Chcą czy nie chcą tego iPada, cz. 2
Dwa tygodnie temu sporą atencją mediów cieszył się sondaż sklepu internetowego Retrevo. W świat poszedł przekaz, że ludzie nie chcą iPada. Wczoraj poznaliśmy wyniki innego badania - zdecydowanie bardziej wiarygodnego badania - który przynosi? podobny rezultat. Nikt jednak tym razem nie krzyczy. Czemu? Kluczem do odpowiedzi jest "marketing" przekazu.
Przypomnijmy, w sondażu Retrevo podkreślano fakt, że liczba nie zainteresowanych kupnem iPada osób wzrosła z 26% przed jego ogłoszeniem przez Apple'a do 52% po keynote. W badaniu ChangeWave sygnowanym przez cenioną firmę analityczną RBC Capital przedstawionym wczoraj podkreślano natomiast fakt, że zainteresowanie kupnem iPada jest większe niż zainteresowanie kupnem iPhone'a przed jego światową premierą. Jeśli jednak spojrzymy na procent konsumentów zdecydowanych na zakup iPada to mamy: 9% w sondażu Retrevo i? 9% w badaniu ChangeWave.
Co z tego wynika? Może właśnie to, że ok. 10% to rzeczywiście prawdopodobny ułamek tzw. "wczesnych nabywców" zdecydowanych na iPada. Może również to, że wyniki obu badań można uznać za bliskie prawdy. Może?
Mnie ciekawi jednak zdecydowanie bardziej medialny aspekt obu pomiarów. Retrevo, które sprzedało swój przekaz jako "ludzie nie chcą iPada", będąc firmą o dużo mniejszej renomie i historii w przygotowywaniu badań opinii konsumentów, wdziera się na tzw. "jedynki" wiodących portali internetowych, niezależnych blogów, a nawet do programów telewizji biznesowej. ChangeWave i stojąca za nią renomowana firma analityczna RBC Capital ze znanym nazwiskiem Mike'a Abramsky'ego, przekazała swoje badanie jako "więcej ludzi zainteresowanych iPadem niż iPhone'm", ale informacja ta nie wydostała się poza ramy Makowych mediów. To bardzo symptomatyczne?, nieprawdaż?
ChangeWave przynosi odpowiedzi jeszcze na dwa inne intrygujące pytania: jaki model iPada ma szansę być najpopularniejszym wśród jego nabywców oraz do czego iPad będzie wykorzystywany w głównej mierze.
Co ciekawe, biorący udział w sondażu ChangeWave równie często wskazują najtańszy model WiFi 16GB jak i najdroższy WiFi+3G 64GB - 19%. Pozostałe modele cieszą się sporo mniejszym zainteresowaniem. W odpowiedziach na temat zastosowania iPada dominuje surfowanie po Internecie - 68% oraz sprawdzanie poczty e-mail - 44%. Dopiero po tych dwóch kategoriach następują odpowiedzi dotyczące czytania e-książek (37%) i e-prasy (28%).