Hej, sądy, co z wami?! SMS-owy oszust zapłaci grosze za naciąganie klientów
Koniec z wprowadzaniem w błąd w SMS-ach? Jest wyrok sądu, który... nic nie zmieni.
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów powiedział stanowcze "nie" SMS-om konkursowym, które wprowadzały w błąd odbiorców.
Chyba każdy z nas spotkał się osobiście lub słyszał o SMS-ach w stylu: “I w końcu się udało! Wygrywasz gwarantowaną nagrodę o grze o 100.000zł! Po odbiór odeślij darmowy sms: KASA na nr 8064! “WOW! GRATULUJEMY! SMSQuiz.pl” lub „WLASCICIEL NUMERU PROSZONY O PILNE WYSLANIE ZA DARMO 1SMSa o tresci KASA na nr 8064 CZEKA NAGRODA GWARANTOWANA w GRZE o 100.000zl!www.SMSQuiz.pl”.
Właśnie z takimi wiadomościami, które wprowadzały w błąd odbiorców walczy UOKiK. Urząd już w 2013 roku zakwestionował treści wiadomości o charakterze reklamowym, które CT Creative Team - organizator SMS-owego quizu - wysyłał do osób, kiedyś wyraziły zgodę na przetwarzanie danych w celach marketingowych.
SMS-y wysyłane przez CT Creative Team informowały o wygranej w konkursie, której odbiór miał być uzależniony od odesłania wiadomości zwrotnej.
W rzeczywistości odesłanie SMS-a było traktowane dopiero jako chęć wzięcia udziału w konkursie, który polegał na dalszym wysyłaniu dodatkowo płatnych wiadomości. UOKiK zauważył również, że w reklamach nie informowano o cenie SMS-ów oraz o tym, kto jest organizatorem konkursu.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na CT Creative Team karę w wysokości 141,5 tys. zł. Firma odwołała się do Sądu, który podtrzymał decyzję oraz karę nałożoną przez Urząd.
UOKiK przypomina również, że zarówno UKE jak i rzecznicy konsumentów udzielają pomocy w podobnych sprawach:
Urząd udziela też wskazówek związanych z dochodzeniem roszczeń przez konsumentów:
Dzisiejsza wiadomość o zasądzeniu kary dla CT Creative Team, przypomina sprawę Internetq Poland z końca 2013 roku. Wtedy też UOKiK nałożył karę na organizatora konkursu SMS-owego, który przygotował loterię dla Orange. Do wygrania, w której były samochody BMW.
W tamtej sprawie również Urząd podważył wiarygodność komunikatów przesyłanych w SMS-ach i uznał, że wprowadzały w błąd odbiorców.
Decyzję UOKiK skomentował wtedy Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy Orange Polska, który przeprosił klientów sieci i obiecał, że taka sytuacja się więcej nie powtórzy:
W obu przypadkach kara nałożona na firmy jest stanowczo za niska!
Wobec organizatorów konkursów, w których oszukuje się klientów, Urząd powinien być w stanie wyciągnąć znacznie poważniejsze konsekwencje.
Kara finansowa to za mało. Organizator takiej loterii powinien też liczyć się ze stratą wpływów, które osiągnął w niezgodny z prawem sposób, a pieniądze winny wrócić do klientów. Może wtedy problem rozwiązałby się raz na zawsze.
Biznes budowany na oszukiwaniu musi się przestać opłacać!
*Zdjęcia pochodzą z serwisu Shutterstock.