Flash vs. HTML5 - znajdź różnice
Wojna formatów wyświetlania interaktywnych treści w internecie wywołana przez Apple'a decyzją o niewspieraniu technologii Flash w swoich urządzeniach mobilnych prawie nikogo nie pozostawia obojętnym. Każdy ma swoje zdanie na ten temat: dla jednych to zamach na wolność internetu, dla innych walka o pełną kontrolę nad treściami wyświetlanymi na urządzeniach komputerowych, podczas gdy dla jeszcze innych nadzieja na wybawienie od szczególnie uciążliwej i obciążającej procesor i baterie przestarzałej technologii.
W wojnie formatów Flash vs HTML5 do ugrania jest niezwykle dużo - miliony dolarów z przepływu pieniądza dzięki reklamom i płatnym treściom wideo oraz informacja na temat globalnych preferencji użytkowników internetu. Dotychczasowym hegemonem był/jest Adobe i jego technologia Flash. To w tym formacie kodowanych jest ponad 2/3 wszystkich interaktywnych treści w sieci.
Nie łatwo jest zmieniać status-quo, szczególnie wtedy, kiedy umocowany jest on tak twardo jak Flash na komputerach użytkowników. Wtyczka technologii Flash rezyduje przecież na zdecydowanej większości komputerów w użyciu, których użytkownicy nie zdają sobie nawet z tego sprawy? dopóki przeglądarka przestanie reagować na polecenia. No, chyba że jest się komputerowym geekiem, który instaluje dodatkowe wtyczki blokujące wyświetlanie się interaktywnych treści w technologii Flash. Te treści to przecież w głównej mierze reklamy.
Obrońcy produktu Adobe zwracają jednak uwagę na brak zaawansowanych technologicznie rozwiązań HTML5/CSS3, które dorównywałyby jakością tym znanym z Flasha. Czy jednak tak jest w rzeczywistości? Warto przekonać się samemu rozwiązując mały quiz na stronach Sencha, firmy specjalizującej się w przygotowywaniu aplikacji typu web. Quiz jest banalnie prosty - prezentowane są te same interaktywne reklamy przygotowane albo w technologii Flash albo w HTML5/CSS3. Zadaniem biorącego udział w quizie jest odpowiedź na pytanie, która reklama została przygotowana we Flashu, a która w HTML5? (przed wzięciem udziału w quizie proszę wyłączyć adblocki?).
(teraz rozwiąż test na Sencha i wróć na Spider's Web)
Mówiąc otwartym tekstem - reklamy wyglądają identycznie i nie sposób odróżnić, które zostały przygotowane we Flashu, a które w HTML5. Zainteresowanych technicznym aspektem ekspozycji odsyłam do stosownego wpisu na blogu firmy Sencha, gdzie opisano cały proces produkcji reklam w obu technologiach.
Ten mały quiz udowadnia jedno - narzędzia HTML5 już dziś umożliwiają produkcję prostych reklam, które w żadnej mierze nie odbiegają jakością od tym przygotowanym we Flashu. Niesie to za sobą poważne reperkusje. Po pierwsze, to sygnał dla reklamodawców, że nie są skazani na Flasha i coraz większą liczbę osób, które go skutecznie blokują. Po drugie, to sygnał dla tych użytkowników internetu, którzy nie lubią nachalnych reklam - im szybciej branża reklamowa dostrzeże niewątpliwy potencjał HTML5, tym wyłączyć reklam na ekranie komputera będzie trudniej. Po trzecie i chyba najważniejsze, to sygnał dla deweloperów oprogramowania komputerowego - HTML5 już dziś daje dokładnie takie same efekty co Flash, a jest od niego znacznie lżejszy (bo rezydujący w przeglądarce, a nie na urządzeniu), tańszy (żadnych dodatkowych wtyczek, narzędzi) oraz mniej inwazyjny dla komputerów.
Stąd już tylko krok do tego co chce Apple - internetu bez Flasha.