten jest jeszcze praktycznie niezagospodarowany. Konsumenci, których często oskarża się o piractwo nie mają prostej alternatywy dla zakupu muzyki, ebooków czy gier przez sieć. To kwestia świadomości, ale też niedoskonałości dostępnych rozwiązań. Dziesiątki małych sklepów, które próbują swoich szans nie potrafi dotrzeć do większej grupy odbiorców, a próbujący swoich sił zagraniczni gracze, jak Ovi Muzyka od Nokii, niezbyt umiejętnie wykorzystują potencjał polskiego rynku, nie znając go od podszewki.
Empik ma tutaj duże pole do popisu. Doskonale rozpoznawana na rynku marka (75 miejsce w rankingu marek Pentora) może pomóc w sprzedaży e-treści w Polsce. To Grupa EMPiK przynosi najwięcej przychodów NFI EMF i to ona będzie jego siłą napędową. Sprzedaż wirtualnych treści przy dynamicznie rosnącym rynku jest naturalnym rozwojem firmy.
Jeśli Empikowi uda się dobrze wchłonąć i poprowadzić zakupione spółki, to może okazać się, że mamy sytuację, jakiej w Polsce jeszcze nie było. Oto jedna firma zaczyna działać nie tylko na fizycznym, ale też wirtualnym rynku we wszystkich najważniejszych dziedzinach - muzyka i ebooki. GRY-OnLine to za to doskonały "dopełniacz", największa w sieci baza encyklopedyczna i poradnikowa na temat gier, społeczność skupiona wokół konkretnych tematów i sklep, który teraz zapewne pokryje się z tym Empikowym.
Do Amazona Empikowi oczywiście wciąż daleko. Brak centralizacji usług, niska świadomość społeczna na temat zakupionych marek nie są zbyt pozytywne. Jednak Empik zdaje sobie sprawę, że to właśnie branża e-treści jest przyszłością sieci co udowadnia zakupionymi spółkami. Potencjał w nich ogromny i jeśli Empik poprowadzi je dobrze to może za kilka lat (a może nawet szybciej) okazać się, że NFI EMF stanie się pierwszym potentatem na polskim rynku. A wiadomo, że kto pierwszy, ten zajmuje lepszą pozycję i ma więcej czasu na okopanie się na swojej pozycji.