Brand dynamics faworyzuje Motorolę kosztem Apple
Raporty brand dynamics to ważne narzędzia marketingowe dające wytyczne przyszłych działań specjalistom od zarządzania marką. To również dobry miernik skuteczności bieżących strategii marketingowych. Najnowszy raport brand dynamics od YouGov pokazuje, że debiut smartfonu Droid pomógł marce Motorola.
Wprawdzie Motorola jest w znacznie lepszej sytuacji finansowej i rynkowej niż Palm, ale sytuacja związana z debiutami najnowszych produktów obu firm jest podobna - zarówno Pre, jak i Droid mają dać firmom nowe tchnienie biznesowe. Motorola zmaga się z bardzo negatywnymi wynikami finansowymi oraz stoi na rozdrożu odnośnie decyzji postawienia na nowego konia - mobilny system operacyjny Google'a - Android. Dla firmy Palm sukces smartfonu Pre (lub jego brak) stanowił będzie o bytności. Co ciekawe, wprowadzając najważniejsze dla siebie w historii produkty obie firmy wybrały sobie za cel opozycję w stostunku do iPhone'a.
Wprowadzenie na rynek Motoroli Droid poprzedzone było bardzo "nacechowaną" akcją teaserową spotem "iDon't", który bardzo dobrze przyjął się jako marketingowy "viral" w internecie. Później przyszły kolejne teasery - już bez bezpośredniego odniesienia do iPhone'a - które już nie odbiły się tak dużym echem jak "iDon't", choć produkcyjnie było naprawdę z rozmachem. Po tym jak Motorola Droid pojawiła się na rynku, siły marketingowe firmy postarały się o to, żeby praktycznie każda wzmianka na jego temat odnosiła go do iPhone'a. To się udało, więc Droid zręcznie zdobył atencję niemałych przecież mediów piszących o Apple.
Całość działań okazała się sporym sukcesem marketingowym, co potwierdzają wyniki badań YouGov - w najatrakcyjniejszej grupie konsumenckiej (mężczyźni wieku 18+) lojalność dla marki Motorola przewyższa lojalność w stosunku do marki iPhone. Współczynnik "lojalności" w tym badaniu opiera się na wypadkowych następujących cech: jakość, wartość, reputacja oraz satysfakcja z używania. Od debiutu Motoroli Droid pod koniec pierwszej dekady listopada lojalność w stosunku do marki Motorola wzrosła do ponad 30 punktów, a lojalność w stosunku do marki Apple (iPhone) spadła z prawie 50 do 22 punktów.
YouGov przepytuje 5 tysięcy amerykańskich konsumentów każdego dnia. Statystyczny błąd dla badania "brand index" wynosi +/- 2%.