iPhone w mediach i w sklepach w sierpniu
Z szacunków Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że od początku sierpnia w samej prasie wspomniano o iPhone 206 razy. W radiu wzmianek było 50, a w telewizji - 154. Żadnym innym telefonem dziennikarze nie interesowali się w takim stopniu jak właśnie iPhone'm firmy Apple.
Po raz pierwszy w historii polskiego rynku telefonii komórkowej, dwaj głównie gracze: Orange i Era połączyli siły reklamowe, aby wspólnie promować iPhone'a 3G. Wojciech Jabczyński z Orange tłumaczy na łamach "Gazety Wyborczej", że "to pozwala obniżyć koszty". Trudno w to uwierzyć zważywszy na to, że operatorzy komórkowi raczej nie liczą się z kosztami jednorazowych kampanii. Bardziej więc wiarygodnie brzmi tłumaczenie rzecznika Ery, Zbigniewa Lazara, że do współpracy między operatorami doszło? "pod wpływem Apple".
Według danych przedstawionych przez AGB NMR, instytutu specjalizującego się w badaniu rynku reklamy w Polsce, w ciągu pierwszych czterech dni od premiery iPhone'a w samej telewizji wyemitowano 333 spoty reklamowe tego urządzenia, co miało kosztować w przybliżeniu milion złotych (choć należy pamiętać, że to wg danych cennikowych; w rzeczywistości gracze tacy jak telefonie komórkowe mają bardzo wysokie skonsolidowane budżety reklamowe, dzięki czemu mogą uzyskać bardzo korzystne rabaty). Oprócz telewizji iPhone reklamowany jest w prasie, na billboardach, w środkach komunikacji miejskiej oraz w Internecie.
"Gazeta Wyborcza" informuje również, że do 1 września Era sprzedała 13,9 tysięcy iPhone'ów. - To sprzedaż kilkakrotnie wyższa niż w przypadku porównywalnych cenowo i funkcjonalnie telefonów sprzedawanych przez naszą sieć do tej pory - wyjaśnia Zbigniew Lazar. Orange nie ujawnia danych sprzedaży. Wojciech Jabczyński mówi o "bardzo zadawalającej sprzedaży". - Sprzedaliśmy już ponad jedną trzecią naszych zapasów - dodaje rzecznik Grupy TP.
Co ciekawe sprzedaż iPhone'a w Republice Czeskiej jest podobna do statystyk polskich, co - zważywszy na fakt mniej licznej ludności w tym kraju - zdaje się być lepszym osiągnięciem. Według informacji podanych przez T-Mobile, w pierwszych dwóch tygodniach dostępności iPhone'a w Czechach sprzedano 5 tysięcy egzemplarzy w tej sieci. iPhone dostępny jest również w Vodafone oraz Telefonica w Czechach. Źródła zbliżone do Vodafone również raportują około 5 tysięcy sprzedanych iPhone'ów. Można więc założyć, że sprzedaż w sieci Telefonica kształtowała się podobnie. Suma sprzedaży iPhone'ów zamyka się więc w 15 tysiącach.