Amazon szafuje rekordami Kindle'a. Znowu bez liczb.
Amazon wyprzedał nową wersję czytnika Kindle, twierdząc, że sprzedał się w ciągu czterech tygodni w liczbie większej niż którakolwiek wcześniej wersja tego popularnego czytnika e-książek. To czyni nowego Kindle'a najlepiej sprzedającym się e-czytnikiem w historii Amazon. Co więcej, w ciągu czterech tygodni od wprowadzenia nowej wersji Kindle i Kindle 3G klienci zamówili więcej czytników na Amazon.com i Amazon.co.uk niż jakikolwiek inny produkt w historii - chwali się Amazon w informacji prasowej. Zaraz, zaraz - czegoś tu brakuje. Liczb brakuje.
Czytamy dalej: - Kindle jest najlepiej sprzedającym się produktem na Amazon.com od dwóch lat, a nowa generacja Kindle'a kontynuuje ten świetny trend - mówi wiceprezes Amazon, Steven Kessel, cytowany w informacji prasowej. - Czytelnicy są podekscytowani tym, co nowa wersja Kindle ma do zaoferowania - o 50% lepszy kontrast, o 20% szybsze ładowanie stron, o 15% jaśniejszy ekran i aż do miesiąca żywotności baterii, za jedynie 139 dol.
Wszystko pięknie, ale znowu brak liczb. Po raz kolejny Amazon próbuje zdobyć atencję medialną publikując półsłówka. Znowu nie ma bowiem nawet śladu informacji, ile Amazon sprzedał czytników Kindle lub co to znaczy, że nakład się wyprzedał. To zresztą nic nowego, bo - mimo, iż firma mieni się liderem globalnej sprzedaży e-książek - nie podaje również liczb sprzedaży e-booków. Absurd.
Kilka tygodni temu przez sieć przetoczyła się lawina komentarzy na temat tego, że Amazon w Stanach Zjednoczonych sprzedał więcej e-booków niż fizycznych książek. Co ciekawe, wtedy również nie padły żadne liczby. Nie wiemy więc ile faktycznie Amazon sprzedał e-booków i do jakiej liczby sprzedaży fizycznych książek porównuje tę sprzedaż.
Czy to nie symptomatyczne, że analizując potencjał Kindle'a, szczególnie w porównaniu do innych czytników i rosnącej na znaczeniu niszy tabletów, przejmujących funkcję e-czytania, opierać się trzeba jedynie na nieoficjalnych doniesieniach mediów? Według ostatnich projekcji sprzedażowych Forrester Research, do końca lipca sprzedało się 4 mln czytników Kindle wszystkich generacji. Można więc domniemywać, że nowa wersja Kindle za 139 dol. w wersji WiFi oraz 189 dol. w wersji WiFi + 3G sprzedała się gdzieś ok. 1 mln egzemplarzy na starcie.
Obserwując politykę medialną Amazon w sprawie rozwoju swojego czytnika Kindle można dojść do wniosku, że firmie Jeffa Bezosa udaje się nieco "oszukiwać" rynek. Bez jakichkolwiek danych sprzedażowych utrzymuje się spora medialna atencja wokół Kindle'a, przedstawianego często w alternatywie do iPada, którego dane sprzedażowe Apple na bieżąco aktualizuje. Tyle, że analizując prawdziwy wymiar rynku e-książek oraz e-czytników powinno się operować twardymi danymi. A tak, to tylko wróżenie z fusów.
To nie jest w porządku.