Klucz do przyszłych tabletów i e-czytników dzierży LG
Jednym z najważniejszych - o ile nie najważniejszym - elementem decydującym o jakości urządzenia mobilnego jest jego ekran. Jeśli przyjąć założenie, że era mobilnych komputerów jest na progu niezwykle dynamicznego rozwoju, ekran wydaje się być kluczowym aspektem determinującym rynkowy sukces. Nie wszystkim wiadomo, że najważniejszym dostawcą super nowoczesnych ekranów jest LG.
To LG dostarcza 9,7-calowy ekran IPS LCD do tabletu Apple'a, choć oczywiście sam ekran w iPadzie nie stanowi o jego końcowej jakości. Apple stosuje bowiem opatentowany filtr multi-dotyku, który bije wszystkie rozwiązania konkurencji na głowę. To LG jest także jednym z głównych dostawców ekranu e-papieru do Kindle's DX od Amazon. Mówiąc krótko, sporo od LG na rynku mobilnych urządzeń zależy. LG jest też przecież samodzielnym producentem smartfonów pod własną marką, nie mówiąc już o tym, że ta koreańska spółka jest największym na świecie producentem paneli LCD do telewizorów i innych urządzeń elektronicznych. Nie wszystkim wiadomo również, że spora część globalnej produkcji paneli LCD odbywa się? w Polsce pod Wrocławiem. Nie udało nam się uzyskać odpowiedzi od przedstawicieli LG, czy w Polsce produkowane są komponenty do iPada lub Kindle'a.
LG nie spoczywa na laurach i przygotowuje nową generację kolorowych i elastycznych ekranów, które będą w użyciu w przyszłych wersjach tabletów i e-czytników. Z dokumentów złożonych przed Amerykańską Komisją Papierów Wartościowych wynika, że LG planuje produkcję na masową skalę 9,7-calowych kolorowych wyświetlaczy nowego typu oraz 19-calowego elastycznego, choć monochromatycznego e-papieru. Nie wiadomo oczywiście jaki jest konkretny cel biznesowy produkcji przez LG nowych typów ekranów, ale można domniemywać, że te mniejsze zostaną użyte w kolejnych generacjach e-czytników, które na wzór iPada będą w końcu miały kolorowe wyświetlacze. Te drugie wydają się mieć jeszcze bardziej spektakularny potencjał.
Na dzisiaj zdecydowana większość e-czytników używa monochromatycznych ekranów opartych na technologii e-ink, a tablety - choć mowa na razie głównie o iPadzie - ekrany LCD z podświetleniem backlight. LG rozwija swój produkt w nieco innym, zdecydowanie bardziej spektakularnym kierunku. Całkiem niedawno LG zaprezentował 14-calową wersję elastycznego e-papieru, który potrafi wyświetlić 16,7 mln kolorów. Czy ten typ ekranu będzie użyty w przyszłych generacjach e-czytników lub tabletów? Nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że kolorowy i elastyczny e-papier dałby zupełnie nowe tchnienie życia w urządzenia oferujące multi-medialną rozrywkę, umożliwiając choćby użycie niesamowicie spektakularnej technologii haptycznej (reakcja ekranu na dotyk niczym reakcja cieczy na dotyk z rozchodzącymi się kolistymi falami wokół miejsca zetknięcia się obiektu z ekranem).
Takie rozwiązania w e-czytnikach i tabletach wiązałyby się jednak z dwoma poważnymi problemami. Po pierwsze - wyższymi kosztami, co w dobie zaawansowanej wojny cenowej pomiędzy producentami najpopularniejszych e-czytników może stanowić skuteczną blokadę wprowadzenia do obiegu nowego typu ekranu wykonanego w technologii e-papieru. Po drugie - dużo gorszą wytrzymałością baterii, a wiadomo skądinąd, że właśnie żywotność baterii (nawet do miesiąca na jednym naładowaniu) Amazon uczynił jako jeden z głównych przewag zakupowych Kindle'a. Rynek high-tech rozwija się jednak w tak ekspresowym tempie, że obie przeszkody mogą szybko zostać skutecznie zniwelowane: ceny nowości szybko spadają, a producenci urządzeń mobilnych nie od dziś pracują nad ulepszeniem baterii, choćby w oparciu o wykorzystanie energii słonecznej.
Z dokumentu Form 6-K wynika, że LG będzie wkrótce w wielkich ilościach produkować 19-calowe monochromatyczne ekrany w technologii e-papieru. Czy oznacza to, że futurystyczne wizje elektronicznej gazety - ekranu, na który codziennie przesyłana jest nowa treść jest już na wyciągnięcie ręki? 19-cali to popularny format gazetowo-magazynowy. Elastyczny ekran czyniłby taką 19-calową elektroniczną gazetę prawie wierną kopią fizycznej gazety, którą można? zginać i składać.
Nie trzeba chyba zbytnio przekonywać o tym, że iPad pierwszej generacji to dopiero początek dynamicznego rozwoju urządzeń mobilnych ze sterowalnym ekranem. Ekran iPada już się zdążył zestarzeć w porównaniu z ekranem iPhone'a 4, który Apple uczynił jego główną lokomotywą marketingową. Technologia e-inku, której hołduje Amazon i inni producenci e-czytników też wydaje się przestarzała. Przyszłością jest e-papier od LG, z elastycznym ekranem umożliwiającym dużo bardziej spektakularne doznania niż aktualne rozwiązania. LG już dziś rozpoczyna masową produkcję nowego typu ekranów. Wkrótce należy więc oczekiwać zalewu nowych produktów, dużo bardziej spektakularnych niż iPad, czy Kindle.